لیست محصولات
کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان

کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان پلیمرها به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و فیزیکی خوب، از ماندگاری بالایی برخوردارند. ویژگی‌های کیفیتی، قیمت مناسب، وزن پایین، زیبایی، شکل‌ پذیری و استفاده آسان از پلیمرها سبب شده تا در صنعت ساختمان‌‌سازی از زیر کف تا سقف از مواد پلیمری استفاده شود.

پلیمر در ساختمان چه کاربردهایی دارد؟

پلیمرها یا بسپارها مولکول‌هایی با زنجیره بلند و وزن مولکولی بسیار بالا هستند که از مونومر یا تکپار تشکیل شده‌اند؛ مونومورها به وسیله پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده‌اند. پلیمرها به دو دسته پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای مصنوعی تقسیم می‌شوند. از جمله پلیمرهای طبیعی می‌توان الیاف پنبه، سلولز و لاتکس (ماده اولیه لاستیک) را نام برد. پلیمرهای مصنوعی نیز ترموپلاستیک‌ها و ترموست‌ها هستند که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف و نیز در زندگی همه ما دارند. و همچنین پلیمرها به دلیل خواص مکانیکی و فیزیکی خوب، از ماندگاری بالایی برخوردارند. ویژگیهای کیفیتی، قیمت مناسب، وزن پایین، زیبایی، شکل پذیری و استفاده آسان این مواد باعث شده تا در صنعت ساختمان سازی از زیر کف تا سقف مورد استفاده قرار بگیرد. و همچنین جایگزینی مصالح متداول در ساختمان سازی با مصالح سبز یکی از بهترین روش های دستیابی به معماری پایدار است؛ این مصالح که از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند متشکل از مواد تجدید پذیری هستند که به جای مواد تجدیدناپذیر استفاده می‌شوند و اغلب تجدیدپذیر بوده و از ایجاد گازهای آلاینده و گلخانه‌ای در مرحله تولید و بازیافت می‌کاهند. و یکی از مصالح ساختمانی سبز که در دو دهه اخیر کاربرد مناسبی در معماری پایدار پیدا کرده‌است, پنل پلیمری ETFE می‌باشد که افزون بر آنکه از بازیافت دور ریزهای معدنی ساخته می‌شود, پس از تبدیل به پنل‌های ساختمانی نیز دوباره قابل بازیافت و استفاده بوده و با وجود سبکی و جرم اندک قابلیت بسیاری برای پوشش سقف و نمای ساختمان‌های بزرگ دارد.

انواع پلیمرها و کاربردهایشان در ساختمان سازی

1-کاربرد پلی اتیلن

از جمله پلمرهای گرمانرم هستند که کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. و از آنجاییکه پلی اتیلن دارای مقاومت ضربه‌ای، مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی بوده و نیز بسیار بادوام است، جهت پوشش بتن، ساخت روکش‌های ضد رطوبت برای مواد و ماشین‌آلات، ساخت مخازن آب و لوله‌های آب سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2-کاربرد PVC

پلی وینیل کلرید یا پی‌ وی‌ سی به دلیل مقاومت مکانیکی خوب، مقاومت در برابر سایش، وزن پایین، قیمت مناسب و دوام بالا، در ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. مقاومت بالای پی‌ وی‌ سی سبب شده تا از آن در ساخت درب و پنجره و پوشش‌های داخلی استفاده شود.همچنین، لوله‌ های پی‌ وی‌ سی باکیفیت استفاده شده چرا که در ساختمان‌‌ها، دوام بسیار طولانی دارند و در برابر خوردگی، پوسیدگی و ضربه مقاوم هستند. پی‌ وی‌ سی عایق مناسبی برای برق است و برای روکش کابل‌ها کاربرد دارد. در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، پی‌وی‌سی آلودگی زیست‌ محیطی کمتری ایجاد می‌کند و برای تولید فرآورده‌های آن به انرژی کمی نیاز است، در نتیجه قیمت مناسبی دارد. از دیگر کاربردهای پی‌ وی‌ سی در ساختمان می‌توان ساخت لوله‌های آب باران، کانال‌ های تهویه، لوله‌های آب سرد، ساخت پنل‌ها و ورق‌های سیم برای سقف و برای عایق‌ های حرارتی و صوتی را نام برد.

3-کاربرد پلی استایرن

این نوع پلیمرهای گرمانرم است که قیمت پایین و کاربردهای فراوانی دارد. ورق‌های تولید شده با پلی استایرن، مقاومت ضربه‌ای بالایی دارند و خواص دی‌الکتریکی خوب و جذب آب کمی دارد و در ساخت ورق و فراورده‌های قالب‌ گیری، پوشش سامانه‌های جداکننده، عایق‌های حرارتی، بلوک‌های پرکننده در سامانه‌ های مختلف ساختمانی و نیز جهت تراز کردن سطوح کاربرد دارد.

4-کاربرد پلی پروپیلن یا PP

این نوع پلیمر گرمانرم‌های نسبتا جدیدتر است که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد. و به دلیل وزن بسیار پایین، مقاومت حراراتی خوب، مقاومت کششی خوب، سختی بالا، خواص دی‌الکتریک مناسب و مقاومت شیمیایی بالا، کاربردهای فراوانی دارد. PP در مقایسه با پلی اتیلن و پلی استایرن خواص مکانیکی بهتری دارد اما از PVC و آکرلیک ضعیف‌تر است. فراورده‌های پلی پروپیلن در ساخت لوله، ورق، فیلم و تولید سیمان‌های آزبستی کاربرد دارد.

5- کاربرد ABS

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا ABS پلاستیکی است که به علت دارا بودن مقاومت ضربه‌ای و مقاومت کششی بسیار بالا، کاربردهای گسترده‌ای دارد. برای افزایش دوام و استحکام این پلاستیک، به آن الیاف شیشه اضافه می‌شود. و همچنین می‌توان به مقاومت در برابر خراش، سفتی، سختی و قالب‌گیری آسان آن اشاره کرد. پلاستیک‌ های ABS مقاومت حراراتی، مقاومت و ثبات ابعادی مناسبی دارند و جذب آب در آن‌ها کم است. و در تولید بدنه لوازم خانگی، ساخت درب‌های کشویی، قاب‌های پنجره و قایق‌های کوچک کاربرد دارد.

6-کاربرد آکرلیک‌ها

از جمله پلیمرهای گرمانرم است که در انواع مات، تیره رنگ، میله‌ای و قطعه‌ای موجود است. کاربرد این پلیمر در ترکیب‌بندی پوشرنگ‌ها و چسب‌هاست و عمدتا به‌صورت امولسیون موجود هستند. از ویژگی‌های آکرلیک‌های می‌توان مقاومت بالا در برابر وزن، مقاومت حراراتی خوب، مقاومت بسیار خوب در برابر هوازدگی، جذب کم آب، مقاومت شیمیایی بالا، ضریب انبساط بسیار بالا و شکل‌پذیری خوب را نام برد.آکرلیک در ساخت پوشش‌ها، روشنایی، علائم راهنمایی، گنبد، نورگیر، سرویس‌های بهداشتی و شکل مایع آن در پوشش بام‌ها کاربرد دارد.

7-کاربرد پلی آمیدها

پلی آمید یا نایلون‌ها از پلیمرهای خطی هستند که مقاومت مکانیکی خوب، مقاومت در برابر سایش، مقاومت حراراتی مناسب، مقاومت در برابر خزش و مقاومت در برابر خستگی خوبی دارند، اما جذب رطوبت بالایی دارند. نایلون‌ها مقاومت شیمیایی بالایی در برابر انواع روغن‌ها، مواد سوختی، چربی‌ها، بیشتر حلال‌ها و نیز ترکیبات قلیایی دارند. همچنین به دلیل ضریب اصطکاک پایینی که دارند، در ساخت قطعات مهندسی سبک از جمله دنده‌ها، بست پنجره‌ها، پیچ و مهره و روکش سیم و کابل کاربرد دارند. 

به شکل کلی می توان گفت که پلیمرها در ساخت عایق های حرارتی، عایق های رطوبتی، درزگیرها، سقف کاذب ها، نمای بیرونی و داخلی ساختمانها، لوله کشی ها با لوله های پلیمری، چسب، رنگ و پوشش، بتن و کامپوزیت های سیمانی، لوله های پلیمری جهت انتقال آب و فاضلاب، قطعات پلاستیکی و لاستیکی، ژنوسینتیک‌‌ها و قیر و آسفالت جهت ساختمان سازی بسیار کاربردی است.

پلیمرهای مختلف ویژگی‌ های و کاربردهای گوناگونی دارند، اما به طور کلی در صنعت ساختمان‌سازی باید به ویژگی مقاومت مکانیکی، مقاومت فشاری و مقاومت کششی آن توجه کرد.
 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟