لیست محصولات
معرفی انواع پلاستیک

معرفی انواع پلاستیک همه ما با کاربرد پلاستیک در زندگی روزمره مان آشنا هستیم. پلاستیک ممکن است سخت یا نرم، شفاف یا مات باشد. می تواند شبیه چوب یا ابریشم بنظربرسد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف وجود دارد.ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع پلاستیک مهم و پرکاربرد آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

یکی از کالاهای پرمصرف و رایج در زندگی روزمره همگی ما، محصولات پلاستیکی و بازیافتی هستند. اکثر مواد اولیه پلاستیک، از مونومرها و پلیمرهای شیمیایی قابل بازیافت تهیه شده است. از این رو با شناخت بیشتر مواد اولیه پلاستیک و نیز فرمول شیمیایی پلاستیک، خیلی راحت‌تر می‌توان ، از محصولات پلاستیکی استفاده کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا با چگونگی تولید پلاستیک، انواع پلاستیک، ویژگی‌ و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

ساختار اصلی پلاستیک از چیست؟

برای شناخت ساختار پلاستیک و این‌که بهتر متوجه شوید پلاستیک از چه چیزی درست می‌شود، بهتر است ابتدا با تاریخچه پیدایش پلاستیک آشنا شوید.

تاریخچه پیدایش پلاستیک

در سالیان خیلی دور در کشورهای آمریکایی، از کائوچو برای ساخت وسایل پلاستیکی استفاده می‌کردند. در منطقه‌های اروپايي نیز از شاخ حیوانات و لاک لاک‌پشت، در تولید وسایل پلاستیکی استفاده می‌شده است. تا این‌که در سال 1839 آقای چالز گودیر موفق به اختراع اولین فرمول شیمیایی پلاستیک شد.

 بعدها شیمیدان معروف، جان هیات ساخت محصولات سلولوئید را به ثبت رساند. جان هیات با اضافه کردن سولفور به مواد اولیه لاستیک حرارت دیده، باعث افزایش قدرت کشسانی و انعطاف‌پذیری آن شد. برادران هیات همچنین اولین ماشین ریخته‌گری تزریق پلاستیک را در سال 1858 اختراع کردند. پروسه اختراع انواع پلاستیک، ادامه پیدا کرد تا امروز، که شاهد پیشرفت علم و فناوری در حوزه محصولات پلاستیکی هستیم.

نحوه تولید پلاستیک

فرآیند تولید کلی انواع پلاستیک به دو روش بسپارش و پلیمریزاسیون است. هر دو روش تولید پلاستیک، نیاز به حضور کاتالیزور دارند. در روش پلیمریزاسیون، پلیمرهایی مانند اتیلن و پروپیلن با پیوند زنجیره‌ای، به هم متصل می‌شوند و فرمول شیمیایی پلاستیک به دست می‌آید. در فرمول شیمیایی پلاستیک از هر نوعی، عنصرهای اصلی آن یعنی کربن، هیدروژن و اکسیژن وجود دارند.

به طور کلی در فرآیند تولید محصولات پلاستيکی ، مواد اولیه به‌کار رفته در ساختار پلاستیک، به صورت‌ پودر یا گرانول است. مواد اولیه پلاستیک بعد از طی کردن فرآیندهای لازم، جهت تولید به روش اکستروژن، با مواد افزودنی آغشته می‌شوند. این مواد شامل آنتی اکسیدان‌ها، عناصر ضد شکاف مانند پلی بوتادین‌ها، پایدارکننده‌های گرمایشی، رنگ‌ها و مواد پرکننده، روان کننده و ضد بلوک هستند. مواد مذاب پلاستیکی بعد از اضافه شدن مواد افزودنی، وارد مرحله قالب‌گیری دمشی یا تزریقی می‌شوند. بعد از اجرای مرحله قالب‌گیری، قطعه پلاستیک مورد نظر، وارد محفظه خنک‌کننده می‌شود سپس بسته‌بندی شده و در نهایت روانه بازار مصرفی می‌گردد.

انواع پلاستیک

پلاستیک‌ها ار لحاظ ساختار فرمول شیمیایی، ویژگی‌ها و خواصی که دارند، شامل انواع و اقسام گوناگونی هستند. در زیر به برخی از انواع پلاستیک اشاره می‌کنیم.

پلی اتیلن ترفتالات یا پلی استر

پلی استر یکی از مونومرهای شیمیایی است که در ساختار مواد اولیه بعضی از انواع پلاستیک به کار می‌رود. مواد پلی استر به دلیل عدم نفوذپذیری زیاد، در ساخت محصولات بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. این خاصیت پلی استر، همچنین از خروج گاز دی اکسید کربن به کار رفته در نوشیدنی‌های گازدار جلوگیری می‌کند.

پلی اتیلن فشرده

این نوع پلاستیک از لحاظ مواد اولیه پلاستیک، بسیار خاص و ویژه است. زنجیره‌های پلیمری در فرمول شیمیایی پلاستیک‌ پلی اتیلن فشرده، به صورت کاملا فشرده است‌. لذا این نوع پلاستیک نسبت به پلی‌استر، ضخامت و استحکام بیشتری دارد. کاربرد پلاستیک پلی اتیلن فشرده در تولید کیسه‌های خواروبار فروشی و سوپرمارکت‌ها، بطری‌های مات مخصوص شیر و آبمیوه، شامپو و انواع دیگر بطری‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی مانند بطری سرم و … است.

پلی اتیلن با چگالی کم

پلاستیک پلی‌اتیلن با چگالی پایین، از ساده‌ترین فرمول در ساختار شیمیایی خود برخوردار است. به همین دلیل تولید و فرآوری محصولات پلی‌اتیلنی با چگالی کم، بسیار کم هزینه و آسان است. از این رو در ساخت بسیاری از محصولات پلاستیکی روزمره کاربرد فراوان دارد.

پلی استایرن

این نوع پلاستیک تقریبا جزء پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت محسوب می‌شود. کاربرد پلی استایرن معمولاً در ساخت انواع ظروف غذایی یک‌بار مصرف، کارتن تخم مرغ، کارتون‌های بسته‌بندی و کلاه دوچرخه سواری است. استایرن در برابر چربی و گرما از خود واکنش نشان می‌دهد که برای سلامتی مغز و سیستم عصبی خطرناک است. بنابراین توصیه می‌شود در ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف ساخته شده از پلی استایرن، از سرو غذاهای داغ جداً خودداری فرمایید. استایرن همچنین برای سلامتی کبد، ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن مضر است.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یکی دیگر از انواع مواد اولیه پلاستیک مورد استفاده در ساخت انواع ظروف یک‌بار مصرف است. این ماده در برابر گرما، نسبت به پلی استایرن مقاومت بیشتری دارد. از نظر استحکام و مقاومتی، بین پلی‌اتیلن سبک و سنگین قرار دارد. از پلی پروپیلن همچنین در ساخت انواع پوشک بچگانه و بزرگسال استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید به تازگی جایگاه ویژه‌ای در بازار ساخت محصولات پلاستیکی پیدا کرده است. این محصولات کم‌کم جایگزین محصولات پی وی سی خواهد شد. زیرا طبق بیانیه صادر شده از سازمان حفاظت محیط زيست، کالاهای ساخته شده از پی وی سی، هشداری برای سلامتی محیط زیست به شمار می‌آید. در نتیجه به مرور زمان استفاده از این محصولات کمتر می‌شود.

ویژگی پلاستیک ها

یکی از ویژگی‌های بارز در انواع پلاستیک، سبکی و راحتی در حمل و نقل آن‌ها است. از دیگر خواص مهم پلاستیک می‌توان به عایق بودن آن در برابر نیروی برق و الکتریسیته، شفاف بودن برخی از انواع آن‌ها، قابلیت رنگ پذیری، تنوع در طرح و ابعاد مختلف اشاره کرد. برخی دیگر از خواص پلاستیک به صورت زیر است.

  • مقاومت بالا در برابر انواع عامل‌های شیمیایی مانند اکسایش و زنگ زدگی
  • مقاومت در برابر عامل‌های طبیعی و جوی مانند سرما، گرما و رطوبت
  • دارای خواص آنتی باکتری، آنتی ویروس و نیز خواص ضد انگل، قارچ و جلبک
  • سرعت بالای تولید
  • مقرون به صرفه بودن

کاربرد پلاستیک

با توجه به ویژگی‌های مواد اولیه به‌کار رفته در فرمول شیمیایی پلاستیک، محصولات پلاستیکی، دارای کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون هستند. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساخت تجهیزات و وسایل پزشکی، جراحی، دندانپزشکی و دارو سازی
  • ساخت انواع کابل و روکش سیم، کلید، سرپیچ و پریز برق
  • ساخت انواع اسباب بازی و لوازم تحریر
  • ساخت انواع تجهیزات و قطعات پلاستیکی مورد استفاده در خودرو سازی
  • ساخت قطعات پلاستیکی مورد استفاده در ابزار آلات ساختمان سازی

جمع بندی

محصولات ساخته شده از پلاستیک، یکی از کالاهای پرمصرف در صنایع گوناگون در سراسر جهان به حساب می‌آیند. در این مقاله به شناخت مواد اولیه پلاستیک، انواع آن و همچنین کاربردهای هر یک اشاره شد. همان طور که در مطالب فوق هم گفته شد، برخی از انواع پلاستیک به طور کامل قابل بازیافت و بعضی دیگر نیمه بازیافتی یا غیر قابل بازیافت هستند.

 کاربرد محصولات پلاستیکی با توجه به داشتن ویژگی‌های خاص، در زندگی امروزی غیر قابل انکار است‌. امروزه از پلاستیک در اسباب‌بازی‌ کودکان گرفته تا صنایع بزرگ پیشرفته مانند تجهیزات پزشکی و ساختمانی، استفاده فراوان می‌شود.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟