لیست محصولات
کاربرد و معرفی انواع رزین اپوکسی

کاربرد و معرفی انواع رزین اپوکسی به طور کلی برای تعریف رزین اپوکسی می‌توان آن را قسمتی از گروه رزین‌های دو جزئی که شامل «پایه رزینی» و «هاردنر» است، معرفی نمود. در این تعریف کاربرد رزین اپوکسی به ترکیب نسبت معین این دو ماده جهت ساخت انواع قالب و قاب اشاره دارد. رزین‌های اپوکسی معمولا به صورت دو جزئی و با ترکیب پایه رزینی و هاردنر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی رزین‌های اپوکسی تک جزیی و سه جزیی نیز موجود هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع رزین اپوکسی و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی به لحاظ ساختاری ماده‌ای لزج و چسبناک است که به مرور زمان و در اثر گرما سخت می‌شود. رزین‌های اپوکسی در دو مدل طبیعی و مصنوعی به بازار عرضه شده و قابل استفاده هستند.

رزین اپوکسی طبیعی همان صمغ درخت و شیره به دست آمده از گیاهان است. ولی نوع مصنوعی آن در محیط‌های آزمایشگاهی و کارخانجات مواد شیمیایی از طریق سنتز و تعاملات شیمیایی مواد آلی و معدنی تولید می‌گردد.

 به طور مثال بهترین نوع رزین طبیعی از شیره درخت کاج به وجود می‌آید که سنگ جذاب کهربای به کار رفته در ساخته‌های تزیینی در اثر سخت شدن همین رزین گیاهی به دست می‌آید.

کاربرد رزین اپوکسی

در حالی که حدودا بالای 50 سال از عمر بهره‌گیری رزین اپوکسی می‌گذرد، باز هم جزو پرکاربردترین مواد طبیعی و مصنوعی در صنایع گوناگون محسوب می‌شود. در حال حاضر رزین‌های اپوکسی علاوه بر استفاده در صنایع پوششی، در صنایع گوناگونی از جمله عمران، هوا و فضا، صنایع اتومبیل و… نیز کاربرد دارند. کاربردهای رزین اپوکسی علی‌رغم صنایع نام برده می‌توان به برخی از پایه‌های استفاده از این ماده در تولیدات به شرح زیر اشاره داشت:

  • ساخت انواع چسب با رزین اپوکسی مصنوعی ( انواع چسب کاغذ دیواری، چسب چوب و...)
  • ساخت انواع رنگ‌ها و براق کننده‌ها
  • قابل استفاده در لایه‌های محافظ سطح
  • مورد استفاده در کارهای هنری
  • ساخت قالب‌های مستحکم
  • ساخت جواهر و زیورآلات مصنوعی
  • عایق و پوشش صنایع دستی
  • عایق بندی قطعات الکتریکی
  • لایه گذاری لمینت در صنایع کامپوزیت و فایبرگلاس
  • پوشش دهنده‌ کف اعم از کف سالن‌ها، کارخانه‌ها، زمین‌های بازی، کارخانجات تولید لوازم بهداشتی و پزشکی
  • به صورت مواد اولیه در رنگ سازی، چسب‌ها، خمیرهای درزگیری، لعاب‌ها و آب بندی کننده‌ها

انواع رزین اپوکسی

دو دسته اصلی رزین اپوکسی حالت‌های مصنوعی و طبیعی این ماده است. نوع دیگر دسته بندی رزین اپوکسی بر حسب کاربرد و نوع استفاده از آن عبارت است از:

رزین اپوکسی کفپوش

از جمله موارد پرکاربرد رزین اپوکسی استفاده از آن در ساخت انواع کفپوش است. این تولیدات با نام رزین اپوکسی کفپوش معروف هستند. زمینه کاربرد رزین اپوکسی کفپوش بر حسب نوع کاربرد آن به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • کفپوش اپوکسی صنعتی: دارای مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا برای کف کارخانجات
  •  کفپوش اپوکسی آنتی‌استاتیک کانداکتیو: به منظور هدایت الکتریسیته ساکن در موقعیت‌های خاص
  • کفپوش اپوکسی آنتی‌باکتریال: مورد استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مانند داروخانه‌ها و مکان‌های بسته‌بندی مواد بهداشتی
  • کفپوش اپوکسی سه ‌بعدی: نوع جدید استفاده رزین اپوکسی در خانه‌ها به منظور طراحی و دکوراسیون کف ساختمان

رزین اپوکسی سنگ

در کارخانه‌های سنگبری اغلب از این سبک و نوع رزین اپوکسی استفاده می‌شود. از جمله موارد کاربرد رزین اپوکسی سنگ می‌توان به تولید اصولی انواع سنگ، استحکام بخشی به ورق‌های بزرگ سنگ، تولید قطعات و ضایعات به دست آمده از سنگ در معدن، جلادهی و درخشش بی‌نظیر بعد از ساب اشاره داشت.

رزین اپوکسی چوب

زمینه جدید کاربرد رزین اپوکسی در افزایش مقاومت چوب در ساخت انواع وسایل و اجسام تزیینی است. در حال حاضر بهره‌گیری از میز و لوازم دکوراتیو با تلفیق رزین اپوکسی و چوب در دکوراسیون خانه‌های مدرن بسیار مشاهده می‌شود و سوددهی قابل توجهی دارد.

رزین اپوکسی تزئینی

یکی دیگر از کاربردهای رزین‌های اپوکسی در ساخت لوازم تزئینی است که بهره‌گیری از این ماده بدین منظور مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. از جمله پرکاربردترین نوع رزین اپوکسی تزئینی می‌توان در ساخت  بدلیجات،  جواهرسازی، رزین اپوکسی تابلو آبستره و همچنین رزین اپوکسی ظروف حجمی و پذیرایی اشاره نمود. نمونه‌ دیگر کاربرد این ماده می‌توان به نقاشی‌های مدرن ساختمان با استفاده از رنگ‌های تولید شده از رزین در تغییر دکوراسیون محیط نام برد. 

مزایای رزین اپوکسی

همانطور که به استفاده گسترده و وسیع این ماده در صنایع و تولیدات گوناگون به صورت طبیعی و مصنوعی اشاره شد، اکنون به بررسی ویژگی‌ها و مزایای این ماده که اهمیت بالایی دارد می‌پردازیم.

برخی از مزایا و ویژگی‌های کاربردی رزین اپوکسی را می‌توان در قالب نکات زیر معرفی نمود:

  • رزین اپوکسی یک عایق الکتریکی است.
  • در برابر مواد شیمیایی (اسیدها، بازها، چربی‌ها) مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر آب و رطوبت دارای مقاومت بالایی است.
  • در موقع پخت نسبت به رزین‌های پلی استری کمتر حجم خود را از دست می‌دهند.
  • حساسیت کم نسبت به دمای محیط در موقع پخت (رزین‌های اپوکسی نسبت به نوع قادر به پخت در دمایی بین 5 الی 150 درجه سانتی‌گراد هستند)

جمع بندی

رزین‌های اپوکسی به خاطر نوع ساختار مولکولیشان در مقابل تنش‌های حرارتی و مکانیکی مقاومت بالایی دارند. از رزین در ساخت سقف کاذب استخرها و  کف‌های کاذب  استفاده‌های بسیاری می‌شود. در این مقاله درباره مزایای رزین اپوکسی، کاربرد و انواع آن بحث کردیم. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟