لیست محصولات
کدهای بازیافت مواد پلاستیک چیست؟

کدهای بازیافت مواد پلاستیک چیست؟ انواع محصولات پلاستیکی که هر روزه در منزل یا سر کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم سه حالت کلی دارند. دسته اول وسایلی هستند که به طور کامل مورد بازیافت قرار می‌گیرند، در حالت دوم، درصدی از آن‌ها بازیافت می‌شود و دسته سوم نیز غیر قابل بازیافت هستند. در این مقاله در مورد پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت هیچ گونه بحثی نخواهد شد و تنها به بررسی میزان بازیافت مواد پلاستیک که با کد بازیافت شناسایی می‌شوند؛ پرداخته می‌شود. پس توصیه می‌شود تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با کد بازیافت پلاستیک آشنا شوید.

کد بازیافت چیست و چگونه مطرح شد؟

کد بازیافت اولین بار در سال 1970 میلادی توسط شخصی به نام گری اندرسون، دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا در آمریکای جنوبی مطرح شد. بعد از آن، طراحی این کدها در کنفرانس‌های بین‌المللی در دبیرستان‌ها و مراکز دانشگاهی دیگر کشورهای آمریکایی مطرح شد. این ایده به منظور حفاظت از محیط زیست و زمین پاک مطرح شد و روز به روز بر تعداد حامیان آن افزوده شد.

مثلث فلش تعقیب در کدهای بازیافت

فلش اول از این مثلث، هنگام جمع‌آوری مواد بازیافتی در غرفه‌ها و مراکز تحویل ضایعات پلاستیکی صورت می‌گیرد. بعد از این مرحله، نوبت به تفکیک و شستشوی ضایعات می‌رسد سپس مواد بازیافتی آماده تحویل به کارخانه‌های تولید کننده محصولات پلاستیکی می‌شود. فلش دوم مثلث، نشان‌دهنده فرآیند تولید و ساخت است که در این مرحله، مواد بازیافتی جهت استفاده به عنوان مواد اولیه برای مصارف شرکت‌های تولید کالاهای پلاستیکی یا عمده‌فروشی، به مواد جدید تبدیل می‌شود. مرحله سوم نوبت به فروش محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی است. در هر ضلع مثلث فلش تعقیب، کد بازیافت پلاستیک از عدد 1 تا 7 می‌تواند متغیر باشد. در واقع هر عدد نشان‌دهنده نوع پلاستیک به کار رفته در محصول تولیدی است.

کد بازیافت

مواد پلاستیکی از نظر میزان بازیافتی به هفت دسته تقسیم می‌شوند که به ترتیب اعداد بازیافتی عبارتند از:

پلی اتیلن ترفتالات یا pet

یکی از انواع پلیمرهای رایج در ساخت محصولات پلاستیکی، pet است. این ماده در ساخت انواع بطری‌های آب معدنی و انواع نوشابه‌ها کاربرد دارد. از پلی اتیلن ترفتالات همچنین در ساخت ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد از این وسایل و نیز شستشوی زیاد آن‌ها باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. از این رو، استفاده از مواد سفیدکننده برای شستشوی این‌گونه وسایل مانند انواع ظروف ملامین، مضر و بیماری‌زا است.

این پلاستیک‌ها جزء مواد بازیافتی محسوب می‌شوند و درجه بازیافت آن‌ها در حدود 25 درصد است. این مواد در ساخت بطری پت و انواع الیاف پلی‌استر نیز کاربرد دارند. از الیاف حاصل از بازیافت مواد پلاستیک به کار رفته در این محصولات، جهت ساخت انواع منسوجات مانند پوشاک، فرش، پتو و دیگر محصولات استفاده می‌شود.

پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE

این نوع پلاستیک از درجه سختی بالایی برخوردار است و در تولید بطری‌های شیر، مواد شوینده و روغنی، ساخت اسباب‌بازی‌ها و بعضی از کیسه‌های پلاستیکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌اتیلن سنگین از جمله پلاستیک‌های دارای کد بازیافت بوده که از لحاظ ایمنی، دارای درصد بالایی است. HDPE بعد از بازیافت شدن، در ساخت محصولات پلاستیکی درجه دوم استفاده می‌شود از این رو تولید کالاهای ساخته شده از پلی‌اتیلن چگالی بالا، مقرون به‌ صرفه است.

پلی وینیل کلراید یا pvc

یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در ساخت محصولات ترموپلاست, pvc بوده که بسیار نرم و منعطف‌پذیر است. از پلی وینیل کلراید در تولید پلاستیک‌های شفاف جهت بسته‌بندی انواع مواد غذایی، بطری‌های مخصوص روغن خوراکی، برخی از انواع اسباب‌بازی‌ها و … استفاده می‌شود. pvc همچنین به عنوان عایق پوششی کابل، سیم‌های مخابراتی و الکترونیکی کاربرد دارد.

از ویژگی‌های مهم پلی وینیل، مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب و رطوبت است به همین دلیل، از آن در ساخت لوله‌های آبرسانی، قطعات و اتصالات لوله‌کشی استفاده می‌شود. از دیگر خواص pvc می‌توان به آنتی یو وی بودن آن اشاره کرد به همین دلیل در ساخت قاب‌های در و پنجره کاربرد فراوان دارد. نکته مهمی که در مورد این ماده وجود دارد این که، از بازیافت این مواد در ساخت محصولات بهداشتی و غذایی به هیچ وجه نباید استفاده شود.

پلی‌اتیلن با چگالی پایین یا LDPE

این نوع پلی‌اتیلن از درجه سمی بودن کمتری نسبت به سایر انواع پلی‌اتیلن برخوردار است. در گذشته این پلیمر قابل بازیافت نبوده اما امروزه در بسیاری از کشورها برنامه‌هایی جهت بازیافت آن تدوین شده است. بنابراین می‌توان از کد بازیافت در مورد این کالا سخن‌ گفت و عدد خاصی به آن نسبت داد. LDPE همچنین از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است به همین دلیل از آن در ساخت انواع نایلون و نایلکس مخصوص بسته‌بندی موادغذایی در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. بازیافت مواد پلاستیک LDPE به عنوان مواد اولیه در ساخت انواع بسته‌های حمل نامه، سطل‌های زباله و … استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن یا pp

پلی پروپیلن بسیار سبک و سفت بوده و از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. این ماده در مقابل رطوبت نیز مقاوم بوده و به همین دلیل از آن در ساخت پوشک‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. pp همچنین در ساخت ظروف مارگارین و ماست، پلاستیک‌های بسته‌بندی انواع چیپس، پفک، بیسکویت و شکلات کاربرد دارد. این ماده قابل بازیافت بوده و دارای کد بازیافت پلاستیک است. از پلی پروپیلن بازیافتی در ساخت بدنه باطری‌ها، جارو، سینی و سطل‌ها استفاده می‌شود. این نوع پلاستیک با توجه به خواصی که دارد مورد استقبال زیادی از سوی مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

پلی استایرن

پلی‌استایرن یکی دیگر از انواع پلاستیک بوده که بسیار سبک و ارزان است. این پلاستیک از قابلیت شکل‌پذیری بالایی برخوردار است از این رو در ساخت بسیاری از محصولات ترموپلاست از آن استفاده می‌شود. از این ماده در ساخت فنجان‌های نوشیدنی‌، ظروف پلاستیکی درب دار، فوم یک‌بار مصرف، کارد و‌چنگال پلاستیکی و کارتن تخم مرغ استفاده می‌شود. پلی‌استایرن همچنین در ساخت عایق‌های سقف و کف در ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

این پلاستیک از نظر ساختاری حساس و ضربه پذیر است و به آسانی خرد می‌شود. استفاده از کالاهای ساخته شده از این ماده ، برای سرو غذاهای بسیار داغ ممکن است سمی و سرطان‌زا باشد. پلی‌استایرن همچنین قابل بازیافت بوده و از بازیافت مواد پلاستیک باقیمانده آن، در ساخت دیگر کالاهای پلاستیکی نیز می‌توان استفاده کرد.

دیگر انواع پلاستیک‌ها

موادی که در این دسته قرار می‌گیرند دارای کد بازیافت 7 هستند. موادی مانند پلی اورتان، پلی کربنات، پلی آمید و برخی از آلیاژهای پلاستیکی در این گروه قرار دارند. این مواد در ساخت قطعات یدکی دوچرخه مانند زین و دیگر قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد با مقدار درصد کمی، قابل بازیافت هستند و از ضایعات بازیافتی کالاهای متشکل از این مواد، در ساخت الوارهای پلاستیکی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

به طور کلی محصولات پلاستیکی ساخته شده از پلیمرها به دو صورت بازیافتی وغیربازیافتی تولید می‌شوند. محصولات بازیافتی دارای نوعی درجه‌بندی، از لحاظ میزان بازیافت مواد پلاستیک هستند. این درجه‌بندی از 1 تا 7 شماره‌گذاری شده است که به عنوان کد بازیافت شناخته می‌شوند. یعنی برای هر نوع پلیمر یک کد بازیافت پلاستیک وجود دارد که نشان‌دهنده درصد بازیافت آن ماده است. به طور کلی انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین از لحاظ بازیافتی بالاتر از دیگر پلیمرها هستند. هدف کلی از بازیافت محصولات پلاستیکی، حفظ محیط زیست و طبیعت است.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟