لیست محصولات
پلی‌‌کربنات؛ معرفی، انواع، کاربردها و مزایا

پلی‌‌کربنات؛ معرفی، انواع، کاربردها و مزایا به احتمال زیاد امروزه شما هم از محصولی که در آن پلی‌کربنات استفاده شده باشد، استفاده کرده‌اید، حتی اگر متوجه آن نشده باشد. این مواد تقریباً در همه جا وجود دارند‌‌‌‌. از عینک‌های طبی که هر روزه استفاده می‎‌کنیم تا دستگاه‌های پزشکی یا قطعات خودرو، وسایل روشنایی، دی‌وی‌دی و بلو-ری پلی‌کربنات‌ها کاربرد دارند. این ماده در صنایع متنوع کاربردهای متعددی دارد. صنایعی مثل: ساخت و ساز، پزشکی، محصولات مصرفی و الکترونیک و... در این مقاله به بررسی کربنات کلسیم می‌پردازیم.

پلی‌کربنات چیست؟

پلی‌‌کربنات‌ها (PC) در دسته خانواده مواد پلاستیکی قرار دارند و یک ترموپلاستیک آمورف طبیعی شفاف هستند، اما به صورت تجاری در رنگ‌های مختلف در دسترس عموم قرار می‌گیرند. مواد خام پلی‌کربنات امکان انتقال نور را تقریباً مثل شیشه فراهم می‌کند. در مواقعی که محصول همزمان نیاز  به شفافیت و مقاومت در برابر ضربه داشته باشد بیشتر از این محصول استفاده می‌شود (مثل شیشه‌های ضد گلوله)  

ورق‌های پلی‌کربنات به گزینه‌ای محبوب در بین افراد فعال در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. از آنها می‌توان برای ساخت‌وسازه‌های کامل سازه‌هایی مانند گلخانه‌ها و باغ‌ها یا تکمیل سقف‌هایی مانند پاسیو و سایبان استفاده کرد. به غیر از این در فضاهای باز و در فضاهای داخلی مانند نورگیرها و پارتیشن‌های داخلی نیز استفاده می‌شود. بسته به کاربرد، نوع پلی‌کربنات مورد استفاده مشخص می‌شود.

انواع ورق‌های پلی‌کربنات

ساختن یک سقف جدید برای یک سازه یا جایگزینی سقف قدیمی، هر دوی این موقعیت‌ها نیاز به توجه زیادی دارند. در این شرایط نیاز به نصب سقفی دارید که بادوام و مستحکم باشد و بتواند حتی در سخت‌ترین محیط‌ها و دمای شدید مقاومت کند و علاوه بر با دوام بودن از نظر ظاهری عالی به نظر برسد. اگر به دنبال جنسی هستید که تمام این ویژگی‌ها را در خود گنجانده باشد بهترین محصولی که می‌توانید انتخاب کنید، ورق‌های پلی‌کربنات است. به طور کلی سه نوع اصلی پلی‌کربنات موجود در بازار عبارتند از: تخت، موجدار و چند جداره.

ورق‌های پلی‌کربنات تخت

این ورق‌ها ظاهری مثل شیشه دارند و در ابعاد 205*305 سانتی‌متر با ضخامت‌های 2،3،4،5،6،8،10،12 در بازار موجود می‌باشد. به دلیل مقاومت بالایی که این ورق‌ها در برابر ضربه دارند به ورق آهن شفاف معروف هستند. سبکی، شفافیت، مقاومت بالا در برابر ضربه و عایق انرژی بودن آن از ویژگی‌هایی است که موجب محبوبیت این ورق‌ها در بین فعالان حوزه ساخت‌و ساز شده است. این محصول فقط از نوع بی‌رنگ در بازار موجود می‌باشد.

پلی‌کربنات دو یا چند جداره

یکی از پرکاربردترین ورق‌های پلی‌کربنات در بازار، پلی‌کربنات‌های چند جداره هستند که مقاومت ضربه‌ای بالا با شفافیت عالی و وزن سبک را تضمین می‌کند.  آنها به صورت لعاب‌دار ارائه می‌شوند و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای به همراه انتقال نور در طراحی را فراهم می‌کند. این ورق‌ها از دو جداره تا پنج جداره در دسترس هستند که باعث ایجادعایق حرارتی را می‌شوند. بنابراین کاربردهای مورد استفاده از آن در صنعت ساخت‌وساز متفاوت است. ورق‌های چند جداره می توانند شرایط آب و هوایی سخت را تحمل کنند، در حالی که خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در دمای 40- تا 120+ حفظ می‌کنند.

ورق‌های پلی‌کربنات موجدار

در مقایسه با همتای تخت خود، ورق‌های موجدار دارای مقاومت بیشتری هستند. این ورق‌ها دارای عملکرد عالی با مقاومت استثنایی در برابر ضربه هستند. این ورق‌ها در طیف وسیعی از اشکال متنوع در بازار موجود هستند. این ورق‌ها یکی از مناسب‌ترین پلی‌کربنات‌ها برای کاربردهای تجاری و صنعتی، مسکونی و انبارها هستند. آنها برای افزایش بهره‌وری از نور روز بسیار مفید هستند. این ویژگی مورد توجه کسانی است که به مسائل محیط زیستی اهمیت می‌دهند. ورق‌های موجدار نسبت به ورق‌های شیشه‌ای تخت عایق بهتری در برابر گرما و سرما ایجاد می‌کنند. اگر به دنبال مقاومت کامل در برابر آب هستید، ورق‌های موجدار برای شما مناسب هستند.

مزایای پلی‌کربنات

لیست بی‌پایانی از خواص پلی‌کربنات وجود دارد که محبوبیتی را که امروزه به دست آورده‌اند را به ارمغان می‌آورد. اما در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین آنها می‌پردازیم.

وزن سبک:  وزن پلی‌کربنات‌ها تقریباً نصف وزن یک شیشه است! این بدان معناست که می‌توان آنها را به راحتی حمل و با آنها کار کرد.

دوام: این ورق‌ها با وجود وزن کم، بسیار بادوام هستند. در واقع، مقاومت آن ها در برابر ضربه 200 برابر شیشه است که باعث می‌شود عملاً نشکن باشند!

جذابیت بصری: پلی‌کربنات‌ها را می‌توان بنا به ترجیح شما استفاده کرد. شما می‌توانید سقف‌های کاملا شفاف  نصب کنید تا حداکثر نور خورشید را در فضای مورد نظر خود داشته باشید. اگر می‌خواهید میزان نور را محدود کنید، می‌توانید گزینه‌های رنگی را انتخاب کنید. می‌توانید ورق‌های موجدار برای افزایش جذابیت بصری ساختار خود داشته باشید. حتی می‌توانید از بین رنگ‌های مختلف موجود برای مطابقت یا تضاد با بقیه ساختمان خود انتخاب کنید.

مقاومت: پلی‌کربنات‌ها در برابر بسیاری از عناصر مانند ضربه، مواد شیمیایی و آتش مقاوم هستند. همه اینها این محصول را به یک انتخاب ایده‌آل برای استفاده در هر نوع شرایط آب و هوایی و محیطی تبدیل می‌کند. یکی از ویژگی های بسیار مهم، مقاومت پلی‌کربنات در برابر اشعه ماوراء بنفش است. این محصول دارای یک پوشش ویژه محافظ UV در یک طرف است که مانع عبور اشعه ماوراء‌بنفش خورشید می‌شود.

معایب پلی‌کربنات

این محصول مانند هر محصول دیگری دارای معایبی است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

حساس به خط و خش: بزرگترین ضعف این محصول این است که در برابر خط و خش مقاوم نیست که می‌توان آن را با پولیش پلی‌کربنات حل کرد.

احتمال سوراخ شدن نوع دوجداره: نوع دو جداره این محصول در مقابل برخورد اشیا تیز با آن ضعیف است و احتمال سوراخ شدن دارد.

قیمت بیشتر: با اینکه این محصول نسبت به شیشه مزایای فراوانی دارد، اما قیمت آن گران‌تر است.

جمع بندی

کربنات کلسیم به عنوان پرکننده (filler) در صنایع مورد مصرف دارد. پرکننده‌ها به موادی گفته می‌شود که به مایعات و جامدات اضافه می‌شوند تا یک یا چند تغییر بصورت افزایش مقاومت مکانیکی و خاصیت شکل پذیری‌، کاهش و یا افزایش وزن مخصوص، افزایش مقاومت حرارتی، تغییر در غلظت و کاهش قیمت تمام شده ایجاد می‌کنند. در این مقاله به بررسی این ماده پرکاربرد و ارزشمند پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟