لیست محصولات
پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟

پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر به محیط اطراف خود بنگرید، ترکیبی از رنگ‌های زیبا و دلنشین را در قالب‌های طبیعی و مصنوعی خواهید دید. رنگ‌های طبیعی از دل طبیعت و گیاهان گرفته می‌شود. در حالی که رنگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه‌ها، با فراهم کردن مواد اولیه و امکانات لازم ساخته می‌شود. یکی از این رنگ‌ها پیگمنت است که به صورت پودرهای نامحلول در آب و روغن است و به مایع رنگ اصلی اضافه می‌شود. در این مقاله به موضوع پیگمنت رنگ، انواع پیگمنت، ویژگی و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

تاریخچه پیگمنت

اولین پیگمنت‌های آلی یا طبیعی در قرن نوزدهم میلادی همزمان با توسعه رنگ‌های نساجی به وجود آمده است. قبل از آن، از لیک‌ها به عنوان‌ رنگ‌های نساجی و رنگرزی استفاده می‌شده است. لیک‌ها از رسوب رنگ‌های نساجی محلول در آب، مانند کربنات کلسیم تهیه می‌شود.

 بعد از آن، پیگمنت‌های آزو وارد بازار رنگ شد که تا به امروز نیز این نوع پیگمنت کاربرد دارد. این پیگمنت‌ها در قالب رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز وجود دارند که دارای درخشندگی بالا و خواص مقاومتی خوبی هستند. بعدها پیگمنت‌ها در رنگ‌های بیشتری به وجود آمدند و روز به روز شاهد افزایش مصرف و گسترش کاربرد پیگمنت هستیم.

پیگمنت چیست؟

در صنایع رنگرزی، رنگ‌ها به دو دسته رنگدانه‌ها و رنگ‌ها دسته‌بندی می‌شوند. رنگ‌ها توسط جسم قابل رنگرزی به خوبی جذب می‌شوند، در حالی که رنگدانه فقط سطح خارجی جسم را رنگی می‌کند. در واقع پیگمنت رنگ یا رنگدانه، مواد پودری شکلی است که در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود.

این پیگمنت‌های رنگی برای دادن یک سری خواص به رنگ‌ مورد نظر افزوده می‌شود. این خواص شامل کنترل براقیت، رنگ، تیرگی، کنترل رئولوژیکی، مهار خوردگی و گشتاور مغناطیسی است. ریز دانه‌های پیگمنت در اندازه‌های ۰.۱ تا ۱۰۰ میکرومتر وجود دارند. این رنگدانه‌ها در جذب بالای طول موج‌های خاص و انتقال طول موج‌های دیگر، با قدرت خاصی عمل می‌کنند.  پیگمنت یکی از اجزای سازنده رنگ پودری نیز است. 

انواع پیگمنت

پیگمنت‌ها با توجه به نوع خواص شیمیایی، فرمولاسیون، کاربرد پیگمنت و روش تولیدی که دارند، به دو نوع آلی و معدنی تقسيم می‌شوند. در زیر به طور خلاصه به تشریح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

پیگمنت آلی

پیگمنت رنگ آلی، به صورت طبیعی و دارای رنگ ذاتی است. یعنی این رنگدانه‌ها به خودی خود رنگی هستند و از لحاظ فرمولاسیون شیمیایی ترکیبی ساده دارند. در پیوند شیمیایی ایجاد شده در ساختار فرمولی این نوع پیگمنت، زنجیره و حلقه‌هایی از کربن وجود دارد. در حالی که در بعضی از انواع پیگمنت آلی، ساختمان فلزی آلی وجود دارد.

فرآیند تولید این رنگدانه‌های آلی به این صورت است که ابتدا آن‌ها را شست‌وشو داده سپس خشک می‌کنند. در مرحله بعد به صورت پودر درآورده، با فرمولاسیون ترکیب شده و در نهایت وارد بازار مصرفی می‌شود. این پیگمنت‌ها از قدرت حلالیت بسیار کمی در آب، حلال‌های آلی و دیگر محیط‌ها برخوردار هستند. ذرات پیگمنت‌های آلی، اندازه کوچک‌تری نسبت به پیگمنت معدنی دارند.

انواع پیگمنت آلی

پیگمنت‌های آلی شامل چندین گروه از جمله پیگمنت آزو، پلی سیلیک، فتالوسیانین‌ها و آنتراکینونی هستند. هر کدام از انواع پیگمنت آلی، رنگ‌های متفاوت و طیف رنگی خاصی دارند. پیگمنت آزو شامل یک‌ گروه ازت است که طیف رنگی آن، از زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است. پیگمنت رنگ پلی سیلیک، از بخش‌هاي هتروسیکلیک و آروماتیک آنیل شده، تشکیل شده است.

پیگمنت فتالوسیانین‌ها شامل طیف رنگی سبز و آبی هستند. به عنوان‌ نمونه فتالوسیانین مس با خواص مقاومتی زیاد، جزء رنگدانه‌های عالی محسوب می‌شود. پیگمنت آنتراکینونی بر اساس ساختار مولکولی آنتراکینون تشکیل می‌شود. کاربرد پیگمنت آنتراکینونی بیشتر در رنگرزی پشم و ابریشم است. این نوع از پیگمنت رنگ، شامل پیگمنت آنتراپیریمیدین زرد و آنتراکینویید قرمز است.

ویژگی پیگمنت آلی

از ویژگی‌های مشترک‌ پیگمنت آلی می‌توان به شفافیت فوق‌العاده آن‌ها اشاره کرد. این نوع پیگمنت، بیشتر دارای رنگ‌های روشن است. با این وجود از قدرت رنگ‌آمیزی بالایی برخوردار است و تناژ رنگی آن بی‌مانند است. پیگمنت آلی همچنین از ثبات بالایی در برابر نور خورشید برخوردار است. به این معنی که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بی‌رنگ نمی‌شود و هم‌چنان کیفیت و ثبات رنگ خود را دارد. پیگمنت‌های آلی به دلیل فرآیند شیمیایی پیچیده‌ای که دارند از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. این نوع رنگدانه‌ها دارای قدرت رنگ‌آمیزی بالا، پراکندگی عالی، جذب روغن کمتر و قدرت پنهان‌سازی هستند.

کاربرد پیگمنت آلی

پیگمنت رنگ آلی با توجه به خواص و ساختاری که دارد، دارای کاربردهای متفاوتی است. بعضی از انواع کاربرد پیگمنت آلی به صورت زیر است.

  • ساخت جوهر با نسبت 50 درصدی به عنوان عامل گرانروی
  • تولید رنگ‌ها با نسبت 25 درصدی
  • به عنوان پایدارکننده در رنگ آمیزی انواع وسایل پلاستیکی
  • به عنوان پرکننده و تقویت کننده در صنعت لاستیک
  • کاربرد پیگمنت به عنوان دیسپرسیون در هوا
  • کاربرد در ساخت انواع لاک، ورنی، رنگ‌های روغنی، سلولزی و پلاستیکی
  • کاربرد در صنایع پوششی مانند پوشش سطح وسایل چوبی و وسایل نقلیه

 

پیگمنت معدنی

پیگمنت رنگ معدنی کاملاً متفاوت از پیگمنت آلی است و از آن به عنوان پیگمنت مصنوعی نام برده می‌شود. این پیگمنت با فرمولاسیون شیمیایی خاص، به صورت آزمایشگاهی، تحت کنترل و شرایط ایده‌آل ساخته می‌شود. پیگمنت معدنی با فرآیندهای شیمیایی ساده‌ای مثل اکسیداسیون تولید می‌شود.

پیوندهای زنجیره‌ای موجود در پیگمنت‌های معدنی از حلقه‌های کربنی تشکیل نشده است و شامل فلزات و نمک‌های فلزی مانند یون‌های زینک، تیتانیوم، نیکل، منگنز و … است.

کاربرد پیگمنت معدنی بیشتر در صنعت است و به دلیل دارا بودن ثبات نوری و به صرفه بودن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. طیف رنگی پیگمنت رنگ معدنی، از روشن‌ترین رنگ تا تیره‌ترین یعنی تیتان سفید تا کربن سیاه است. پیگمنت سفید جهت کاهش هزینه و بهبود عملکرد دیگر رنگدانه‌ها افزوده می‌شود.

مزایای پیگمنت معدنی

از مهم‌ترین ویژگی‌های پیگمنت رنگ معدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای مقاومت بالا در برابر محو شدن
  • مقاومت در برابر حرارت و شرایط نامساعد جوی و نوری
  • دارا بودن واکنش‌های شیمیایی ساده، تولید آسان و مقرون به صرفه
  • دارای تناژ رنگی ضعیف و روشن
  • مقاومت در برابر اسیدها و بازها
  • دارا بودن ساختار کریستالی
  • در صورت ترکیب شدن با پیگمنت‌های آلی، تناژ رنگی خوبی به دست می‌دهد.

معایب پیگمنت معدنی

پیگمنت معدنی با تمام خواص و ویژگی‌های کاربردی که دارد، به دلیل وجود نمک‌های سرب موجود در ترکیبات آن‌ها، برای محیط زیست مضر است. بر این اساس می‌تواند به محیط اطراف آسیب برساند. بعضی از انواع پیگمنت معدنی به طور کامل سمی و خطرناک هستند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام استفاده از این نوع پیگمنت رنگ، حتماً از ماسک و دستکش استفاده شود.

کاربرد پیگمنت معدنی

کاربرد پیگمنت معدنی بر اساس خواص آن متفاوت است. از پیگمنت معدنی در ساخت جوهرهای چاپ سیاه‌رنگ، مرکب‌های چاپ و رنگرزی کاغذ و تأسیسات آهنی استفاده می‌شود. پیگمنت‌های خاکی اکسید آهن در تولید بخار زرد و نارنجی، سینا (نارنجی و قهوه‌ای) و عنبر قهوه‌ای کاربرد دارد. از ترکیبات خاص کرومی در تهیه رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز استفاده می‌شود. ترکیبات مختلف کادیوم برای تهیه رنگ‌های زرد روشن، نارنجی و قرمز درخشان کاربرد دارد.

جمع بندی

پیگمنت، رنگدانه‌های جامد پودری شکل است که در آب به صورت نامحلول باقی می‌ماند و شامل انواع رنگ‌های سیاه، سفید و رنگی است. به طور کلی پیگمنت رنگ، شامل دو نوع آلی و معدنی است.

در این مقاله به معرفی انواع پیگمنت و کاربردهای آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد پیگمنت آلی در طبیعت یافت می‌شود، در حالی که پیگمنت معدنی، نیاز به تولید در شرایط ویژه دارد. بنابراین پیگمنت به دو صورت طبیعی یا سنتزی به وجود می‌آید. هر کدام از انواع پیگمنت‌های آلی و معدنی خواص ویژه‌ای دارند. عمده کاربرد پیگمنت در صنایع رنگرزی و رویه زدن است.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟