لیست محصولات
روش‌های تولید گرانول

روش‌های تولید گرانول گسترش صنعت پلاستیک باعث شده است که مواد اولیه آن اهمیت زیادی پیدا کنند. معمولا مواد اولیه پلاستیک به دو صورت گرانول و پودری به فروش می‌رسد. گرانول‌ها همان پلیمر‌ها هستند که به صورت دانه کوچک، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلیمر‌های گرانولی می‌توانند به دو صورت کیفیت بالا و مواد بازیافتی باشند که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. ما در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر گرانول و روش‌های تولید آن می‌پردازیم، پس همراه ما باشید.

گرانول چیست؟

گرانول‌ها به عنوان مواد اولیه محصولات پلاستیکی وارد بازار می‌شوند. گرانول نوعی از پلیمر است که به صورت دانه دانه با اندازه کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما می‌توانیم از گرانول پلیمر‌هایی چون پلی اتیلن، پلی پروپیلن و... برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده کنیم. البته این پلیمر‌ها به صورت پودری هم وارد بازار می‌شوند، اما استفاده از نمونه گرانول بسیار راحت‌تر از پودری است و طرفداران بیشتری دارد. همانطور که اشاره کردیم گرانول‌ها گاهی از مواد بازیافتی تولید می‌شوند و کیفیت پایین‌تری نسبت به پلیمرهای دست اول دارند. ما در ادامه به بررسی روش‌های تولید انواع گرانول می‌پردازیم.

روش‌های تولید گرانول

گرانول‌های پلیمری، با استفاده از دستگاه اکسترودر تولید می‌شوند که عملکرد این دستگاه مانند چرخ گوشت است.  با وارد کردن پلیمر‌ها بعد از فرآیند ویسکوزیته و پلیمریزاسیون، می‌توان گرانول‌های پلیمری را استخراج کرد. بعضی از پلیمر‌ها فقط می‌توانند به شکل پودری و محلول استفاده شوند، بنابراین همه پلیمر‌ها را نمی‌توان با انجام این روش به گرانول تبدیل کرد. مواد بازیافتی هم مواد اولیه دیگری هستند که می‌توان به شرح زیر از آن‌ها برای تولید گرانول استفاده کرد.

روش تولید رشته‌ای گرانول

در این روش که یکی از روش‌های پرکاربرد است، مواد پلاستیکی بعد از آسیاب، ذوب شده و بعد از عبور از دستگاه صافی اکسترودر، به شکل رشته‌ای در می‌آیند. بعد از این مرحله، رشته‌ها به استخر منتقل شده و توسط آسیاب تکه تکه می‌شوند. به دلیل اینکه مواد اولیه از مواد بازیافتی هستند، گرانول‌ها لبه تیز خواهند داشت و در میان آن خرده پلاستیک قابل رویت است.

روش تولید گرانول خشک

این روش به وسیله دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود که دقت بیشتری نیاز دارد. بنابراین گرانول‌هایی که به وسیله این دستگاه تولید شوند، ثبات بیشتری دارند. مراحل تولید گرانول با این روش به شرح زیر است.

  1. در ابتدا، پلاستیک‌ها خرد شده و ذوب می‌شوند.
  2. سپس از صافی اکسترودر عبور کرده و از سوراخ‌های ریز خارج می‌شوند.
  3. در این مرحله مواد مذاب با سرعت زیاد برش داده می‌شوند.
  4. بعد از برش، از مسیر لوله‌ای سرد عبور کرده و خشک می‌شود.
  5. در مرحله آخر با استفاده از اختلاف فشار، گرانول سنگین در پایین مخزن جمع آوری می‌شود.

روش برش رینگ آبی

معمولا از این روش‌ برای تولید گرانول از مواد اولیه شکننده استفاده می‌شود. مراحل تولید گرانول به این روش مانند گرانول خشک است و فقط بعد از بریده شدن، نیروی گریز از مرکز ،گرانول‌ها را به دور مخزن می‌چسباند. در این قسمت آب سردی که به دور مخزن می‌پرخد، گرانول‌ها را خنک می‌کند.

روش برش زیر آب

این دستگاه عملکردی شبیه به روش تولید رشته‌ای گرانول دارد و معمولا از آن برای تولید ظرفیت بالا استفاده می‌شود. در این روش ابتدا مواد اولیه ذوب می‌شوند و بعد از عبور از صافی، به زیر آب هدایت شده و با سرعت بالا برش می‌خورند.

شما باید با در نظر گرفتن نوع مواد اولیه از دستگاه‌های مختلفی استفاده کنید. هر کدام از این دستگاه‌ها با طراحی مختلف، نتیجه متفاوتی خواهند داشت. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی بررسی‌های لازم را انجام دهید.

ویژگی‌های دستگاه گرانول ساز

یکی از اهداف مهم در تولید گرانول، خروجی یکدست مواد از دستگاه‌ها است. بنابراین دستگاه انتخابی شما باید تمام مراحل را به صورت استاندارد پشت سر گذاشته و در مرحله خشک شدن و برش، به صورت هماهنگ عمل کند. ویژگی‌های مهم یک دستگاه استاندارد عبارتند از:

  • تک پمپ بودن: در این صورت دستگاه قدرت مناسبی خواهد داشت و هزینه نگهداری آن هم کمتر خواهد بود.
  • پمپ خلاء با قدرت: باعث افزایش تاثیر گازگیری می‌شود و خروجی کار بهتر خواهد بود.
  • مکش مناسب: گاز‌های سمی حاصل از فرآیند تولید گرانول، باید به طور کامل از فضا پاک شود.
  • تعویض کننده صفحه پر قدرت: قدرت بالا این قسمت، باعث جبران شسته نشدن قطعات می‌شود.

به طور کلی سلامت قسمت‌های مختلف دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که تمام اجزای دستگاه قدرت کافی داشته باشند، گرانول خروجی کیفیت مناسبی خواهد داشت.

جمع بندی

گرانول یکی از مواد اولیه صنعت پلاستیک است که کاربرد بسیار زیادی دارد. گرانول پلیمری طرفداران بسیاری دارد، زیرا استفاده از آن راحت‌تر از نوع پودری است. ساخت گرانول به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و مواد اولیه متفاوتی دارد. برای تولید گرانول می‌توان از مواد اولیه درجه یک یا مواد بازیافتی استفاده کرد. دستگاه‌های تولید گرانول متفاوت هستند و هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. شما باید با در نظر گرفتن ماده اولیه و نیاز خود، دستگاه مناسب را شناسایی و خریداری کنید.

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟