لیست محصولات
روش سریع شناسایی پلاستیک‌ها با کمک تست شعله

روش سریع شناسایی پلاستیک‌ها با کمک تست شعله یکی از اقدامات مهم برای کنترل و جمع آوری ضایعات پلاستیک و بازیافت آن، شناسایی نوع پلیمر پلاستیک‌ها است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که تست شعله یکی از روش‌های سریع برای کسب اطلاعات و بررسی‌های لازم است. در این آزمایش با تشکیل شعله به رنگ‌های مختلف، می‌توان نوع پلیمر را شناسایی کرده و آن‌ها را تفکیک کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این روش شناسایی پلاستیک آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل انجام تست شعله

تست شعله به دلیل استفاده از آتش و ایجاد گازهای سمی، باید در فضای باز و به دور از مواد منفجره انجام شود تا باعث ایجاد خسارات و آسیب به افراد نشود. مراحل انجام این آزمون به شرح زیر انجام می‌شود.

  1. در ابتدا به شفافیت و کدری قطعه پلاستیکی توجه کنید و میزان آن را بسنجید.
  2. با لمس کردن سطح قطعه، قابلیت خم شدن، ایجاد خش روی سطح و... را بررسی کنید.
  3. تکه‌ای از آن را با چاقو ببرید و به صاف و دندانه دار بودن لبه برش توجه کنید.
  4. چگالی قطعه پلاستیکی را با انداختن در ظرف آب بسنجید.
  5. سوزن یا میله فلزی داغی را روی قطعه بچسبانید و تغییرات آن ناحیه را بررسی کنید.
  6. با استفاده از فندک، پلاستیک را بسوزانید و اطلاعاتی چون رنگ شعله، دود و چکه کردن و نوع ذوب آن را یادداشت کنید.
  7. حال با مقایسه حالت‌های مختلف هرپلیمر و اطلاعات ثبت شده خود، نوع پلیمر شناسایی می‌شود.

ما در ادامه این مقاله به بررسی حالت‌ پلیمرهای مختلف در معرض شعله می‌پردازیم. شما می‌توانید با کمک گرفتن از آن و مقایسه با اطلاعاتی که خود ثبت کرده‌اید، نوع پلیمر را شناسایی کنید.

حالت پلیمرهای مختلف در معرض شعله

برای تولید محصولات پلاستیکی می‌توان از پلیمرهای مختلفی استفاده کرد که ویژگی‌ها و ترکیبات ساختاری هر یک متفاوت از دیگری است. بنابراین هر پلیمر در معرض شعله آتش رفتار متفاوتی دارد که به حالت‌های زیر شناخته می‌شوند.

پلی اتیلن: این پلیمر به صورت‌های مختلف چگالی کم و زیاد وجود دارد و معمولا در مواجهه با آتش به آرامی می‌سوزد. بعد از گرم شدن به صورت قطره قطره ذوب می‌شود و بویی مانند پارافین دارد. این پلیمر زمانی که در آب قرار بگیرد شناور می‌ماند و ته نشین نمی‌شود. شعله سوختن پلی اتیلن به رنگ آبی و زرد دیده می‌شود.

پلی استایرن: شعله این پلیمر در معرض آتش به رنگ زرد است و سرعت سوختن بالایی دارد. ذوب این نوع پلیمر مانند نمونه قبل به صورت قطره‌ای است و هنگام آتش گرفتن روشنایی و بو ایجاد می‌کند. تست شعله پلی استایرن با دوده متراکم و سیاه همراه است.

پلی پروپیلن: این پلیمر هم مانند پلی اتیلن در هنگام سوختن شعله آبی و زرد ایجاد می‌کند. بوی ناشی از آزمون شعله پلیمر پلی پروپیلن شیرین است. پلیمر پلی پروپیلن سرعت بالایی در سوختن ندارد و به صورت قطره‌ای ذوب می‌شود. زمانی که این پلیمر در آب قرار بگیرد، ته نشین نمی‌شود و به صورت معلق در آب می‌ماند.

پلی اتیلن ترفتالات: شعله ناشی از آزمون شعله این پلیمر به رنگ زرد دیده می‌شود و سرعت سوختن آن آرام است. پلی اتیلن ترفتالات به صورت قطره‌ای ذوب می‌شود و دودی که هنگام سوختن این پلیمر ایجاد می‌شود سبک است و در مدت زمان کم از بین می‌رود.

پلی وینیل کلرید: در انجام تست شعله این پلیمر، رنگ زرد دیده می‌شود. پلیمر پلی وینیل کلرید در هنگام سوختن، خود خاموش است و نیاز به اقدامی برای خاموشی ندارد. ذوب این پلیمر مانند نمونه‌های قبل قطره‌ای نیست و بوی ناشی از سوختن آن تشابه زیادی با اسید هیدروکلریک دارد.

پلی کربنات: این پلیمر هم مانند نمونه قبل، خود خاموش است اما به صورت قطره‌ای ذوب می‌شود. شعله ناشی از آزمون شعله پلیمر پلی کربنات به رنگ نارنجی ایجاد می‌شود. این پلیمر در هنگام سوختن بوی شیرین دارد و دود ناشی از آن سیاه است و به صورت ذرات شناور در هوا باقی می‌ماند.

بوتادین استایرن: حالت تست شعله این پلیمر مانند پلی کربنات است و شعله نارنجی ایجاد می‌کند. با این تفاوت که بوی ناشی از سوختن بوتادین استایرن ترش است. سرعت سوختن این پلیمر آرام است و دود سیاه با ذرات شناور تولید می‌شود.

جمع بندی

تست شعله از روش‌های آسان برای تشخیص و شناسایی پلیمر پلاستیک‌ها است که به جمع آوری و تفکیک ضایعات آن کمک می‌کند. این روش به تجهیزات زیادی نیاز ندارد و شما با یادگیری اطلاعاتی که به آن اشاره کردیم، می‌توانید با در نظر گرفتن حالت پلاستیک در برخورد با آتش، نوع پلیمر آن را تشخیص دهید. اما به یادداشته باشید که قبل از سوختن پلاستیک، اقداماتی برای بررسی قطعه پلاستیکی لازم است که به شما در تشخیص بهتر کمک می‌کند. ابتدا آن‌ها را در نظر بگیرید، سپس برای سوزاندن پلاستیک و آزمون شعله اقدام کنید.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟