لیست محصولات
پلی استال چیست؟

پلی استال چیست؟ پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. پلی استال توسط هرمان استاندینگر در دهه 1920 کشف شد، اما این ماده از نظر حرارتی ناپایدار بود، بنابراین بازدهی تجاری نداشت. تجاری سازی این ماده در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 آغاز شد، زمانی که شرکت DuPont شروع به تولید Derlin نسخه هموپلیمر پلی استال کرد. سپس سایر تولید کنندگان وارد بازار شدند و به این ترتیب این ماده در سطح جهانی شناخته شد. در این بررسی به طور کامل در مورد پلی استال صحبت می‌کنیم.

پلی استال چیست؟

پلی اکسی متیلن (POM) که با نام‌های پلی استال، هوستافرم پلی فرمالدئید و استال نیز شناخته می‌شود، این یک ترموپلاستیک بسیار کریستالی است که به دلیل استحکام خمشی و کششی بالا، سختی و خزش کم تحت تنش شناخته شده است. این ماده اغلب در کاربردهایی که نیاز به اصطکاک کم و پایداری ابعادی دارند به کار گرفته می‌شوند. اما پایداری حرارتی متوسط و مقاومت کم در برابر شعله از معایب پلی اکسی متیلن هستند. به این دلیل که پلی آلدئیدها عموماً در دمای محیط و دمای بالا ناپایدار هستند و به راحتی پلیمریزه می‌شوند.

دو نوع پلی استال وجود دارند که شامل هموپلیمر و کوپلیمر هستند. به دلیل تفاوت‌های آرایشی شیمیایی، توصیه نمی‌شود که یک نوع پلی اکسی متیلن با دیگری بدون بررسی فنی جایگزین شود. به عنوان مثال، هموپلیمر برای استفاده در مواد سوزاننده قوی توصیه نمی‌شود و کوپلیمر نسبت به هموپلیمر در برابر آب گرم مقاوم‌تر است. هموپلیمر و کوپلیمر در چندین نوع اکستروژن و قالب گیری تزریقی تقویت شده با الیاف شیشه موجود هستند. این ماده چه به عنوان مواد اولیه و چه به صورت مکانیکی کاملاً قابل بازیافت است.

گریدهای تجاری پلی اکسی متیلن با نام‌های تجاری Delrin، Duracon، Celcon  (کوپلیمر) و Ultraform (کوپلیمر) در دسترس هستند. گریدهای پلی استال تقویت شده با لاستیک و تقویت شده با فایبرگلاس نیز موجود هستند. این گریدها برای کاربردهای سخت‌تری استفاده می‌شوند که در آن ضربه و مقاومت خمشی بالاتر یا سفتی بیشتری مورد نیاز است. به طور کلی، ویژگی‌های کلیدی پلی استال عبارتند از:

  • ضریب اصطکاک پایین
  • مقاومت در برابر سایش
  • جذب کم آب خواص دی الکتریک خوب
  • ثبات ابعادی عالی
  • عایق الکتریکی خوب

خواص پلی استال چیست؟

پلی اکسی متیلن (POM) دارای ضریب اصطکاک کم و مقاومت شیمیایی عالی است. پلی فرمالدئید به طور قابل توجهی، مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به تمام پلی استال‌های دیگر دارد. دمایی که در آن پلیمریزاسیون اتفاق میفتد را می‌توان با تبدیل گروه‌های انتهایی هیدروکسیل کم ‌پایدار به گروه‌های استری پایدارتر، برای مثال با واکنش با انیدریدها، افزایش داد. این واکنش را مسدود کردن انتهایی یا درپوش انتهایی می‌نامند. پایداری پلی استال‌ها را می‌توان با کوپلیمریزاسیون با مونومرهای دیگر نیز بهبود بخشید.

روش اصلی کوپلیمریزاسیون حلقه باز تری اکسان (تریمر حلقوی فرمالدئید) با یا بدون مقدار کمی اتر حلقوی (معمولاً اکسید اتیلن یا دیوکسولان) است. یکی دیگر از اشکالات پلی استال‌ها پایداری ضعیف آنها در اشعه ماوراء بنفش است. یعنی اشعه ماوراء بنفش در طولانی مدت باعث تخریب این ماده می‌شود که منجر به تغییر رنگ، شکنندگی و از دست دادن قدرت می‌گردد. برای بهبود پایداری اشعه ماوراء بنفش، تثبیت کننده‌های نوری با آمین مانع و جاذب‌های UV اغلب به ترکیب اضافه می‌شوند. برخی از رنگدانه‌ها مانند کربن سیاه نیز محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم می‌کنند.

پلی استال و کوپلیمرهای آن اغلب یک انتخاب عالی برای کاربردهایی هستند که نیاز به اصطکاک کم و مقاومت در برابر ضربه و خزش دارند. می‌توان پلی اکسی متیلن را با تمام روش‌های رایج مورد استفاده برای ترموپلاستیک‌ها پردازش کرد. این امکان وجود دارد که این ماده از نظر اقتصادی برای ساخت قطعات پیچیده از طریق قالب گیری کاربردی باشد یا می‌توان آن را به میله‌ها، لوله‌ها، پروفیل‌ها و ورق‌هایی که اغلب با ابزارهای برش برای تولید قطعات نهایی (دقت بالا) ماشینکاری می‌شوند، اکسترود کرد.

کاربردهای پلی استال

پلی اکسی متیلن یک پلاستیک مهندسی با حجم بالا است. تولید سالانه این ماده در سراسر جهان در محدوده نیم میلیون تن است. پل استال به دلیل پایداری ابعادی بالا، سختی و مقاومت در برابر خزش شناخته شده است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که پلی اکسی متیلن به عنوان جایگزینی برای قطعات فلزی استفاده شود. این ماده همراه با رزین‌های کوپلیمر، به طور گسترده‌‌ای به عنوان یک پلاستیک مهندسی در هر صنعتی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • قطعات مکانیکی
  • خودرو
  • لوله کشی
  • سخت افزار
  • ماشین آلات
  • قطعات الکترونیکی و الکتریکی

برخی از نمونه‌های قطعات ماشین آلات عبارتند از:

  • چرخ دنده‌ها
  • یاتاقان‌ها
  • غلطک‌ها
  • زنجیر نقاله
  • محفظه‌های پمپ و فیلتر
  • اتصالات و شیرهای دریچه جریان هوا
  • قطعات در صنعت حمل و نقل عبارتند از:
  • محفظه پمپ بنزین و فیلتر
  • قطعات خنک کننده فن
  • درپوش سوخت
  • دستگیره درها
  • ستون فرمان
  • مجموعه‌های تعویض دنده
  • میل لنگ سانروف‌های کشویی
  • گیره‌های برف پاک کن شیشه جلو
  • نازل‌های شیشه شوی

لوازم خانگی ساخته شده با پلی استال عبارتند از:

  • قطعات مخلوط کن غذا
  • نازل آب پاش
  • سر دوش
  • اتصالات کشویی
  • قطعات اسپرسو و قهوه ساز
  • چاقو و دسته ابزار

کلام آخر

پلی استال یک پلاستیک خود روان ‌شونده بسیار سخت و سفید است که با رنگ‌های متنوعی تهیه می‌شود. این پلیمر نیمه کریستالی با ضریب اصطکاک کم، مقاوم در برابر حرارت و سایش، با جذب آب کم و خواص الکتریکی مطلوب است. هوستافرم در قطعات مهندسی با کارایی بالا، به ویژه قطعاتی که در معرض اصطکاک، سایش یا لغزش هستند، در صنعت خودرو یا الکترونیک استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از POM به موارد مختلف گسترش یافته است؛ امروزه قطعات رزین استیل برای مصارف بسیار متنوعی مانند قطعات مبلمان، لوازم پزشکی، لوازم ورزشی و لوازم خانگی از این ماده تولید می‌شوند. شما می توانید برای خرید این محصول، به صفحه خرید هوستافرم مراجعه کنید.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟