لیست محصولات
پلی اتیلن؛ معرفی، تاریخچه، انواع و کاربردهای آن

پلی اتیلن؛ معرفی، تاریخچه، انواع و کاربردهای آن یکی از پلیمرهای محبوب در صنعت پلاستیک، پلی اتیلن است. این پلیمر با ویژگی‌های مختلف و غیر سمی بودن، نقش گسترده‌ای در صنعت بسته بندی مواد غذایی دارد. پلیمر پلی اتیلن نوعی ترموپلاستیک است که در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از انواع آن، ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. ما در ادامه این مقاله به بررسی مدل‌های مختلف پلی اتیلن و جنبه‌های دیگر آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پلی اتیلن یک ترموپلاستیک است و به دلیل قابلیت ارتجاعی، می‌توان از آن برای ساخت محصولات متنوع پلاستیکی استفاده کرد. پلی اتیلن ساختاری کریستالی دارد و از فرآیند سنتز اتیلن ساخته می‌شود. ترکیب پلی اتیلن از گاز طبیعی و نفت خام است و به اختصار، PE نامیده می‌شود. خصوصیاتی نظیر چگالی، شاخص جریان مذاب، وزن مولکولی، شبکه ای شدن، میزان بلورینگی و... پلی اتیلن، می‌تواند توسط فرآیند پلیمریزاسیون کنترل شود و پلی اتیلن نهایی شکل پذیرد. تغییرات وزن مولکولی باعث ایجاد انواع مختلف PE می‌شود که می‌توان آن‌ها را در سه دسته سبک، متوسط و سنگین قرار داد. در ادامه این مقاله به بررسی هر یک می‌پردازیم.

تاریخچه پلی اتیلن

این پلیمر برای اولین بار در سال 1933 توسط شرکت شیمیایی imperial واقع در انگلستان کشف شد. پلیمریزاسیون پلی اتیلن در شرایط پرفشار و در دمای 200 تا 600 درجه فارنهایت انجام شد. پلیمر حاصل از این فرآیند پلی اتیلن فشار بالا نامیده شد. این فرآیند طی مراحل سخت و خطرناکی انجام می‌شد و هزینه زیادی داشت. با گذشت زمان در سال 1950 موفق به ساخت پلی اتیلن کم فشار در شرایط بهتر شدند. این نوع پلی اتیلن طی فرآیند ایمن‌تر و با هزینه کمتر تولید شد. در این روش با استفاده از تغییر دما، فشار، کاتالیزگر و...، توانستند تنوع بیشتری در سازماندهی ساختار مولکولی ایجاد کنند و پلی اتیلن در انواع مختلف وارد بازار شد.

انواع پلی اتیلن

همانطور که پیشتر اشاره شد، پلی اتیلن با وزن مولکولی متفاوت، خواص مختلفی دارد. انواع مختلف PE در اندازه زنجیر پلیمری، تعداد شاخه‌ زنجیره و نوع آن متفاوت هستند و به نام‌های زیر شناخته می‌شوند.

  • پلی اتیلن سبک (LDPE)
  • پلی اتیلن سنگین (HDPE)
  • پلی اتیلن خطی (LLDPE)
  • پلی اتیلن خیلی سبک (VLDPE)
  • پلی اتیلن XLPE
  • کوپلیمر اتیلن
  • پلی اتیلن سبک

این پلیمر دارای زنجیره شاخه دار است و نمی‌تواند پیوند خوبی با پلی اتیلن‌های دیگر برقرار کند. نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کم، از دلایل اصلی پیوند ضعیف آن با دیگر پلی اتیلن‌ها است. پلی اتیلن سبک انعطاف پذیری بالایی دارد و معمولا برای تولید بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.

پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین دارای زنجیره بدون شاخه است و به همین دلیل می‌تواند پیوند مولکولی قوی ایجاد کند. پیوند مولکولی قوی در کنار استحکام کششی بالا، باعث شده است که این پلیمر گزینه مناسبی برای تولید انواع لوله و اتصالات آن باشد. کاتالیزور و شرایط واکنش در تولید پلی اتیلن سنگین، نقش مهمی دارد. بنابراین حتما هنگام تهیه این پلیمر به این موارد دقت کنید.

پلی اتیلن خطی

این پلیمر به تعداد زیاد شاخه کوتاه در زنجیره‌اش شناخته می‌شود. هرچه شاخه کوتاه‌تر و تعدادش بیشتر باشد، پلیمر مقاومت بالاتری در برابر ضربه خواهد داشت. علاوه بر مقاومت، پلی اتیلن خطی انعطاف پذیری بالایی دارد و عایق الکتریکی مناسبی است. به همین دلیل از آن برای روکش سیم برق و لوله‌هایی با قابلیت خم شدن، استفاده می‌شود.

برای انتخاب PE مناسب محصولات خود، باید خصوصیات هر یک را در نظر بگیرید و با توجه به آن، نمونه مناسب را خریداری کنید.

کاربرد‌های پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از پلیمر‌های پرمصرف در صنعت پلاستیک است. وجود انواع مختلف آن و ویژگی‌های متنوع، باعث شده است که صنایع بسیاری برای تولیدات خود از این پلیمر استفاده کنند. کاربردهای پلی اتیلن عبارتند از:

  • کیسه، سبد، جعبه پلاستیکی برای بسته‌بندی مواد
  • تولید قطعات خودرو
  • اسباب بازی
  • لوازم خانه
  • تولید لوله و اتصالات آن
  • تولید مخزن
  • محفظه نگهداری دارو
  • تولید عایق گلخانه
  • روکش کابل برق
  • مصالح ساختمانی

پلی اتیلن کاربرد گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنایع دارد و به تولید محصولات باکیفیت و کم هزینه، کمک زیادی می‌کند.

مزیت‌های پلی اتیلن

این پلیمر مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد و استحکام کششی آن، امکان تولید انواع مختلفی از محصولات را می‌دهد. PE ماده‌ای غیر سمی و بی بو است، به همین دلیل می‌توان از آن برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد. غیر سمی بودن این پلیمر، یکی از دلایل اصلی کاربرد آن در تولید اسباب بازی کودکان است. پلی اتیلن عایق خوبی در برابر الکتریسیته است و می‌توان از آن برای جلوگیری از برق گرفتگی استفاده کرد. همچنین پلی اتیلن هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد و می‌تواند به تولیدات بهتر صنایع کمک کند. از مزیت‌های دیگر این پلیمر می‌توان به عدم نفوذ آب به آن و استحکام شیمیایی بالا اشاره کرد.

ویژگی‌های پلی اتیلن

محبوبیت بالا پلی اتیلن در صنعت پلاستیک به دلیل ویژگی‌های متنوع آن است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بتوان از آن برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده کرد. ویژگی‌های پلی اتیلن عبارتند از:

  • حلالیت در حلال‌های نفتی
  • دمای ذوب تا 130 سانتی گراد
  • با شکل ظاهری بلوری شفاف و نیمه شفاف
  • عدم وجود بوی بد
  • عدم تولید دود هنگام سوختن
  • دارای ترکیب پایدار
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • استحکام در برابر ضربه

پلی اتیلن از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌تواند برای مدت زمان زیادی عمر کند و از ایجاد هزینه‌های اضافی تعمیر محصول، جلوگیری می‌کند.

قیمت پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن هم مانند پلیمرهای دیگر به عوامل مختلفی وابسته است. اولین موردی که باید برای خرید به آن توجه کنید، قیمت نفت خام است. یکی از مواد مهم در ترکیبات پلی اتیلن، نفت خام و گاز طبیعی است. بنابراین قیمت این مواد سازنده، تاثیر زیادی بر قیمت پلی اتیلن دارد. چنانچه شما به دنبال پلی اتیلن باکیفیت هستید، باید به مواد اولیه و روش تولید آن توجه زیادی داشته باشید. از عوامل موثر دیگر بر قیمت پلی اتیلن، نوع آن است. هر کدام از انواع پلی اتیلن با توجه به ویژگی‌های خود، قیمت متفاوتی دارند. عرضه و تقاضا از عوامل اصلی تعیین قیمت پلی اتیلن است. هرچه تقاضا بیشتر و عرضه پلی اتیلن کمتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. بهتر است برای خرید پلی اتیلن، ابتدا کاربرد مورد نظر را شناسایی کنید، سپس با مشاوران شرکت‌های مختلف مشورت کنید و با مقایسه آن‌ها، نمونه مناسبی از این پلیمر تهیه کنید.

جمع بندی

پلی اتیلن یکی از پلیمرهای پرمصرف در صنعت پلاستیک است. این پلیمر در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. این ویژگی‌ها، امکان تولید گستره وسیعی از محصولات پلاستیکی را ایجاد می‌کند. بهتر است برای خرید پلی اتیلن، با نمونه‌های مختلف آن آشنا شوید. سپس با در نظر گرفتن شرایط، نمونه مناسبی از آن تهیه کنید. پلیمر پلی اتیلن از مقاومت خوبی برخوردار است. بنابراین تا مدت زمان طولانی عمر می‌کند و صرفه اقتصادی زیادی دارد.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟