لیست محصولات
کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی

کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی پلیمرهای شیمیایی در صنایع گوناگون زیادی کاربرد دارند. از این میان کاربرد پلیمر در صنایع پزشکی، امری مهم و غیرقابل چشم پوشی است. با پیشرفت علم پزشکی، کاربرد پلیمرهای شیمیایی در ساخت تجهیزات پزشکی مانند اعضای مصنوعی بدن روز به روز در حال افزایش است. ازاین رو در این مقاله به توضیح کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی پرداختیم. همچنین در ادامه به ویژگی و خواص پلیمرهای مورد استفاده در پزشکی نیز اشاره‌ای مختصر شده است. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در مورد کاربرد پلیمر در پزشکی بیشتر بدانید

انواع پلیمرهای مورد استفاده در پزشکی و کاربرد آن ها

پلیمرهای مورد استفاده در ساخت تجهیزات پزشکی از تنوع زیادی برخوردار هستند. در واقع با توجه به نوع و کاربرد آن‌ها، پلیمرهای مختلفی به کار می‌رود. از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین پلیمرهای به کار رفته در این صنعت می‌توان موارد زیر را برشمرد.

سیلیکون ها

سیلیکون یکی از انواع پلیمرهای ترموپلاست است که خواص ویژه‌ای دارد. از جمله خواص سیلیکون می‌توان به مقاومت بالا در روغن‌های داغ با حرارت زیاد اشاره کرد. عمر مفید بالا و خواص دی الکتریک خوب، از دیگر ویژگی‌های سیلیکون‌ها است. کاربرد پلیمر سیلیکون در ساخت لنزها، قلب مصنوعی، لوله‌های آندوسکوپی معده و چسب‌های زخم معده است. از کوپلیمرهای سیلیکون یورتان نیز در ساخت اعضای مصنوعی بدن و دیگر تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

پلی یورتان

پلی یورتان‌ها نیز بنابر خواص مکانیکی و سازگار بودن با خون انسان، کاربرد زیادی در تجهیزات پزشکی دارند. این پلیمرها همچنین با قرار گیری در مقابل اشعه‌ها و گاز اکسید اتیلن، استریل می‌شوند. پلیمر نامبرده در برابر انواع چربی‌ها از مقاومت بالایی برخوردار است و شفافیت بی نظیری دارد. بنابراین ساخت ظروف دستگاه‌های خونی، رگ‌های مصنوعی، پروتزهای جراحی، پمپ و دریچه مصنوعی قلب و انواع پانسمان جراحی از دیگر انواع کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی است.

پلیمر پلی یورتان در مقایسه با دیگر انواع پلیمر، سازگاری بهتری با شرایط زیست محیطی و جوی دارد. نکته مهم و اساسی در مورد پلیمر پلی یورتان این است که از آن نمی‌توان در ساخت پروتز قلب و عروق استفاده کرد، زیرا باعث ایجاد لخته‌های خونی در قلب می‌شود.

پلی‌اتیلن

یکی از پلیمرهای معروف پرکاربرد در زمینه جراحی‌های ارتوپدی پلی‌اتیلن است. این پلیمر وزن مولکولی فراسنگینی دارد؛ به همین دلیل از آن در ساخت مفصل‌های جایگزین استفاده می‌شود. یکی از معایب اصلی اين پلیمر این است که جزء پلیمرهای ناپایدار است و در بدن دچار فرسایش می‌شود. به محض سایش پلی‌اتیلن در مفصل استخوان، ذرات حاصل از آن در بدن سم تولید می‌کنند. امروزه از پلی‌اتیلن شبکه‌ای برای ایجاد یک سطح بادوام در تعویض مفاصل زانو، ران، شانه و مچ پا استفاده می‌کنند.

پلی استایرن

پلیمر پلی استایرن یکی دیگر از پلیمرهای مورد استفاده در صنعت پزشکی است که خواصی مانند شفافیت بالا، شکنندگی، سختی و دمای ذوب پایینی دارد. کاربرد پلیمر ذکر شده در تولید ظروف بسته‌بندی حفاظتی، انواع بطری و درپوش، سینی‌های کشت بافت، پتری دیش، کیت‌های آزمایشگاهی،‌ جعبه‌های حمل دارو و واکسن، ظروف نگدارنده سرم، لوله‌های آزمایشگاهی و … است.

پلی کربنات ها

این نوع پلیمر نیز به دلیل خواص فوق‌العاده ای که دارد، در تولید تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص پلی کربنات می‌توان به وزن پایین، مقاومت حرارتی بالا، منعطف بودن و شفافیت زیاد آن اشاره کرد. کاربرد پلیمر پلی کربنات در تولید ابزارهای جراحی، تجهیزات بسته‌بندی داروها، انکوباتورهای نوزادی، سرنگ‌های فشار و قلم‌های انسولین است. از پلی کربنات‌ها همچنین در ساخت مسکن دیالیز و لنزهای عینکی استفاده می‌شود.

پلی تترافلورواتیلن

این نوع پلیمر از خواص دی الکتریک خوب، مقاومت بالا در برابر حرارت، سایش و فرسایش بهره برده است و علاوه بر آن، از ضریب اصطکاک پایینی نیز برخوردار است. از این پلیمر به دلیل سازگاری زیست محیطی که دارد؛ در جهت تولید پوشش‌های پیچ، غشای ضد چسبندگی در جراحی‌ها، استنت‌های عروقی، چشم‌های مصنوعی، پلاک‌های ارتوپد و دیگر پوشش دهنده‌های سطحی استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید یا به اصطلاح پی وی سی یکی دیگر از انواع پلیمر قابل مصرف در تولید تجهیزات پزشکی است. این پلیمر از ویژگی‌هایی نظیر شفاف بودن، انعطاف‌پذیر بودن، شکل پذیری و مقرون به صرفه بودن برخوردار است. ساخت ظروف تزریق قطره‌ای، کیسه‌های خون و اعضای مصنوعی بدن نیز جزء کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود.

پلی سولفان ها

پلیمر پلی سولفان دارای شفافیت، مقاومت حرارتی و فیزیکی بالایی در مقابل تنش‌های محیطی است. این پلیمر همچنین قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع پلیمر مورد استفاده در صنعت پزشکی دارد. پلیمر سولفان از قابلیت هیدرولیز شدن نیز بهره‌مند است‌. اگر بخواهیم از کاربرد پلیمر پلی سولفان در تجهیزات پزشکی نام ببریم می‌توان به ساخت غشاء صافی ، غشاء دیالیز و ابزار جراحی اشاره کرد.

پلی متیل متاکریلات

این نوع پلیمر یا به اصطلاح سیمان استخوان، از دو نوع مواد پلیمری به صورت جامد، مایع و چند افزودنی دیگر به دست می‌آید. این مواد ابتدا به صورت مخلوط خمیری شکل است و بعد از گذشت چند دقیقه سفت و سخت می‌شود. پلی متیل متاکریلات مقاومت خوبی در برابر واکنش‌های شیمیایی دارد و جزء پلیمرهای زیست سازگار در بدن است. کاربرد پلیمر فوق در ترمیم اعضای آسیب دیده بدن در اثر ضربه‌ها و انواع سرطان است. پلیمر فوق همچنین برای پرکردن فاصله‌های ایجاد شده در بعضی قسمت‌های بدن به کار می‌رود.

کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی

کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی به دو دسته کاشتنی‌ها مانند اعضای مصنوعی بدن، انواع پروتزها و همچنین تجهیزات پزشکی مثل ساخت وسایل و ابزار آلات پزشکی تقسيم می‌شود. پلیمرهایی که برای ساخت اعضای مصنوعی و پروتزها به کار می‌روند از لحاظ زیست محیطی به دو گروه سازگار پایدار و سازگار تخریب‌پذیر مجزا می‌شوند. از پلیمرهای پایدار جهت جایگذاری بافت، بازگرداندن و بهبود عملکرد بافت، تولید نخ‌های بخیه و صفحه‌های استخوانی استفاده می‌شود. پلیمرهای تخریب‌پذیر به مرور زمان دچار فرسایش شده و در بدن تجزیه می‌شوند. ازاین رو باید اطمینان حاصل شود مواد حاصل از تجزیه آن‌ها در بدن، سمی و بیماری‌زا نباشند و همچنین لختگی خون ایجاد نکنند.

کاربرد پلیمرهای زیست پایدار و ناپایدار در کاشتنی پزشکی

از پلیمرهای زیست محیطی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند استحکام کششی، ضربه پذیری، توان خمش و پارگی، تراکم پذیری و سمی نبودن پلیمرهای تخریب‌پذیر، می‌توان در موارد پزشکی زیر استفاده کرد.

  • از پلی متیل متاکریلات به عنوان پر کننده استخوان
  • ساخت دریچه مصنوعی قلب از پلی یورتان
  • فرآیند استخوان سازی در ستون فقرات توسط پلی اتر کتون
  • جایگزینی مفاصل با کمک‌ پلی اتیلن

جمع بندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنایع مهندسی پزشکی، ساخت تجهیزات پزشکی با استفاده از پلیمرها رو به گسترش است. همان‌طور که در بالا گفته شد؛ کاربرد پلیمر در تجهیزات پزشکی با استفاده از فناوری‌های جدید نانو رو به رشد است.

پلیمرهای پرکاربرد در پزشکی شامل پلی‌اتیلن، پلی یورتان، پلی وینیل کلراید، پلی استایرن، سیلیکون‌ها، پلی آلفین‌ها، پلی کربنات‌ها، آکریلیک ها و … است. انواع کاربرد پلیمر به‌ صورت ساخت اعضای مصنوعی بدن، پروتزها، ابزار آلات جراحی، تولید نخ‌های بخیه و صفحه‌های استخوانی، ظروف نگهداری سرم، لوله‌های آندوسکوپی معده، چسب‌های زخم و… است.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟