لیست محصولات

چگونگی قالب‌گیری بادی یا دمشی (Blow Molding) روش قالب گیری بادی (دمشی)، به عنوان یکی از روش های تولید پلیمر، یک فرآیند خاص و پیشرفته برای تولید محصولات پلاستیکی است. به طور کلی این روش یکی از به صرفه ترین و اقتصادی ترین فرآیندهای تولید انبوه محصولات پلاستیکی است که در این روش از انواع پلیمر ها از جمله پلی اتیلن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی ونیل کلراید (PVC)، پلی پروپیلن، پلی کربنات، نایلون و موارد متعدد دیگر به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. از عمده محصولات تولیدی این روش می‌توان به تولید انواع ظروف وشیشه های پلاستیکی توخالی، بطری های شیشه ای مانند شیر، ظروف مواد شوینده و بهداشتی، قوطی‌های روغن، تانک های سوخت و… اشاره کرد.

روش تولید قالب‌گیری بادی یا دمشی

فرآیند قالب گیری بادی (دمشی) با ذوب شدن ماده پلیمری و تبدیل آن به روده یا Parison (ماده خام مذاب که به شکل لوله تو خالی درآمده است) آغاز می‌شود. روش کار بدین صورت است که روده به‌صورت عمودی در جهت پایین حرکت کرده تا مابین دو نیمه قالب باز قرار گیرد، در این بخش روده را توسط گاز پر کرده و تا رسیدن به نقطه مطلوب اکسترود می‌کنند. پس از اکسترود، قالب حول روده بسته شده تا کاملاً آن را بپوشاند. حال، روده توسط هوای فشرده وارد شده از قسمت پین، متورم می‌شود تا جایی که روده به سمت دیواره های قالب بچسبد، سپس جریان هوا را متوقف کرده و برای جلوگیری از تغییر شکل محصول، هوا را از آن تخلیه می‌کنند و در انتها محصول را پس از سرد کردن از قالب بیرون می‌آورند.
هزینه تولید قطعات و محصولات قالب گیری بادی بیشتر از محصولات قالب گیری تزریقی و کمتر از روش قالب گیری چرخشی است.

انواع فرآیند قالب گیری بادی (دمشی)

در حالت کلی فرآیند قالب گیری بادی به سه شکل مختلف تقسیم بندی می‌شود:

  • قالب گیری بادی اکستروژن (Extrusion Blow Molding)
  • قالب گیری بادی تزریقی (Injection Blow Molding)
  • قالب گیری بادی کششی (stretch Blow Molding)

۱- قالب گیری بادی اکستروژن (Extrusion Blow Molding)

این فرآیند ساده ترین و رایج ترین فرآیند قالب‌گیری بادی(دمشی) است که به دو صورت متناوب و پیوسته انجام می‌گیرد. ظروفی که با این تکنیک تولید می شوند خصوصیاتی نظیر مانع بودن در برابر نفوذ بو، رطوبت و اکسیژن را دارند. یکی از قابلیت های این روش، توانایی اکسترود کردن هم زمان چند نوع ماده برای ساخت محصولات چند لایه است.

فرآیند بادی اکستروژن ساده ترین و رایج ترین فرآیند قالب‌گیری بادی(دمشی) است

فرآیند قالب گیری بادی اکستروژن

۱-۱) فرآیند بادی اکستروژن پیوسته

در روش بادی اکستروژن پیوسته، دستگاه اکسترودر، پلاستیک مذاب را به طور مستمر اکسترود کرده و روده را تشکیل می دهد سپس دو نیمۀ قالب دور روده بسته شده و در مرحلۀ بعد هوای فشرده به وسیله یک پین وارد آن شده که باعث می‌شود متورم شده و به شکل قالب درآید. در نهایت پس از سرد شدن قالب، آن را باز کرده و قطعه را خارج می‌کنند. البته نکته ی مهم در این جا این است که قبل از خارج شدن قطعه از قالب، بخش های اضافه آن حذف یا به اصطلاح پلیسه گیری می شود و در آخردر این روش محصولات توسط یک چاقوی مناسب جداگانه قطع می‌شوند.

۲-۱) فرآیند بادی اکستروژن متناوب

در روش متناوب دو فرآیند وجود دارد:
الف) قالب این بخش شبیه به قالب تزریقی است که درآن پیچ می‌چرخد و می‌ایستد و در انتها مواد مذاب را به بیرون هدایت می‌کند. در این روش وزن روده باعث حرکت عمودی خود روده شده و کالیبراسیون ضخامت دیواره را دشوار می‌کند.
ب) با استفاده از روش انباشت، دستگاه انباشتگر پلاستیک ذوب شده را جمع کرده و هنگامی که این مواد به میزان کافی انباشته شد، یک میله پلاستیکی مذاب را داخل این مواد فشار داده و روده (Parison) را می‌سازد. در این حالت پیچ ممکن است مداوم یا متناوب بچرخد. دستگاه انباشتگر یا روش پیچ های برگشتی از سیستم های هیدرولیکی استفاده می‌کنند تا سریعاً روده را بیرون رانده و وزن حاصله را کاهش دهند.

کاربرد های قالب گیری بادی اکستروژن

از روش بادی اکستروژن عمدتاً برای تولید لوله های توخالی بویژه لوله‌های pvc صنعت ساختمان، بطری‌های شیر و شامپو، قطعات اتومبیل و ظروف آبیاری استفاده می‌شود. همچنین برای گستره‌ی متنوعی از ظرف‌ها با اشکال و اندازه های مختلف این روش قابل استفاده است؛ به طورمثال برخی از دستگاه های اکستروژن، می‌توانند در هر ساعت ۳۰۰ تا ۳۵۰ بطری، تولید کنند.

از دستگاه بادی اکستروژن عمدتاً برای تولید لوله های توخالی بویژه لوله‌های pvc صنعت ساختمان، بطری‌های شیر و شامپو، قطعات اتومبیل و ظروف آبیاری استفاده می‌شود.

دستگاه فرآیند قالب گیری بادی اکستروژن

مزایا قالب گیری بادی اکستروژن

  • نرخ بالای تولید
  • هزینه کم ابزار آلات مورد استفاده
  • توانایی تولید کلیه محصولات از جمله ظروف تو خالی
  • سیکل تولید کوتاه مدت
  • امکان تولید محصول با جداره‌های ضخیم و نازک

معایب قالب گیری بادی اکستروژن

  • پسماند ۲۰ تا ۴۰ درصدی مواد
  • کنترل محدود بر روی ضخامت دیواره
  • احتیاج به تکنسین بیشتر به نسبت به قالب گیری بادی تزریقی
  • نیاز به تجهیزات جانبی متعدد
  • مشکلات اصلاح و برش پلاستیک های اضافه

۲-فرآیند قالب گیری بادی تزریقی (Injection Blow Molding)

این فرآیند از دو بخش قالب گیری تزریقی و قالب گیری بادی (دمشی) تشکیل شده است. مکانیزم این روش به سه مرحله تزریق، دمیدن و خروج تقسیم می‌شود. در ابتدا ماده پلیمر در بخش قالب گیری تزریقی وارد شده تا پیش فرم (Preform) به روش مرسوم قالب‌گیری تزریقی ساخته شود (پیش فرم یک قطعه پلاستیکی لوله شکل است که سوراخی در انتهای آن وجود دارد و هوای فشرده دمیده از طریق آن عبور می‌کند). سپس محصول بخش اول وارد قالب دوم شده تا درآن هوای فشرده دمیده شود و در آخر پس از سرد شدن از قالب خارج می‌شود.
برای خارج کردن محصول نهایی از قالب معمولاً از ۳ پین بران در بخش خروجی استفاده می‌شود. این روش کمتر از سایر روش های قالب گیری بادی استفاده می‌شود.

فرآیند قالب گیری بادی تزریقی از دو بخش قالب گیری تزریقی و قالب گیری بادی (دمشی) تشکیل شده است. مکانیزم این روش به سه مرحله تزریق، دمیدن و خروج تقسیم می‌شود

فرآیند قالب گیری بادی تزریقی

کاربردهای فرآیند قالب گیری بادی تزریقی

این تکنیک بیشتر در تولید انبوه قطعات پلاستیکی، مانند ظروف یکبار مصرف و ظروف دارویی کاربرد دارد. ظروفی که با این روش ساخته می شوند معمولا وزن ثابتی دارند که برای تغییر وزن آن باید دسته‌ی کاملاً جدیدی از ساقه‌ها ساخته شود. عموماً ماده ی ظروف بادی تزریقی، در سراسر آن به طور یکنواخت و هموار توزیع می شود. قالب گیری بادی تزریقی به طور کلی برای تولید ظروف کوچک و البته بدون دسته مناسب است

روش قالب گیری بادی تزریقی بیشتر در تولید انبوه قطعات پلاستیکی، مانند ظروف یکبار مصرف و ظروف دارویی کاربرد دارد

دستگاه فرآیند قالب گیری بادی تزریقی

مزایای قالب گیری بادی تزریقی

  • پسماند تولید ناچیز
  • ضخامت جداره یکسان در تمامی قطعات
  • اختلاف وزن قطعه تا ۱ درصد
  • عدم نیاز به تجهیزات جانبی

معایب قالب گیری بادی تزریقی

  • سیکل تولید طولانی‌تر نسبت به قالب‌گیری بادی اکستروژن.
  • دشواری تولید قطعات جداره نازک.
  • ناتوانی در تولید ظروف توخالی دسته‌دار.

۳-فرآیند قالب گیری بادی کششی (Stretch Blow Molding)

این روش رایج ترین فرآیند برای تولید طیف وسیعی از محصولات پلاستیکی از جمله انواع بطری‌هاست و از طرفی بسیار شبیه به روش قالب گیری بادی تزریقی  است. دریک تعریف کلی در این فرآیند ابتدا پیش فرم (Preform) را حرارت داده و سپس به طور همزمان آن را مورد دمش و کشش قرار می‌دهند تا محصول نهایی حاصل شود.در این فرآیند پیش‌فرم همیشه با میله مرکزی کشیده می‌شود.

یکی از مهم ترین مزایای قالب گیری بادی کششی، توانایی کشش پیش فرم در هر دو جهت مقطعی و محوری است. کشش همزمان ماده از دو جهت، باعث افزایش استحکام کششی، خواص مکانیکی، ضربه قطره ای، وضوح در محصول می شود. با افزایش این خواص، معمولا می توان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از وزن کلی قطعه تولید شده با این روش نسبت به روش های مشابه کاست.

روش قالب گیری بادی کششی رایج ترین فرآیند برای تولید طیف وسیعی از محصولات پلاستیکی از جمله انواع بطری‌هاست

فرآیند قالب گیری بادی کششی

کاربردهای فرآیند قالب گیری بادی کششی

قالب‌گیری بادی کششی رایج‌ترین روش تولید بطری‌های توخالی است، به گونه ای که بیشترین میزان تولید بطری های نوشیدنی از این فرآیند تولید می‌شوند  علاوه بر این با استفاده از این روش می‌توان قطعات بزرگ و حجیم تولید کرد اما باید به این نکته توجه کرد این روش هزینه بر بوده و دستگاه‌های آن فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

قالب‌گیری بادی کششی رایج‌ترین روش تولید بطری‌های توخالی است، به گونه ای که بیشترین میزان تولید بطری های نوشیدنی از این فرآیند تولید می‌شوند

دستگاه فرآیند قالب گیری بادی کششی

انواع فرآیند قالب گیری بادی کششی

این روش به دو فرآیند تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که تفاوت این دو روش در استفاده آن‌ها از پیش فرم (Preform) است .در ادامه به صورت دقیق تر به شرح این دو فرآیند می‌پردازیم:

۳-۱) فرآیند تک مرحله ای

فرآیند تک مرحله ای ماده‌ی مذاب را در یک دستگاه به روده (Parison) تبدیل کرده و سپس آن را به داخل قالب پیش فرم هدایت می‌کند و تا هنگامی‌که تحت فرآیند دمش هوای فشرده باشد، گرم نگه داشته می‌شود. حال پیش فرم توسط یک میله در جهت محوری کشیده شده و در پس از آن تحت دمش در دو محور قرار می‌گیرد تا شکل نهایی محصول حاصل شود در آخر پس از سرد شدن و تکمیل فرآیند توسط پین های تعبیه شده، محصول مورد نظر از قالب خارج می‌شود.  فرآیند تک  مرحله ای به دو روش دستگاه های سه ایستگاهی و چهار ایستگاهی تقسیم بندی می‌شود.
منظور از روش چهار ایستگاهی، انجام چهار عملیات تزریق، گرم کردن مجدد، بادی کششی و خروج است که نسبت به روش سه ایستگاهی پر هزینه تر است زیرا در روش سه ایستگاهی مرحله گرم کردن مجدد و گرمای نهان در پیش فرم حذف می‌شود.

مزایا فرآیند تک مرحله ای

  • این فرآیند برای حجم کم و دوره های کوتاه بسیار مناسب است
  • محصول نهایی شفاف و فاقد عیب ظاهری است
  • کنترل مناسب و اصولی بر روی فرآیند تولید پیش فرم
  • انعطاف پذیری مناسب
  • امکان تولید بطری‌های با طول زیاد(نسبت طول به عرض زیاد)

معایب فرآیند تک مرحله ای

  • سیکل تولید طولانی مدت
  • محدودیت در طراحی بطری
  • مشاهده عدم یکنواختی در ضخامت دیواره محصولات
  • بالا بودن زمان کارکرد مشاین تولید (تقریباً ۲۴ ساعته)

۳-۲) فرآیند دو مرحله ای

در این فرآیند بر خلاف فرآیند تک مرحله ای، پیش فرم ها از قبل آماده شده اند. مهم‌ترین تفاوت این تکنیک با فرآیند تک مرحله‌ای، وجود مرحله گرمایش مجدد پیش فرم است. سازوکار این فرآیند بدین شکل است که ابتدا ماده پلیمر با استفاده از فرآیند قالب گیری تزریقی به شکل پیش فرم درمی‌آید پس از خنک شدن وارد دستگاه قالب گیری بادی کششی شده تا مجدداً حرارت ببینند. این حرارت از طریق اشعه های مادون قرمز صورت می‌گیرد، و درآخر با استفاده از هوای فشرده و سرد کردن، محصول نهایی مورد نظر به‌دست می‌آید.
در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بطری‌های نوشیدنی موجود در بازار به روش فرآیند دو مرحله ای تولید می‌شود.

مزایا فرآیند دو مرحله ای

  • حجم تولید بسیار بالا و سیکل زمانی کوتاه مدت
  • سهولت و محدودیت کم در طراحی محصولات
  • یکنواخت بودن دیواره بطری‌ها به واسطه مرحله پیش گرمایش و کنترل دمایی مناسب
  • فروش پیش فرم ها به دیگران
  • ساخت محصول با طرح های مختلف مانند اشکال بیضی، مستطیلی و استوانه ای
  • امکان قطع فرآیند تولید در هر زمان بدون ایجاد ضایعات

معایب فرآیند دو مرحله ای

  • عدم همخوانی و مناسب نبودن طراحی پیش‌فرم خریداری شده با قالب دستگاه بادی کششی
  • هزینه های بالا برای سرمایه گذاری
  • فضا زیاد برای نگه داری ابزارآلات

منبع : شمس جاوید

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟