لیست محصولات
پلی استایرن چیست و چه خواص و کاربردی دارد؟

پلی استایرن چیست و چه خواص و کاربردی دارد؟ پلی استایرن یک زنجیره بزرگ شیمیایی است که کاربردهای بسیاری دارد. این ماده شیمیایی در دسته فنیل‌ها قرار می‌گیرد که این زنجیره در صنایع پتروشیمی دارای اهمیت ویژه‌ای است. در میان مواد و ترکیبات شیمیایی، پلی استایرن از جمله بلندترین زنجیره‌های کربنی محسوب می‌شود. در ساختار این ماده، دو عنصر هیدروژن و کربن وجود دارد.

این ماده شیمیایی با فرمول شیمیایی n(C8H8) شناخته می‌شود. اصلی‌ترین مزیت پلی استایرن ،تلفیق پیوند واندروالسی در مدت ‌زمان اندک در زنجیره‌های پلیمرها است. هر اندازه این زنجیره‌های کربنی بلندتر شوند، نیروی کششی آنها نیز بیشتر خواهد شد و این ویژگی باعث کارآمد شدن پلی استایرن می‌شود.

تمامی این توضیحات کاملا علمی بوده، ولی به زبانی ساده‌تر، پلی استایرن یک ترکیب پلیمری یا همان مواد اولیه پلاستیک بسیار سخت است. این ماده برخلاف همه توضیحات پیچیده‌ای که بیان شد، بسیار راحت تولید می‌گردد و جزو پرکاربردترین پلاستیک‌های ساخته شده توسط انسان محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر خواص و کاربردهای پلی استایرن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پلی استایرن

برای اولین بار در سال 1939 این ماده کاربردی توسط شخصی به نام ادوارد کشف گردید. اما تهیه تجاری پلیمریزاسیون و مونومر استایرن در سال 1934 به انجام رسید. طی آن سال‌ها کمپانی داو قادر به سنتز استایرن از فرآورده‌های نفتی گردید و در نتیجه آن را پلیمریزه کرد. در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، نه تنها به عنوان یک عایق الکتریسیته و پلاستیکی نرم شناخته شد، بلکه با قیمتی ارزان و خواص ذوب بسیار عالی نیز معرفی شد. حدودا در سال 1950 (بر اساس تئوری هرمان اشتادوینگر) از طریق شرکت BASF در فرآیند دو مرحله‌ای به منظور  ساخت فوم پلی استایرن گسترش پیدا کرد.

ساختار شیمیایی پلی استایرن

در واقع، پلی استایرن به لحاظ شیمیایی یک هیدروکربن طویل زنجیر است که متصل به گروه‌های فنیل است. این ماده بسیار کاربردی حاوی مول‌های عناصر شیمیایی هیدروژن و کربن است. ترکیب این مواد موجب گردیده است که این ماده شیمیایی یکی از مناسب‌ترین و بهترین گزینه‌های انتخابی به جهت لایه داخلی ساندویچ پانل‌های دیواری شناخته شود.

انواع پلی استایرن

پلی استایرن‌ها در سه نوع متفاوت وجود دارند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلی استایرن‌های عمومی، نوع مقاوم و نوع انبساطی سه نوع متفاوت پلی استایرن محسوب می‌شوند. همانطور که قبلا اشاره شد، GPPS نام اختصاری پلی استایرن است. اما جالب است بدانید که این عنوان، نام اختصاری پلی استایرن معمولی است.

مقاومت بالا در برابر حرارت، قدرت ضربه پذیری خوب و همچنین مقدار مناسب سیالیت در هنگام فرایند از جمله ویژگی‌های این نوع پلی استایرن است. این نوع ماده به دلیل مقاومت بالا و خواص دی الکتریکی که دارند علاوه بر مصارف عمومی قابل استفاده  در مصارف الکتریکی نیز هستند. این نوع پلی استایرن در ایران با نام تجاری کریستال شناخته می‌شود.

نام اختصاری HIPS برای نوع مقاوم پلی استایرن به کار برده می‌شود. از این نوع پلی استایرن به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه به منظور تولید ظروف و بدنه لوازم خانگی استفاده می‌شود. در ایران این نوع با نام تجاری هایمپک شناخته می‌شود. یونولیت‌ها یا پلی استایرن‌ انبساطی با نام اختصاری EPS نشان داده می‌شوند. این پلیمر سفید رنگ با افزودن یک عامل سفید کننده تولید می‌گردد. یونولیت نام تجاری این نوع پلی استایرن است که در ایران شناخته می‌شود.

خواص پلی استایرن

از جمله بهترین و مناسب‌ترین متریال‌های پرکاربرد و پرطرفدار برای عایق‌بندی ساختمان‌ها فوم پلی استایرن است. لازم به توضیح است که فوم استایرن یک عایق پلاستیکی سفید رنگ است که در حوزه ساختمان سازی جهت عایق‌بندی ساختمان‌ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله خواص فوق‌العاده پلی استایرن انبساطی که باعث برتری و محبوبیت بالای آن گردیده است و همچنین آن را جزو یکی از بهترین گزینه‌ها به منظور ساخت ساندویچ پانل‌ها تبدیل کرده است عبارت است از:

  • دارای وزن سبکی است.
  • از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار است.
  • دارای عایق حرارتی بالایی است.
  • دارای قیمت مناسب و بسیار مقرون به صرفه‌ای است.
  • از کارایی بالایی برخوردار است.

این فوم به عنوان یک متریال ارزان قیمت به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی برای عایق کردن ساختمان‌ها است.

کاربردهای پلی استایرن

در صنعت بسته بندی: همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، این ماده  در بخش‌های مختلف صنعت بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله قابلیت‌های منحصر به فرد این ماده پلیمری و ویژه که باعث گردیده در صنعت بسته‌بندی از آن بهره‌گیری شود عبارت است از: قیمت ارزان و مقرون به‌صرفه، امکان تماس با مواد غذایی، امکان بازیافت شدن، فرآیند تولید آسان و مقاومت بالا است.

صنایع اپتیک: در صنایع اپتیک از جمله پخش کننده‌های نور و... . 

در صنایع بهداشتی و دارویی: از این ماده پرکاربرد همچنین در تولید وسایل کوچکی اعم از لوله‌های آزمایشگاهی، پتری دیش‌ها، پیپت، وسایل‌ اورژانس و... بهره‌گیری می‌شود. قیمت ارزان، قابلیت فرآیند پذیری، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، شفافیت و... عواملی هستند که باعث گردیده این ماده در صنعت دارویی و بهداشتی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

کالاهای مصرفی: پلی استایرن در تهیه و ساخت بسیاری از وسایل اعم از اسباب بازی‌ها، کارد و چنگال، ظروف یکبار مصرف، قاب یک‌سری از چراغ‌ها، کابین دوش و... بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. عواملی همچون قیمت مناسب، فرآیند پذیری، رنگ‌های متنوع و... باعث گردیده است تا پلی استایرن در صنعت کالاهای مصرفی بسیار پرکاربرد باشد.

جمع بندی

در این مقاله نسبت به مفهوم پلی استایرن آگاهی پیدا کردید و ضمن آشنایی به انواع و کاربردهای پلی استایرن، با خواص و ویژگی های این ماده  نیز آشنا شدید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟