لیست محصولات
پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟ پلیمرهای مختلفی در صنعت محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک از نمونه‌های پرمصرف آن، ترموپلاستیک پلی پروپیلن است. این پلیمر به دلیل هزینه تولید پایین‌تر در کنار ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا، انعطاف پذیری، وزن سبک و... طرفداران بسیاری یافته است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. کاربرد مختلف پلیمر PP باعث شده است که آن را در انواع مختلفی وارد بازار کنند تا صنایع با توجه به نیاز خود نمونه مناسب را تهیه کنند. ما در ادامه این مقاله به بررسی کامل این پلیمر می‌پردازیم.

پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست است که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌ بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی پلی پروپیلن

ویژگی‌های متنوع پلیمر PP، از دلایل اصلی کاربردهای زیاد آن در صنایع مختلف است. برای اینکه بتوانید از این پلیمر برای محصولات خود استفاده کنید، بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

  • بی بو و غیر سمی
  • سبک با چگالی کم
  • مقاومت بالا
  • شفافیت و جلای سطحی
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • عایق
  • قالب گیری آسان
  • هزینه پایین نسبت به نمونه‌های دیگر
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • استحکام مکانیکی و مقاومت کششی بالا

به طور کلی گستردگی ویژگی‌های پلیمرPP ، باعث شده است که بتوان محصولات متنوعی را از این پلیمر تولید کرد.

مزایا و معایب پلی پروپیلن

همانطور که پیشتر اشاره شد، ویژگی‌های منحصر به فرد در کنار قیمت پایین‌تر این پلیمر، باعث شده است که جایگزین خوبی برای پلیمرهای PS و  PE باشد. سبک بودن از دیگر خصوصیات پلی پروپیلن است که امکان تولید محصولات متنوعی را می‌دهد. از این پلیمر می‌توان برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات انعطاف پذیر با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوت استفاده کرد. افزایش کاربرد پلی پروپیلن در صنایع مختلف، باعث شده است که خواص گریدهای جدید آن بهبود یابند و به صورت آلیاژ با دیگر پلیمر‌ها مصرف شود. این پلیمر در صنعت تجهیزات پزشکی که یکی از صنایع مهم در کشور است، کاربرد زیادی دارد. کاربرد‌های گسترده پلیمر PP در صنایع مختلف نشان دهنده اهمیت بالای این پلیمر است. اما در کنار تمام مزایایی که گفته شد، پلیمر پلی پروپیلن قابل اشتعال است و خواص پیوندی ضعیفی دارد. از این پلیمر نمی‌توان در همه دماها استفاده کرد، زیرا ضریب انبساط حرارتی بالایی دارد. این پلیمر به اشعه UV حساس است و مقاومت پایینی در برابر حلال کلر و آروماتیک دارد. به همین دلیل نمی‌توان برای کاربردهای خاص از آن استفاده کرد.

قیمت پلی پروپیلن

با جست و جو در سایت‌های مختلف و مذاکره با تولیدکنندگان، متوجه تفاوت قیمت فروش پلی پروپیلن در شرکت‌های مختلف می‌شوید. قیمت این پلیمر به عوامل مختلفی وابسته است که شما باید هنگام خرید پلی پروپیلن، آن‌ها را در نظر داشته باشید. تولید پلی پروپیلن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در صورتی که این پلیمر از پودر پتروشیمی تهیه شود، از کیفیت بالایی برخوردار است و معمولا رنگی شفاف دارد. اما این پلیمر از مواد بازیافتی یا کلوخه هم تولید می‌شود. در این شرایط PP رنگ تیره تری دارد و کیفیت آن پایین‌تر است. یکی از موارد دیگری که باید برای انتخاب پلی پروپیلن باکیفیت به آن توجه کنید، میزان خلوص است. ممکن است گرانول‌های تولیدی یک شرکت، ناخالصی و آلودگی داشته باشد. در این صورت، کیفیت پلیمر پایین است و قیمت کمتری دارد. علاوه بر این موارد، شاخص جریان مذاب، خدمات شرکت، نوع تولید محصول و... هم بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. شما باید برای انتخاب گرانول پلی پروپیلن به تمام این موارد توجه کنید و بعد از بررسی شرکت‌های مختلف، تولیدکننده مناسب را انتخاب کنید.

انواع پلی پروپیلن

پلی پروپیلن در حالت کلی به دو دسته هموپلیمر و کوپلیمر تقسیم می‌شود. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

هموپلیمر

این نوع پلیمر پلی پروپیلن بر اساس نظم فضایی به سه دسته بی نظم (اتاتیک)، هم نظم (ایزوتاکتیک) و تک نظم (سیندیوتاکتیک) تقسیم می‌شود. نمونه بی نظم دمای ذوب پایینی دارد و به دلیل چسبندگی بالا و حالت صمغی، برای تولید چسب استفاده می‌شود. پلیمر اتاتیک یک پلیمر منعطف است. در حالی که نمونه‌ها دیگر سفت‌تر هستند و انعطاف کمتری دارند. ایزوتاکتیک ماده‌ای کریستالی است که دمای ذوب بالایی دارد و نمونه تک نظم یا سیندیوتاکتیک، بلورینگی کمتری دارد و فرایند دهی آن دشوار است.

کوپلیمر

این نوع پلیمر پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون چند مونومر ساخته می‌شود و به حالت‌های مختلفی قابل استفاده است. دو نمونه از مهم‌ترین انواع آن، کوپلیمر پلی پروپیلن تصادفی و کوپلیمر پلی پروپیلن ضربه هستند. نمونه اول شفافیت بالاتری دارد و در برابر تشعشعات مقاوم است، به همین دلیل از آن برای اکستروژن لوله، شکل دهی حرارتی، قالب گیری تزریق و... استفاده می‌شود. کوپلیمر ضربه همانطور که از نامش پیداست، مقاومت بالاتری در برابر ضربه دارد و برای کاربردهای مختلفی چون قالب گیری تزریقی، بخش‌های الکتریکی ماشین، کاربرد صنعتی و... استفاده می‌شود.

به طور کلی از ویژگی‌های بارز هرکدام از این نمونه‌ها می‌توان به سختی بالا هموپلیمر PP، شفافیت بیشتر کوپلیمر تصادفی و خواص ضربه کوپلیمر ضربه اشاره کرد.

گریدهای مختلف پلی پروپیلن

کاربرد زیاد پلیمر PP باعث شده است که گریدهای مختلفی برای آن تعریف شود. در هرکدام از این گریدها، کاربردهای مختلفی از پلیمر پلی پروپیلن ذکر می‌شود تا شما آشنایی بیشتری پیدا کنید.

قالب تزریقی (Injection Moulding): یکی از کاربردهای گسترده پلیمر pp در این گرید است. در این روش پلیمر در دستگاه تزریق، ذوب شده و وارد قالب می‌شود تا محصولات شکل مورد نظر را پیدا کنند. معمولا از این روش برای تولید اسباب بازی، لوازم خانگی، قطعات اتومبیل، لوازم الکتریکی و... استفاده می‌شود.

قالب بادی (Blow Moulding): تفاوت این روش با روش قبلی در نوع قالب است. در این گرید از قالب‌های بادی برای تولید بطری و قوطی استفاده می‌شود. قوطی‌های تولید شده در این گرید، برای صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، نگهداری روغن و... کاربرد دارد.

پایپ (Pipe): پلیمر پلی پروپیلن از انعطاف بالایی برخوردار است. در این گرید از pp برای تولید لوله‌های فاضلاب، کابل، اگو و... استفاده می‌شود.

الیاف (fibers): یکی از کاربردهای مهم پلیمر pp، استفاده از آن در الیاف مختلف به عنوان عایق است. در این گرید از پلیمر پلی پروپیلن برای زیر فرش و زیلو، پارچه لباس عایق گرما و سرما، موکت و... استفاده می‌شود.

فیلم و شیت (film-sheet): پلیمر پلی پروپیلن به دلیل غیر سمی بودن کاربرد فراوانی در صنعت بسته بندی غذا دارد و از آن، بسته بندی شیرینی و شکلات تولید می‌شود. علاوه بر صنعت غذایی برای تولید فیلم گرافیک هم کاربرد دارد.

پلیمر پلی پروپیلن به دلیل ویژگی‌های بسیاری که دارد، می‌تواند به بهبود خواص محصولات صنایع مختلف کمک کند و نقش مهمی در افزایش کیفیت محصول نهایی داشته باشد.

جمع بندی

پلی پروپیلن یکی از پلیمر‌های مهم در صنایع تولید محصولات پلاستیکی است که ویژگی‌های زیاد آن، باعث شده است که در گرید‌های مختلف کاربرد داشته باشد. این پلیمر می‌تواند جایگزین خوبی برای پلیمر‌ پلی اتیلن باشد، زیرا هزینه تولید کمتری دارد. تولید پلی پروپیلن در شرایط مختلفی انجام می‌شود. بهتر است برای خریدpp با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شوید و در نهایت با در نظر گرفتن عواملی که ذکر کردیم، نوع مناسب آن را خریداری کنید.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟