لیست محصولات
آزمون سختی پلیمرها

آزمون سختی پلیمرها پلیمرها از جمله مواد پرکاربرد در صنعت لاستیک سازی و تولید محصولات ترموپلاست هستند. از این رو سنجش پلیمرها در کیفیت کالاهای تولیدی می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد. آزمون سختی پلیمر یکی از راه‌های سنجش پلیمرها از نظر میزان سختی آن‌هاست.

به طور کلی در این آزمون، مقاومت سطحی مقطع جسم پلیمری مورد نظر را با فرو کردن شی نوک تیز و میزان فرورفتگی شی در جسم می‌سنجند. آزمایش سختی پلیمرها روش‌های مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر سختی پلیمرها و انواع آزمون سنجش سختی پرداخته می‌شود. پس توصیه می‌شود مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آزمون سختی پلیمرها چیست؟

 یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین آزمون‌هایی که بر روی مواد پلیمری انجام می‌شود، آزمون سنجش سختی پلیمرهاست. در واقع منظور از آزمون سختی پلیمر‌، میزان استحکام و مقاومتی است که قطعه پلیمری در برابر فشار حاصل از ضربه‌های بیرونی از طرف سوزن مخروطی یا کروی شکل از خود نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، مقاومت جسم مورد نظر و عدم تغییر شکل آن در برابر اعمال نیروهای خارجی را سنجش سختی پلیمر می‌گويند. روش ثابتی در سنجش سختی وجود ندارد بنابراین آزمون سنجش سختی پلیمرها، دارای انواع مختلفی است که در همه این روش‌ها، شرایط آزمایشگاهی استانداردی برقرار است.

عوامل مؤثر بر سختی پلیمرها

قبل از بررسی انواع آزمون سختی پلیمر ابتدا لازم است که اطلاعات کافی در مورد عوامل مؤثر بر سختی پلیمرها را به دست آورید. سپس اقدام به شناخت انواع آزمون سختی پلیمرها نمایید. این عوامل بر اساس ویژگی‌های فیزیکی، داخلی و فرآیند تولید آن‌ها دسته‌بندی می‌شود. در زیر به برخی از این عوامل اشاره‌ای کوتاه شده است.

ساختار شيميايي داخلی

از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سختی پلیمرها، نوع ساختار درونی آن‌هاست. یعنی نوع پیوندهای بین مولکولی مونومرهای تشکیل دهنده پلیمر و نیز تعداد شاخه‌ها و زنجیره‌ای که بین آن‌ها تشکیل می‌شود، همگی بر سختی پلیمر مؤثر هستند. بر همین اساس هر نوع پلیمر دارای سختی خاص خود است.

نوع مخلوط

اخيراً در جهت بهبود خواص پلیمرها از روش مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر و اضافه کردن مواد افزودنی دیگر استفاده می‌کنند. به عنوان‌ نمونه در آزمایشی، پلی‌اتیلن سبک و سنگین را به‌طور جداگانه مورد سنجش سختی قرار دادند سپس در آزمایشی دیگر ترکیب آن دو را به عنوان ماده تحت آزمایش سختی بررسی کردند. در نهایت به نتیجه‌های متفاوتی در مورد سختی آن‌ها رسیدند. در نتیجه جواب به‌دست آمده در آزمون سختی پلیمر، بر اساس نوع مخلوط می‌تواند تغییر کند.

درجه بلورینگی

بلوری بودن پلیمر، از دیگر عوامل مؤثر بر سختی پلیمرهاست. شکل کریستالی یا بلوری پلیمر، نشان دهنده منظم بودن ساختار مولکولی در پلیمر است. اما تا به‌حال هیچ‌گونه پلیمری یافت نشده است که کریستال کامل باشد و همیشه بخش‌هایی از پلیمر به صورت آمورف است. ازاین‌رو به جای واژه کریستال از شبه کریستال یا نیمه بلوری در مورد پلیمرها استفاده می‌شود. بین سختی پلیمر و درصد کریستالی بودن آن ارتباط مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه پلیمر بلورینگی بیشتری داشته باشد، از درجه سختی بالاتری نیز برخوردار است.

تأثیر مواد افزودنی بر سختی پلیمرها

این مواد شامل ترکیبات شیمیایی معدنی یا آلی هستند که به منظور بهبود یک سری خواص و ویژگی‌ها، به پلیمر مورد نظر افزوده می‌شوند. انواع افزودنی‌ها شامل پرکننده‌ها، نرم کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و تقویت‌کننده‌ها است. در نتیجه با تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی پلیمر، درجه سختی پلیمرها نیز تغییر می‌کند. بنابراین مواد افزودنی از دیگر عوامل مؤثر بر سختی پلیمرها محسوب می‌شود.

انواع آزمون سختی پلیمر

دستگاه‌های سنجش سختی پلیمرها، بر اساس میانگین عدد سختی پلیمر شامل سه نوع دیورومتر، Brcola و Rockwell است. از دیورومتر در سنجش سختی پلاستیک‌های نرم و منعطف بیشتر استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت نرمی و ‌منعطف بودن پلیمر، از دیگر عوامل مؤثر بر سختی پلیمرهاست. دستگاه Brcola بیشتر در آزمون سختی پلیمرهای با درجه سختی متوسط کاربرد دارد.

آزمون سختی راکول

 Rockwell برای سنجش سختی در انواع پلاستیک‌، اعم از پلیمرهای نرم، خشک و سخت به کار می‌رود. در این آزمون، شی نفوذ کننده، مخروطی شکل و از جنس استیل یا الماس است. روش آزمون راکول به این صورت است که نیروی f به اندازه مشخصی در مدت زمان 10 ثانیه بر سطح مقطع جسم پلیمری وارد می‌شود.

سپس برای بار دیگر، نیروی f با اندازه مشخص دیگری در مدت زمان 15 ثانیه بر جسم وارد می‌شود. در نتیجه عدد سختی پلیمرها در آزمون سختی راکول با فرمول مشخصی بر حسب مقدار نیرو و تفاوت بین دو زمان آزمون تعیین خواهد شد. در واقع توسط این دستگاه، طیف وسیعی از پلیمرها، مورد آزمون سختی قرار می‌گیرند.

آزمون سختی Shore Durometer

یکی از رایج‌ترین روش‌های آزمون سختی پلیمر، سختی سنجی به روش شر است. در این روش سختی جسم پلاستیکی، از طریق اندازه‌گیری میزان نفوذ شی نوک تیز الماسی یا فولادی در جسم، تعیین می‌شود. به عبارتی سختی مواد پلیمری بر اساس مقدار بازگشت چکشی است که شی نوک تیز در انتهای آن قرار دارد و از یک فاصله استاندارد به صورت عمود بر سطح مقطع جسم پلاستیکی مورد نظر فرود آمده است. به همین دلیل گاهی به عنوان سختی ارتجاعی، الاستیکی و دینامیکی هم شناخته می‌شود.

از دستگاه شر برای سنجش سختی قطعات بزرگی مانند غلتک‌ها و چرخ‌دنده‌ها در مراکز بزرگ تولیدی استفاده می‌شود. این روش آزمون سختی، خود دارای دو نوع است. در Shore A ابزار نوک تیز یا سوزن به شکل یک مخروط ناقص است. در این نوع آزمون شر، زاویه شی فرو رونده 35 درجه و قطر صفحه 0.79 میلی‌متر است. این آزمون، برای پلاستیک‌های خیلی نرم مانند pvc کاربرد دارد.

در حالی که در Shore D ابزاری که جهت اعمال نیرو از آن استفاده می‌شود به شکل یک مخروط با نوک کروی شکل است. از shoreD برای آزمون سختی پلیمرهای سخت و شکننده استفاده می‌شود. با توجه به آزمون shoreD می‌توان نتیجه گرفت که شکننده بودن جسم از دیگر عوامل مؤثر بر سختی پلیمرهاست.

آزمون سختی برینل

در این آزمون برای سنجش سختی پلیمر، از یک شی کروی شکل با قطر 10 میلی‌متر از جنس استیل یا کاربید استفاده می‌شود. این شی کروی، قادر است نیرویی برابر با 3000 کیلوگرم بر جسم پلاستیکی مورد نظر وارد کند. این نیرو در آزمون سختی پلیمر نرم به 1000 تا 500 کیلوگرم کاهش می‌یابد. روش آزمون به این صورت است که به مدت 10 تا 30 ثانیه، نیرو بر جسم پلیمری وارد می‌شود سپس عدد سختی بر حسب بار وارد آمده بر جسم، قطر کره و نیز قطر دندانه ایجاد شده، با استفاده از فرمول برینل به‌دست می‌آید.

جمع بندی

سختی پلیمر به معنای میزان مقاومت و عدم تغییر شکل جسم پلاستیکی مورد نظر در برابر ضربات و فشار حاصل از نیروهای خارجی وارد شده بر سطح مقطع جسم است. عوامل مؤثر بر سختی پلیمر بر اساس ویژگی‌های درونی، بیرونی و فیزیکی آن مشخص می‌شود. از جمله این عوامل می‌توان به نوع ساختار مولکولی، میزان کریستالی بودن پلیمر، نوع مواد افزودنی و ترکیب آن‌ها اشاره کرد. آزمون سختی برینل، شر یا Shore Durometer و آزمون راکول از رایج‌ترین آزمون‌های سنجش سختی پلیمر هستند. این آزمون‌ها همگی قابل اعتماد و طبق استانداردهای بین‌الملی صورت می‌گیرند.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟