لیست محصولات
راهای افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

راهای افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز دستگاه گرانول ساز یکی از پرکاربردترین تجهیزات در زمینه تولیدات مواد ترموپلاست و محصولات پلاستیکی قابل بازیافت است. از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه، اکسترود کردن پلاستیک و دیگر ذرات است که اصطلاحاً به آن دستگاه اکسترودر نیز می‌گویند. این دستگاه در ساخت انواع گرانول‌های بازیافتی و غیربازیافتی کاربرد فراوان دارد. دستگاه مذکور همچنین دارای ظرفیت‌های نامحدود تولید، در انواع گرانول، تحت شرایط خاص است. در این مقاله به بررسی راه‌های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز پرداخته خواهد شد. ابتدا قبل از بررسی این راه‌ها، لازم است با این دستگاه و طرز کارکرد آن بیشتر آشنا شوید.

دستگاه گرانول ساز چیست؟

دستگاه گرانول ساز با قابلیت تولید انواع گرانول یکی از مهم‌ترین تجهیزات پیشرفته در صنعت پلاستیک سازی است. این دستگاه از طریق پلیمریزاسیون عناصر شیمیایی و همچنین بازیافت ضایعات پلاستیکی، در جهت تولید مواد اولیه محصولات ترموپلاست، نقش اساسی دارد.

دستگاه گرانول ساز با مذاب کردن مواد، انجام عملیات و واکنش‌های شیمیایی بر روی آن‌ها، گرانول‌های بلوری شکل دانه‌ای را تولید می‌کند. این دستگاه ساختاری شبیه به چرخ گوشت دارد که عملیاتی از قبیل خرد کردن و رشته‌ای کردن مواد را بر عهده دارد. دستگاه اکسترودر در دو نوع تک‌پیچ و دوپیچ قابل تولید است که در صنایع پلاستیک سازی نوع تک پیچ به خاطر پایین بودن هزینه‌های جانبی و کارایی بهتر دستگاه، بیشتر مورد کاربرد قرار می‌گیرد. دستگاه تک پیچ، بنا بر شکل گرانول خروجی، دارای دو نوع عدسی و رشته‌ای است.

طرز کار دستگاه گرانول ساز

روش تولید در دستگاه اکسترودر به این صورت است که ابتدا مواد اولیه از طریق یک قیف که در ورودی دستگاه قرار دارد، وارد بخش سیلندر در دستگاه گرانول ساز می‌شود. در این مرحله، مواد در مجاورت و تماس با حرارت هیترهای تعبیه شده در سیلندر، قرار گرفته و ذوب می‌شوند. در مرحله بعد مارپیچ‌هاي متصل به انتهای دستگاه، مواد مذاب را به بخش دای واقع در قسمت پایینی دستگاه منتقل می‌کنند. سپس مواد مذاب در دای به صورت رشته‌ای درمی‌آیند و جهت عملیات خنک‌سازی، وارد قسمت وان خنک‌کننده می‌شوند. بعد از خنک و منجمد شدن رشته‌ها، دستگاه خرد کن یا کاتر، آن‌ها را به دانه‌های ریز گرانول تبدیل می‌کند.

راه‌های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

همان‌طور که در بالا اشاره شد دستگاه اکسترودر با امکانات ظرفیت نامحدود در تولید انواع گرانول، بسیار پرکاربرد است. راه‌های مختلفی جهت افزایش این ظرفیت وجود دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

افزایش مقدار خوراک دستگاه

خوراک دهی در سیستم دستگاه گرانول ساز یکی از بخش‌های اساسی در تولید است که باید به صورت منظم و پیوسته انجام شود. به طوری که با متوقف شدن آن حتی برای چند ثانیه، عملیات تولید نیز متوقف شده و مجدد باید فرآیند خوراک دهی صورت گیرد. قطع فرآیند خوراک دهی همچنین باعث به وجود آمدن ضایعات بیشتر می‌شود.

 بنابراین برای بازدهی بیشتر دستگاه، بهتر است که ضایعات پلاستیکی مورد استفاده، به شکل پرک یا کندر باشد‌ و تا جایی که امکان دارد این پرک‌ها، خرد و کوچک باشند. یعنی هر چقدر که مواد اولیه ریزتر و متمایل به پودر باشند عملیات خوراک دهی به آسانی و با سرعت بالایی انجام می‌شود که در نهایت باعث بالا رفتن ظرفیت تولید می‌شود. پس می‌توان گفت افزایش مقدار خوراک یکی از راه‌های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز است‌.

استفاده از فیلتر توری یا مش‌های پایین

در دستگاه گرانول ساز جهت جداسازی ناخالصی‌های مواد مذاب بازیافتی، در قسمت دهانه دای، از توری یا مش استفاده می‌شود. هرچقدر که منفذهای فیلتر یا مش ریزتر باشد، مواد مذاب با سرعت کمتری از آن عبور می‌کند اما در مقابل، عملیات خالص‌سازی دقيق‌تر انجام می‌گیرد. پس در مواقعی که میزان ناخالصی‌ها کمتر تشخیص داده شود بهتر است از مش با توری پایین استفاده شود تا مواد مذاب، سریع‌تر از توری عبور کرده و وارد فرآیند تولید شوند. بنابراین با تغییر سایز مش‌های فیلتر توری، می‌توان ظرفیت دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

افزایش دما

حداکثر مقدار دما در دستگاه گرانول ساز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوری که با افزایش دما البته به اندازه‌ی متناسب با دیواره‌های سیلندر دستگاه، میزان ویسکوزیته یا همان گرانروی در مواد مذاب بیشتر می‌شود. این کار نیز موجب بالا رفتن سرعت عبور مواد مذاب از داخل مش توری شده که در نهایت منجر به افزایش سرعت و بیشتر شدن حجم‌ تولید می‌شود. بنابراین افزایش دما نیز یکی دیگر از راه‌های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز است‌.

زیاد کردن دور مارپیچ

با زیاد کردن دور مارپیچ متصل به دای در اکسترودر، سرعت حرکت مواد مذاب نیز بیشتر می‌شود. در واقع با زیاد شدن سرعت حرکت مواد، بنا بر آنچه که در مطالب بالا گفته شد، ظرفیت تولید نیز افزایش می‌یابد. برای بالا بردن دور مارپیچ در دستگاه گرانول ساز، توجه به یک سری نکات مهم، ضروری است. یعنی با ایجاد تغییر در دورهای مارپیچ باید متناسب با آن، میزان خوراک دهی و دمای هیتر دستگاه نیز افزایش یابد. پس تنها با زیاد کردن دور مارپیچ نمی‌توان ظرفیت تولید دستگاه را افزایش داد بلکه این امر فقط موجب کاهش فشار مواد مذاب در پشت توری دای شده و امکان قطع شدن رشته‌های گرانول نیز وجود دارد.

دیگر عوامل مهم در افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

برای این که دستگاه اکسترودر بتواند به خوبی و راحتی عملیات تولید گرانول را انجام دهد نیاز به فراهم آوردن یک سری شرایط ایده‌آل برای دستگاه مورد نظر است. در بالا به مهم‌ترین راه‌های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز اشاره شد اما برخی عوامل دیگر مانند میزان فشار و قدرت پمپاژ بالا، مناسب بودن نوع کاتالیزور، دارا بودن پمپ خلأ قوی جهت افزایش کیفیت گرانول خروجی و تعویض کننده قدرتمند صفحه به منظور شستشوی دوباره قطعه‌ها ، ایجاد هماهنگی در فرآیند خنک سازی گرانول و همچنین کیفیت بالای پیچ‌ها نیز تا حدودی در افزایش ظرفیت تولید مؤثر هستند.

جمع‌بندي

دستگاه گرانول ساز یک سیستم مکانیزه متشکل از اجزای مختلفی از جمله سیلندر و ماردون، مارپیچ، قیف، قالب، دای و … است. از آنجا که این دستگاه دارای تجهیزات کابل جهت اکسترود انواع پلاستیک است، به عنوان دستگاه اکسترودر نیز شناخته شده است. دستگاه نامبرده با ظرفیت نامحدود قابلیت تولید انواع گرانول را دارد. برخی از راه‌هاي افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز شامل افزایش میزان مواد اولیه، دما و تعداد دورهای مارپیچ و استفاده ار توری مش پایین است.

در پایان امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله، برای شما مخاطبان عزیز سودمند واقع شده باشد.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟