لیست محصولات

در تولید لوله‌های پلاستیکی چه نوع کامپاندی استفاده میشود؟ با پیشرفت صنعت پتروشیمی، کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله‌های پلاستیکی روز به روز بیشتر می‌شود؛ به گونه‌ای که در بسیاری از مصارف، لوله‌های پلاستیکی جای انواع مختلف لوله را گرفته است. تولید گسترده لوله‌های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آن‌ها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن آن‌ها در مقایسه با لوله‌های دیگر، استفاده از لوله‌های پلاستیکی را در مصارف مختلف اجتناب‌ناپذیر کرده‌است.

کامپاند لوله: کامپاند مورد استفاده در تولید لوله‌های پلاستیکی

با پیشرفت صنعت پتروشیمی، کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله‌های پلاستیکی روز به روز بیشتر می‌شود؛ به گونه‌ای که در بسیاری از مصارف، لوله‌های پلاستیکی جای انواع مختلف لوله را گرفته است. تولید گسترده لوله‌های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آن‌ها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن آن‌ها در مقایسه با لوله‌های دیگر، استفاده از لوله‌های پلاستیکی را در مصارف مختلف اجتناب‌ناپذیر کرده‌است.

امروزه لوله‌های پلیمری به افزایش سهم خود از بازار جهانی لوله همچنان ادامه می‌دهند. دلایل بسیاری برای این رشد چشمگیر وجود دارد که می‌توان به وزن سبک، قیمت پایین، مقاومت خوردگی بالا، عمر طولانی و پذیرش روز افزون بازارهایی که قبلا در اختیار لوله‌های سیمانی و فلزی بود اشاره کرد. مزایای لوله‌های پلیمری شامل رفتار چغرمه و انعطاف پذیر، هدایت حرارتی پایین، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر خوردگی، غیر سمی بودن و حفظ سلامت آب‌های آشامیدنی، مقاومت در مقابل رشد میکرو اورگانیسم‌ها، کاهش آلودگی صوتی، وزن کم و حمل و جا به جایی آسان، هزینه تعمیر و نگهداری کم، سهولت نصب و صاف و صیقلی بودن سطوح داخلی است.

کامپاندهای مختلفی در تولید انواع لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله به انواع لوله‌های پلاستیکی که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند و برای مصارف مختلف بکار می‌روند، اشاره می‌کنیم:

  1. لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE)
  2. لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC)
  3. لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)
  4. لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
  5. لوله پلاستیکی ۵ لایه

لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE)

کامپاند پلی اتیلن، در دسته مواد مورد علاقه تولیدکنندگان لوله قرار می‌گیرد. لوله پلی‌اتیلن می‌تواند بهترین گزینه برای سیستم‌های انتقال سیالات در پروژه‌های مختلف صنعتی، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه‌های آبرسانی باشد. این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های بتنی یا سیمانی سبک تر بوده و سرعت تولید بالایی دارند. در مقایسه با لوله‌های فلزی نیز این لوله‌ها سبکتر، مقاوم در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید ها و مواد قلیایی هستند. برای آشنایی با مصارف لوله های پلی اتیلنی و همچنین گریدهای پرکاربرد پلی اتیلن در ساخت لوله های پلی اتیلینی به مقاله انواع لوله و اتصالات پلی اتیلنی و گریدهای آن مراجعه کنید.

لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC)

در بسیاری از صنایع به ویژه تاسیسات شهری و ساختمانی، لوله‌های تولیدشده از کامپاند پی وی سی به جای فلز استفاده می‌شود زیرا مواد پی وی سی بسیار ساده تر از آهن برش داده شده و بسیار راحت تر به یکدیگر متصل می‌شوند. بیشترین کاربرد PVC تولید لوله و اتصالات است. تقریباً نیمی از تمام پلاستیک‌های PVC در تولید لوله‌ها با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های پی وی سی، که همچنین به اسم لوله‌های پلیکا نامیده می‌شوند، به دلیل خواصی نظیر مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت شیمیایی، نسبت استحکام به وزن بالا و وزن سبک، نصب آسان، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی، استحکام ضربه، ضریب اصطکاک پایین، هدایت حرارتی و الکتریکی پایین، مقاومت شعله و… در بسیاری از کاربردها بکار گرفته می‌شوند. برای آشنایی با مصارف لوله های پی وی سی و همچنین گریدهای پرکاربرد پی وی سی در ساخت لوله های پی وی سی به مقاله لوله های پی وی سی مراجعه کنید.

لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)

کامپاند مورد استفاده در ساخت لوله پلی پروپیلن

کامپاند پلی پروپیلن یکی از پر مصرفترین مواد پلیمری برای ساخت لوله در جهان است و هر ساله به میزان مصرف آن افزوده می‌شود. لوله و اتصالات پلی پروپیلن با توجه به ساختار ملکولی ویژه ای که دارد این قابلیت را دارا می‌باشد که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی (اسیدها، باز ها، حلال های شیمیایی و… )، حرارت، فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد، به همین جهت به سرعت جایگزین لوله‌های فلزی شدند. لوله و اتصالات پلی پروپیلن به دلیل کاربردهای فراوان و قیمت مناسب، یکی از پرمصرفترین پلاستیک‌ها در جهان است. خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار خوب این ماده، آن را برای تولید لوله و اتصالات انتقال آب سرد و گرم مناسب می‌سازد.

لوله پلاستیکی ABS

کامپاند مورد استفاده در تولید لوله پلاستیکی ABS

لوله ABS یکی از انواع لوله پلیمری است. کامپاند ABS، مخفف کلمه اکریلونیتریل بوتادین استایرن هست و فوق العاده شفاف و مستحکم هستند. از مزیت‌های لوله‌های ای بی اس مقاومت آنها در برابر خوردگی است و به شدت مقاوم هستند. همچنین این لوله ها در مقابل دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند فشار زیادی را نیز متحمل شوند. لوله ABS به علت هزینه‌های بالای تولید همانند لوله‌های پلی اتیلن و یا پلیکا محبوبیت ندارند و برای مصارف خاصی به کار برده می‌شوند. لوله‌های ABS از لحاظ انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر حرارت شدید نسبت به لوله پی وی سی ارجحیت دارند.

لوله پلاستیکی ۵ لایه

لوله های ۵ لایه لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه‌های مختلف فلز و پلیمر ساخته می‌شوند و به لوله‌های ۵ لایه معروف هستند. کیفیت لوله‌ی ۵ لایه به نوع پلیمر مورد استفاده در آن و همچنین نوع چسب بین لایه‌های آن بستگی دارد. به کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های ۵ لایه، استحکام آنها را به شدت افزایش داده است. برای اتصال لایه آلومینیومی از فناوری‌های پیشرفته جوشکاری استفاده می‌شود. لایه‌های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگه داری می‌شود.

نتیجه گیری

تولید گسترده لوله‌های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آنها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن آنها در مقایسه با لوله‌های دیگر، استفاده از لوله‌های پلاستیکی را در مصارف مختلف اجتناب ناپذیر کرده است. در این مقاله به معرفی انواع لوله‌های پلاستیکی که از مواد پلیمری مختلف ساخته می‌شوند و در مصارف مختلف بکارگیری می‌شوند، پرداختیم. در این بین، به متداول ترین لوله‌های پلاستیکی یعنی لوله‌های پلی اتیلنی، لوله‌های پی وی سی، لوله‌های پلی پروپیلن، لوله‌های ABS و لوله‌های پنج لایه پرداختیم.

منبع : پایون پلیمر

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟