لیست محصولات

کاربرد پلیمر در صنعت کشاورزی با پیشرفت علم پلیمر تحول بسیار عظیمی در حوزه های مختلف صنعت و تولید صورت گرفت و کاربردهای بسیاری روز به روز بیش تر مورد استفاده تولید کنندگان در عرصه های مختلف صورت گرفت. که یکی از این حوزه ها صنعت کشاورزی بود. پلیمرها در صنعت کشاورزی با به ارمغان آوردن دستاوردهای بسیاری، انقلابی در این حوزه ایجاد کردند. پوشش گلخانه ها و زمین های کشاورزی تا قبل از پیدایش فیلم پلی اتیلن چوبی و یا شیشه‌ای بود. پلی اتیلن تحول زیادی نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در صنعت پلاستیک ایجاد کرد.تا جایی که امروزه، نایلون های عریض چند لایه، لوله های پلی اتیلن، انواع مالچ های کشاورزی و بسیاری کاربرد های دیگر از الزامات امور کشاورزی و باغ داری هستند.

 پلی اتیلن در این حوزه دارای ویژگیهایی، بسته به شرایط گرمایی و ضخامت فیلم نایلونی می‌تواند به صورت شفاف یا مات و یا شیری رنگ باشد. بنابراین پلی اتیلن سبک دارای بیشترین شفافیت، سبک خطی دارای کمترین و پلی اتیلن سنگین دارای حداقل شفافیت است. لوله های پلی اتیلن و نایلون عریض  پوششی گلخانه‌ها دو تا از عمده ترین کاربردهای پلی اتیلن در کشاورزی هستند.

دلایل استفاده از نایلون گلخانه ای پلی اتیلن

1- با توجه به ویژگیهای این پلاستیک می توان روی اسکلت های دائمی گلخانه را پوشش داد و حتی می توان نایلون را روی اسکلت های کم دوام نیز، مورد استفاده قرار داد‏.
2- هزینه حرارتی این گلخانه ها در مقایسه با گلخانه های یک لایه ای به میزان ۴۰% پائین تر است.

پلی اتیلن، بیشترین مورد استفاده را در پوشش گلخانه ها دارد. تقریباً تمام گلخانه های تازه تاسیس ازدو لایه نایلون با ضخامت های متفاوت تشکیل شده اند. لایه بیرونی معمولا" ضخامت دارد. درحالی که لایه درونی ممکن است۰.۱-5/.mm ضخامت داشته باشد. پلی اتیلن مورد استفاده برای پوشاندن گلخانه حاوی ماده ضد اشعه ماورای بنفش است. درغیر اینصورت چنین ورقه نازکی فقط می توانست به مدت یک فصل گرم دوام بیاورد.

سه نوع کامپاند پلیمری پر کاربرد در صنعت کشاورزی

۱. کاربرد کامپاند پلیمری در تجهیزات آبیاری

اصلی‌ترین فعالیت های کشاورزی آبیاری است که به طور کلی دو روش مختلف آبیاری سطحی و آبیاری تحت فشار انجام می شود. که در آبیاری سطحی آب روی زمین پخش می‌شود و آبیاری تحت فشار از پمپ و لوله برای انتقال آب و از پاشنده ها مثل آبپاش ها یا قطره چکان‌ها برای پخش آب در سطح مزرعه استفاده می‌شود.
 یکی از کارآمدترین روش های آبیاری قطره ای تحت فشاراست. در این مدل به شرطی که درست اجرا و مدیریت شود، بالاترین بازده را نسبت به سایر روش های آبیاری و کمترین تبخیر و ایجاد روان آب را دارد.
در عصر حاضر، بکارگیری اتصالات آبیاری قطره ای از جنس پلی اتیلن (اتصالات قطره ای پلی اتیلن) در سیستم آبیاری تحت فشار به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله لوازم و تجهیزاتی که در آبیاری قطره‌ای به‌کار برده می‌شود اتصالاتی مانند لوله، زانو، تبدیل و… است که در تولید آنها از کامپاند پلیمری پلی اتیلن استفاده می شود. این اتصالات در برابر اشعه نور خورشید باید مقاوم باشند که با روش‌هایی این کار را به منظور افزایش کیفیت و طول عمر بالاتر انجام می دهند.  مقاوم شدن از نظر شیمیایی، حفاظت قطعات از انواع پوسیدگی های ناشی از آب، کود و دیگر خورنده ها است. مقاوم شدن از نظر مکانیکی به منظور حفاظت آن ها در برابر فشار و ضربه است.

۲. کاربرد کامپاند پلیمری در تولید فیلم های کشاوزی

استفاده از فیلم های پلیمری در بخش كشاورزی از حدود ۲۰ سال قبل در دنیا آغاز شده و نقش های اساسی آن در استفاده بهینه از منابع آب و افزایش بهره وری كشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته است و بكارگیری فیلم های پلیمری در بخش كشاورزی را به عنوان یك انقلاب سبز و زمینه ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات كشاورزی و گلخانه ای تعبیر می كنند. از جمله مهمترین کاربردهای بکارگیری فیلم ها در صنعت کشاورزی، فیلم های گلخانه ای، فیلم های پوشش دهی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۲-۱ فیلم های  گلخانه ای

در فرآیند کشت محصولات زراعی و سبزیجات در اکوسیستم های گلخانه ای کشت گلخانه ای است. این نوع کشت به کشاورزان این امکان را می دهد تا ضمن افزایش کیفیت محصولات، عملکرد خود را نیز افزایش دهند. این روش یکی از شیوه های مدرن برای مقابله با تغییرات جوی اثرگذار بر گیاهان همانند گرمازدگی، سرمازدگی و کم آبی محسوب می شود که گلخانه ها می توانند با این روش نور کافی، تهویه، رطوبت و دمای کافی،، ایجاد محیط رشد کنترل شده، تولید محصولات متنوع و… را فراهم  کنند.
مهمترین تجهیزات گلخانه ها فیلم یا پوشش گلخانه یا نایلون های عریض کشاورزی است که در ساخت گلخانه ها در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود. پوشش یا فیلم، بایستی مجموعه ای از خواص فیزیکی و مکانیکی را به منظور حفاظت موثر و مناسب از گیاه تحت کشت در گلخانه، برآورده کند.
از جمله بخش های صنعت پلیمر که در سال های اخیر از این فناوری استفاده زیادی کرده است، تولید فیلم های چند لایه است. تولید فیلم های پلیمری با سیستم های چند لایه امکان استفاده هم زمان از خواص چندین پلیمر و افزودنی را فراهم می سازد. به طور خاص در مورد فیلم گلخانه، می توان هر یک از پلیمر و افزودنی های لازم را در جایگاه مناسب خود قرار داد و به این ترتیب علاوه بر کاهش میزان استفاده از مواد اولیه گران قیمت از برهمکنش های مخرب بین اجزا نیز جلوگیری کرد. بدین ترتیب هر یک از افزودنی ها در محل مناسب خود و به مقدار لازم به کار می روند.

۲-۲ فیلم های پوشش دهی (مالچ کشاورزی)

مالچ به پوششی گفته می شود که از خاک در مقابل عوامل جوی مثل باد و باران محافظت می کند و باعث ارتقای کیفیت خاک می شود. همچنین مانع از دست رفتن رطوبت خاک می شود و در زمستان از گیاهان در برابر تغییر دمای شدید خاک محافظت می کند و جلوی رشد علفهای هرز را می گیرد.
امروزه استفاده از انواع مالچ های پلاستیکی در کشاورزی برای افزایش عملکرد و زودرسی گیاهان، افزایش بازدهی آبیاری، کاهش میزان تبخیر از سطح آب، گسترش ریشه دهی در لایه های خاک، کاهش میزان علف هرز، کاهش اختلاف دمای خاک در طی شبانه روز، کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و همچنین افزایش رشد رویشی و زایشی در طول دوره ی کوتاه در حال افزایش است.

۳.کاربرد کامپاند پلیمری در بسته بندی محصولات کشاورزی


 محصولات کشاورزی دارای انواع بسته بندی های بسیار گوناگون و مختلفی است ، که در تولید انواع مدل های این بسته بندی از مواد پلیمری استفاده می شود. مواد اولیه پلی اتیلنی به عنوان ارزان ترین و کاربردی ترین نوع بسته بندی برای محصولات محسوب می شود ، از همین رو بیشتر بسته بندی های از همین مواد اولیه تولید شده  است.

۳-۱ بسته بندی های بزرگ

بیشترین محصولات کشاورزی در دسته بندی غلات و حبوبات قرار می گیرند که بیشتر با ابعاد، حجم و وزن بالا هستند. که نیازمند این نوع بسته بندی هستند عبارتند از برنج ، گندم ، ذزت ، آرد و …. که برای بسته بندی از ضخامت و لایه های لمینت بیشتر استفاده می شود .

۳-۲ انواع پاکت های بسته بندی

بسته بندی پاکت های قابل تولید در هر ابعادی با هر میزان وزنی است ، اما به علت نوع طراحی و شکل خاص کمی از دیگر بسته بندی ها گران قیمت تر  است.

۳-۳ بسته بندی های ارزان و ساده

این دسته از بسته بندی ها نیز گونه ای دیگر از بسته بندی های معمولی محسوب می‌شوند که با توجه به صرفه بودن در موارد بسیاری بکار برده می شوند.

نکات نگه داری و انبارکردن فیلم های پلی اتیلن کشاورزی

به دلیل اینکه این نایلون ها از فیلم های پلی اتیلن ساخته شده اند، شعله مسقیم می تواند سبب ذوب شدن آن ها گردد. بنابراین برای جلوگیری از اشتعال باید از شعله مستقیم دور نگه داشته شوند.
از بارگذاری رول های نایلون برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید، زیرا باعث ایجاد تغییر شکل در بوبین های مقوایی آن می شود.


 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟