لیست محصولات
پلی اتیلن ترفتالات (pet) چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات (pet) چیست؟ یکی از ترموپلاستیک‌هایی که استفاده از آن بسیار رایج شده است، پلی اتیلن ترفتالات است. این پلیمر از اعضای خانواده پلیمرهای پلی استر است که مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا دارد. PET یکی از پلیمرهایی است که قابلیت بالایی برای بازیافت دارد و دارای شماره 1 در نماد بازیافت است. بنابراین از گزینه‌های مناسب برای تولید محصولات پرمصرف است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با جنبه‌های مختلف این پلیمر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

درباره پلی اتیلن ترفتالات

پت نوعی رزین انعطاف پذیر، نیمه بلوری و بدون بو است و ثبات ابعادی بالایی دارد. این پلیمر می‌تواند به صورت‌های سفت و نیمه سفت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که اشاره کردیم، پلی اتیلن ترفتالات مقاومت خوبی در برابر ضربه، مواد شیمیایی، رطوبت و... دارد. PET در گریدهای مختلفی وارد بازار می‌شود که هر کدام از آن‌ها خصوصیات و کاربرد مخصوص به خود را دارند. یکی از کاربردهای عمده این پلیمر، ساخت بطری نوشیدنی و آب است. استفاده از پرکننده‌هایی چون الیاف شیشه، می‌تواند به تقویت این پلیمر کمک کند و باعث گستردگی کاربرد آن شود. این پلیمر قابلیت بازیافت هم دارد و می‌توان از آن برای تولید محصولات بازیافتی استفاده کرد.

ویژگی پلی اتیلن ترفتالات

پلیمر پت یکی از پلیمرهای نشکن است و وزن پایینی دارد. وجود خصوصیاتی چون شفاف بودن و بی رنگی، باعث می‌شود که مواد داخل ظرف‌هایی از این جنس، قابل رویت باشند. ظروف شفاف یکی از نیازهای اساسی تجارت مواد غذایی است، بنابراین ترفتالات از محبوبیت بالایی در این صنعت برخوردار است. یکی از خصوصیات دیگر پت که باعث شده است از آن برای تولید محصول در صنایع مختلف استفاده شود، مقاومت بالای آن در برابر حرارت، الکتریسیته، مواد شیمیایی و... است. بطری‌ و ظروفی که از جنس پلی اتیلن ترفتالات هستند، وزن پایینی دارند و به راحتی حمل می‌شوند. پلیمر پت، قدرت بالایی در ترکیب با پلیمرهایی چون پلی اتیلن، پلی پروپن، پلی کربنات، اتیل وینیل استات و... دارد و در گریدهای مختلفی دسته بندی می‌شود.

مزایا و معایب پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات خصوصیات مختلفی دارد که باعث شده است از آن برای بسته بندی مواد پرمصرف مثل آب آشامیدنی استفاده شود. اما این پلاستیک معایبی هم دارد که ما در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا پلی اتیلن ترفتالات

  • سبک و قوی
  • انعطاف پذیر
  • عایق نفوذ رطوبت و هوا
  • عایق حرارتی و الکتریکی بالا
  • شفاف
  • بدون بوی بد
  • غیر سمی و مناسب برای نگهداری ماده غذایی
  • مقاومت بالا در برابر روغن، گریس، الکل و...
  • عمر بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • ثبات ابعادی بالا

معایب پلی اتیلن ترفتالات

  • استحکام ضربه‌ای پایین
  • عدم مقاومت در برابر آب جوش
  • مقاومت کم در برابر مواد بازی قوی
  • قالب پذیری کم
  • سرعت بلور شدن پایین
  • زمان تخریب طولانی
  • تولید از منبع تجدید ناپذیر نفت خام
  • تولید گاز گلخانه‌ای مضر در صورت اشتعال
  • نیاز به انرژی زیاد برای تولید

تمام این مزایا و معایب در کنار هم باعث شده است که بتوان از این نوع پلیمر، برای تولید بعضی از محصولات پلاستیکی استفاده کرد.

کاربرد پلی اتیلن ترفتالات

ویژگی‌های مختلف پت در کنار مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف، باعث شده است که بتوان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد. کاربرد پلی اتیلن ترفتالات عبارتند از:

بسته بندی

پلیمر پلی اتیلن ترفتالات به صورت جعبه، فیلم و بطری در صنعت بسته بندی مواد استفاده می‌شود. بطری یکی از انواع پرکاربرد این دسته است که از آن، برای نگهداری نوشیدنی، شربت، الکل، ترشی، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد دارویی و... استفاده می‌شود.

نساجی

پت به دلیل انعطاف مناسب و عدم نفوذ آب، یکی از پلیمرهای کاربردی برای تولید پارچه است. این پلیمر در مقایسه با الیاف دیگر، دچار چین و چروک نمی‌شود و در اثر شست و شو آب نمی‌رود.

صنعت برق و الکتریسیته

تولید محصولات الکتریکی نیاز به پلیمر عایق دارد. پلیمر پلی اتیلن ترفتالات یکی از پلیمر‌های عایق است که مقاومت خوبی در برابر جریان برق و حرارت دارد. انعطاف پذیری آن هم باعث می‌شود که بتوان از آن در قسمت‌های مختلف این صنعت استفاده کرد.

صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی می‌توان از پلیمر پت برای تولید برف پاک کن، گیره چراغ جلو، جعبه دنده و... استفاده کرد. استحکام و مقاومت بالا این پلیمر در کنار وزن سبک آن، امکان استفاده طولانی مدت از این محصولات را می‌دهد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

بازیافت

محصولاتی که از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند، بعد از گذشت مدتی بلااستفاده و وارد محل دفع زباله می‌شوند. تخریب این محصولات مدت زمان زیادی طول می‌کشد و باعث آسیب به محیط زیست می‌شود. بازیافت یکی از راه‌های استفاده مفید از این محصولا است. از بازیافت PET می‌توان برای تولید مواد عایق، تولید بطری بازیافتی، پارچه و... استفاده کرد.

علاوه بر تمام این موارد، پلیمر پلی اتیلن ترفتالات برای بسته بندی مواد غذایی، رزین قالب گیری، فیلم عکاسی، چاپ سه بعدی و... کاربرد دارد و در قسمت‌های گوناگون صنایع استفاده می‌شود.

عوامل موثر در قیمت پت

یکی از مواد مهم در ترکیبات پلی اتیلن ترفتالات، نفت خام است. زمانی که می‌خواهید قیمت این پلیمر را بررسی کنید باید قیمت نفت خام را در نظر داشته باشید. هرچه قیمت نفت افزایش یابد، قیمت پلیمر هم با رابطه مستقیم افزایش می‌یابد. اما علاوه بر ماده اولیه، در تولید یک پلیمر، عرضه و تقاضا نقش مهمی در قیمت پت دارد. باید در محدوده زمانی که قصد خرید دارید، توجه داشته باشید که عرضه و تقاضا تناسب خوبی داشته باشند تا قیمت پلیمر PET مقرون به صرفه باشد. به طور کلی عوامل مختلفی بر قیمت این پلیمر تاثیر دارد. برای مثال، زمانی که مواد اولیه کم باشد، تولیدات کم می‌شود و در نتیجه کاهش عرضه، قیمت پت افزایش می‌یابد. در شرایطی که مشکلات غیر منتظره‌ای چون قطع برق در شرایط یخبندان پیش آید، خطوط تولید متوقف می‌شود و تقاضا نسبت به عرضه افزایش می‌یابد. واردات و صادرات هم از دیگر عواملی است که تاثیر زیادی بر قیمت پلی اتیلن ترفتالات دارد. بنابراین بهتر است برای خرید پلیمر پت، قیمت مواد اولیه و عرضه و تقاضا را بررسی کنید، سپس با مشورت چند شرکت معتبر برای خرید آن اقدام کنید.

جمع بندی

پلیمر پلی اتیلن ترفتالات یکی از پلیمر‌های پرمصرف در صنایع مختلف است و با توجه به قابلیت بازیافت شدن، محبوبیت زیادی یافته است. خصوصیات شفاف بودن، بی رنگی و وزن سبک آن، امکان تولید ظروفی را می‌دهد، که محصولات درون آن قابل رویت هستند و به راحتی حمل می‌شوند. پت مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلفی چون مواد شیمیایی، الکتریسیته، ضربه، نفوذ آب و... دارد، بنابراین می‌تواند عایق خوبی برای تولید محصولات خاص باشد.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟