لیست محصولات
روش ترموفرمینگ و کاربرد آن

روش ترموفرمینگ و کاربرد آن تولید محصولات پلاستیکی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. یکی از روش‌های قدیمی تولید محصول پلاستیکی، روش ترموفرمینگ است که در این روش با اعمال حرارت بر ورقه‌های پلاستیکی و استفاده از قالب، می‌توان محصول مورد نظر را تولید کرد. این روش به فرآیند پیچیده نیاز ندارد و برمبنای تغییرات شیمیایی انجام نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش ترموفرمینگ و مزایا آن، با ما همراه باشید که در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

فرآیند ترموفرمینگ

نام این فرآیند از دو بخش ترمو (Thermo) و فرمینگ (Forming) تشکیل شده است. کلمه فرمینگ به معنا شکل دهی است و ترمو معنای حرارت را می‌رساند. در این فرآیند ابتدا ورقه‌های پلاستیکی از پیش آماده، وارد کوره می‌شوند تا ذوب شوند. سپس با استفاده از فشار و خلاء، قالب گیری می‌شوند و امکان شکل گیری مواد اولیه فراهم می‌شود. بعد از خروج قطعه از قالب، ضایعات آن جداسازی می‌شود تا محصول نهایی حاضر شود. ضایعات حاصل از این فرآیند زیاد نیست و می‌توان دوباره آن را بازیافت کرد و مورد استفاده قرار داد. ترموفرمینگ از روش‌های باکیفیت است که دقت زیادی برای تولید محصول دارد. این روش به حالت‌های مختلفی انجام می‌شود که شما می‌توانید وابسته به محصول تولیدی، از یکی از آن روش‌ها استفاده کنید.

انواع روش ترموفرمینگ

ترموفرمینگ به روش‌های گوناگون قابل انجام است که هر کدام از آن‌ها شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند. بهتر است با درنظر گرفتن محصول تولیدی خود، روش مناسب را انتخاب کنید.

وکیوم ترموفرمینگ (Vacuum Thermoforming)

این روش یکی از روش‌های ساده در فرآیند ترموفرمینگ است. در این روش ورق پلاستیکی که از پیش گرم شده است با استفاده از فشار منفی و مکش هوا از طریق سوراخ‌هایی که روی قالب سرد وجود دارد، بر روی آن قرار می‌گیرد. سرد بودن قالب باعث می‌شود که ورق پلاستیکی هم سرد شده و به شکل قالب درآید. در وکیوم ترموفرمینگ اندازه و محل قرار گیری سوراخ از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که سوراخ ایجاد شده نامناسب باشد، می‌تواند باعث نفوذ پلاستیک به قالب یا ایجاد سوراخ در محصول نهایی شود.

ترموفرمینگ تحت فشار (Pressure Thermoforming)

در این روش ترموفرمینگ برای ورود ورقه پلاستیکی به قالب، از فشار هوا روی سطح آزاد استفاده می‌شود. در این حالت هم، از سوراخ روی قالب استفاده می‌شود تا هوای بین ورق پلاستیکی و قالب آزاد شود. روش ترموفرمینگ تحت فشار با سرعت بالاتری انجام می‌شود. زیرا نیروی شکل دهی آن بالا است و ورق در دمای پایین تری شکل می‌پذیرد. این روش ترموفرمینگ یکی از روش‌های مناسب برای شکل دهی ورق پلاستیکی با ضخامت بالا است.

ترموفرمینگ مکانیکی (Mechanical Thermoforming)

این روش از دقت بالایی برخوردار است و باعث شکل گیری دقیق‌تر دو طرف قطعه می‌شود. برای ترموفرمینگ در این حالت، ورق پلاستیکی با نیرو تماسی مستقیم در قالب قرار گرفته و شکل می‌گیرد. برای ترموفرمینگ به روش مکانیکی به حفره قالب و مغزی نیاز است. مغزی قالب، ورق پلاستیکی را به داخل حفره هدایت می‌کند و شکل مورد نظر ایجاد می‌شود. به علت دقت بالا در این روش ترموفرمینگ، جزئیات قطعه بهتر رعایت می‌شود و محصول از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. در کنار تمام مزایایی که به آن اشاره شد باید به این مسئله هم اشاره شود که این روش ترموفرمینگ به دلیل استفاده از دو قسمت مغزی و حفره قالب، هزینه بالایی دارد.

کاربرد روش ترموفرمینگ

روش ترموفرمینگ برای شکل دهی به محصولات پلاستیکی صنایع مختلف کاربرد دارد که هر کدام از این صنایع از فرآیند مشابه استفاده می‌کنند و تنها تفاوت میان آن‌ها، استفاده از مواد اولیه و قالب‌های مختص به محصولات خود هست. کاربرد‌های روش ترموفرمینگ به شرح زیر شناخته می‌شوند.

ظروف یکبار مصرف: ظروف یکبار مصرف از تنوع بالایی برخوردار است که برای تولید هر کدام از آن‌ها از حالت‌های مختلفی استفاده می‌شود.

بسته بندی مواد غذایی: برای مواد غذایی با ابعاد مختلف، از ظروف بسته بندی متفاوتی استفاده می‌شود که برای تولید هر کدام از آن‌ها به روش ترموفرمینگ، قالب‌ها متفاوت هستند.

قالب سه بعدی: با استفاده از روش ترموفرمینگ می‌توان قالب سه بعدی در ابعاد و رنگ‌های مختلف، تهیه کرد که کاربردهای گسترده‌ای دارند.

بسته بندی مواد دارویی: برای تولید بسته بندی دارو به روش ترموفرمینگ، از قالب‌های حباب دار استفاده می‌شود که سبک متفاوتی از تولیدات قبلی است.

به طور کلی با استفاده از روش ترموفرمینگ می‌توان گستره وسیعی از محصولات پلاستیکی مثل لوازم آشپزخانه، لاینر یخچال، استخرهای بازی کودکان، اسباب بازی و... را تولید کرد.

مزایا فرآیند ترموفرمینگ

فرآیند ترموفرمینگ از روش‌های آسان و دقیق برای تولید محصولات پلاستیکی است که مزایا زیادی دارد. به همین دلیل در بسیاری از صنایع برای تولید محصولات از این روش استفاده می‌شود. مزایا فرآیند ترموفرمینگ عبارتند از:

  • هزینه پایین لوازم جانبی
  • ظرفیت تولید مناسب حدود 14000 عدد در ساعت
  • قابلیت بازیافت ضایعات آن
  • مصرف کم انرژی
  • قیمت پایین ساخت قالب
  • صرف زمان اندک برای ساخت قالب جدید
  • مناسب برای تولید انواع محصولات پلاستیکی
  • صرفه اقتصادی مناسب برای تولیدات در حجم کم

شما می‌توانید با استفاده از این روش، شاهد تولیداتی باکیفیت بالا باشید. انرژی مصرفی این فرآیند پایین است و به تجهیزات پیچیده نیاز ندارد. بنابراین نیازی به صرف هزینه زیاد برای تهیه لوازم جانبی نیست.

جمع بندی

روش ترموفرمینگ یکی از روش‌های ساده و آسان برای تولید محصولات پلاستیکی است که به تجهیزات پیچیده نیاز ندارد. این فرآیند به حالت‌های مختلفی انجام می‌شود که به بررسی آن‌ها پرداختیم. بهتر است برای تولید محصولات خود با انواع روش‌ ترموفرمینگ و مزایا آن به صورت کامل آشنا شوید، سپس از یکی از آن‌ها کمک بگیرید. ترموفرمینگ از روش‌های مقرون به صرفه در تولید محصولات پلاستیکی است که بازدهی خوبی دارد. بنابراین می‌توانید آن را از روش‌های مناسب برای تولید محصولات پلاستیکی بدانید.

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟