لیست محصولات
ترموست چیست؟

ترموست چیست؟ ترموست یا نام ساده‌ تر آن یعنی گرما سخت به پلیمرهایی گفته می‌ شود که در اثر اعمال حرارت‌ به پیوندهای عرضی واکنش‌ های شیمیایی ایجاد می‌ کنند. نتیجه این فرایند تغییر وزن مولکولی متوسط مواد با رشد رو به بالا و یکپارچه شدن ترکیبات آن است

پلیمرهای شیمیایی نقشی اساسی و مهم در صنعت پتروشیمی و صنایع تولیدی ترموپلاست دارند. ترموست یکی از انواع پلیمرها است که در اثر حرارت، دچار واکنش شیمیایی با پیوندهای عرضی می‌شود و نوعی شبکه سه بعدی در پیوندها ایجاد می‌کند.

انواع ترموست با نام رزین یا گرماسخت نیز شناخته می‌شود. در این مقاله به توضیح مختصری در مورد ترموست، انواع آن و همچنین ویژگی ترموست پرداخته شده است. از این رو توصیه می‌شود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ترموست چیست؟

رزین ترموست در واقع نوعی پلاستیک گرما دیده است که در اثر تغییرات شیمیایی دچار دگرگونی ظاهری می‌شود و واکنش آنی از خود بروز می‌دهد. از آن‌جایی که ترموست‌ها وزن مولکولی و ویسکوزیته پایینی دارند؛ در اثر تغییرات شیمیایی، وزن مولکولی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه باعث یکپارچه شدن ترکیبات به‌کار رفته در رزین ترموست می‌شود.

رزین ترموست در دمای معمولی به صورت مایع است و توسط رادیکال‌های آزاد به شکل جامد در می‌آید. انواع ترموست در اثر ترکیب شدن با هاردنرها، واکنش بدون بازگشت انجام می‌دهند و دچار سختی می‌شوند.

انواع ترموست

انواع رزین ترموست با توجه به خواص ویژه‌ای که دارند شامل موارد متعددی هستند. در ذیل به چند مورد از انواع ترموست اشاره شده است‌.

پلی اورتان ها

یکی از انواع ترموست که انعطاف‌پذیری و سختی خوبی هم دارد، پلی اورتان است. حالت پلی اورتان به صورت الاستومورها و رزین‌های مایع است. پلی اورتان از مقاومت بالایی در برابر انواع حلال‌ها، اسیدها و بازها برخوردار است. پلی اورتان‌ها خود شامل چندین دسته از جمله فوم نرم سبک، الاستومرهای جامد نرم، پلاستيک نرم، پلاستیک جامد سخت و … است.

از این مواد به دلیل دارا بودن انعطاف‌پذیری بالا، در تولید فوم‌های مورد مصرف در بسته‌بندی‌های وسایل خانگی، بیشتر استفاده می‌شود. پلی اورتان‌ها همچنین برای تولید عایق حرارتی جهت انتقال انواع سيالات و محصولات غذایی سرد، کاربرد دارند.

رزین های فنولیک

فنول یکی از انواع رزین ترموست است که در اثر واکنش فنول با فرمالدیید در مقابل کاتالیزورها به دست می‌آید. رزین فنول‌ها بر اساس نوع کاتالیزور به دو گروه رزول و نووالاک تقسیم‌بندی می‌شوند. این رزین‌ها از رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع ترموست به شمار می‌آیند. این نوع رزین همچنین در تولید کامپوزیت‌ها و صنایع الکترونیکی مانند سپرهای حرارتی کاربرد دارد.

رزین های اپوکسی

این رزین ترموست در اثر واکنش بیس فنول A و اپی کلروهیدرین ایجاد می‌شود. رزین اپوکسی وزن مولکولی کمی دارد و در دمای معمولی اتاق به صورت مایع است. از رزین اپوکسی در ساخت زیور آلات و دکوری‌های تزئینی مانند انواع قاب‌ها استفاده می‌شود.

پلی استرهای اشباع نشده

این نوع پلی استر، از پلیمریزاسیون به صورت تراکمی دی ال‌های مختلف و مالئیک انیدرید تولید می‌شود. پلی استر اشباع نشده، مایعی ویسکوزیته است که قابلیت حل شدن در مونومر استایرن را دارد تا به شکل رقیق‌تر در آید. این پلی استرها می‌توانند تحت شرایط ویژه به شکل جامد نیز در آیند.

رزین های آلکید

رزین ترموست آلکید یکی دیگر از انواع ترموست است. این رزین از واکنش تراکمی بین اسیدهای چرب و یک نوع الکل مانند گلیسرول و یک انیدرید مثل فتالیک انیدرید ساخته می‌شود. رزین‌های آلکید در ساخت رنگ‌های پایه حلالی مانند رنگ‌های ساختمانی و کوره‌ای، رنگ‌های اتومبیلی و ترافیکی کاربرد دارد.

دی آلیل فتالات

دی آلیل فتالات یکی از پرمصرف‌ترین انواع ترموست است. این نوع رزین به صورت مایع است و از ویسکوزیته متوسطی برخوردار است. دی آلیل فتالات همچنین وزن مولکولی پایینی دارد که می‌توان با تقویت کردن آن، محصولاتی با چگالی اتصالات عرضی بالا تولید کرد.

آمینو رزین ها

آمینو رزین نیز مانند اکثر انواع رزین‌ها به صورت مایع است. این رزین‌ها دارای دو نوع اصلی از رزین‌های مایع و اوره هستند. این مواد در اثر واکنش ملامین یا اوره با فرمالدیید تهیه می‌شوند. این رزین‌ها از کم مصرف‌ترین انواع ترموست است و معمولاً همراه با رزین فنولیک‌ها دسته‌بندی می‌شوند. آمینو رزین‌ها به خاطر دارا بودن رنگ تیره، در ساخت قطعات تیره کاربرد دارند.

ویژگی ترموست

ترموست‌ها دارای ویژگی‌ها و خواص زیادی هستند. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • دارای پایداری حرارتی بالا
  • برخورداری از مقاومت شیمیایی بالا
  • عملکرد مناسب در برابر انواع خم و خزش
  • تحمل بار زیاد در دما و فشار بالا

معایب ترموست

رزین ترموست‌ها در کنار تمام ویژگی‌هایی که دارند دارای معایبی نیز هستند. از معایب آن‌ها می‌توان به عمر مفید کوتاه و تولید curing agent اشاره کرد.

کاربرد ترموست

رزین ترموست دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف است. از جمله مهم‌ترین این کاربردها شامل موارد زیر است.

  • کاربرد در ساخت رنگ‌های پلی استر به عنوان پوشش بیرونی برای لک یا روغن
  • استفاده در تولید چسب چوب، چسب فلز، چسب بتن و …
  • کاربرد در ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی مانند اعضای مصنوعی بدن مثل قلب، کلیه و ریه مصنوعی و وسایل کاشت دندان
  • کاربرد در ساخت پلاستیک‌های فوران
  • ساخت کف‌پوش‌های ورزشی

جمع بندی

ترموست یا گرماسخت به بسپارهایی گفته می‌شود که با اعمال حرارت در آن، پیوندهای عرضی با واکنش‌های شیمیایی به وجود می‌آید. در نتیجه این واکنش‌ها، وزن مولکولی رزین ترموست‌ها بالا رفته و باعث یکپارچگی صلبی در رزین می‌شود.

رزین‌های مایع در اثر واکنش، غیر قابل بازگشت و سخت می‌شوند. از مهم‌ترین انواع ترموست می‌توان رزین پلی استر، وینیل استر و اپوکسی را نام برد. از برجسته‌ترین ویژگی ترموست می‌توان به قابلیت تحمل بار در دما و فشار بالا، مقاومت شیمیایی بالا و عملکرد ایده آل در برابر خزش‌ها و تنش‌ها اشاره کرد. به طور کلی به پلاستیک تغییر شکل یافته در اثر واکنش‌های شیمیایی ترموست اطلاق می‌شود.

امیدوارم مطالبی که در بالا گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد و استفاده لازم را برده باشید.

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟