لیست محصولات
همه چیزهایی که باید درباره رزین بدانید

همه چیزهایی که باید درباره رزین بدانید رزین عبارتی است که به طور معمول برای توصیف ترکیبی استفاده می شود که به صورت مایع وجود دارد و سپس در طی فرایند هایی خاص به یک سطح جامد و سفت تبدیل شود ، بنابراین صمغ درخت را نیز می توان نوعی رزین دانست.

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، استفاده از مواد پلیمری و بازیافتی بیش از قبل رواج پیدا کرده است. رزین، یکی از انواع پلیمر است که خود نیز دارای مدل‌های گوناگونی است. رزین در مفهوم اولیه به معنای صمغ است؛ همان طور که می‌دانید صمغ شیره غلیظی است که از تنه درختان بیرون می‌آید.

از آن‌جایی که پلیمر رزین هم مایعی غلیظ و ویسکوزیته است، به نام رزین شناخته شده است.در این مقاله به همه چیزهایی که باید در مورد رزین بدانید، اشاره‌ای مختصر شده است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این نوع پلیمر، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه ای از رزین

تاریخچه پیدایش رزین به استفاده بشر از صمغ درختان کهن برمی‌گردد. یکی از مشهورترین رزین‌های طبیعی، مربوط به درخت کاج است که در سالیان دور از شیره آن برای درزگیری قایق‌ها، مومیایی کردن اجساد و همچنین ظروف مخصوص غذا استفاده می‌کردند. رزین کاج همچنین در ساخت انواع لاک، عطر، جوهر و جواهرات جلا داده شده، کاربرد دارد.

به مرور زمان رزین‌های طبیعی، جای خود را به پلیمرهای شيميايي دادند. پلیمرهای مصنوعی جایگزین، نسبتا از پایداری و ثبات بیشتری برخوردار هستند. این پلیمرها به دلیل این‌که تحت شرایط آزمایشگاه و به صورت کنترل شده تولید می‌شوند، درصد ناخالصی بسیار پایینی دارند. امروزه این پلیمرها به عنوان رزین صنعتی شناخته می‌شوند. کاربرد رزین صنعتی بیشتر در تولید پلاستیک، رنگ و محصولات مشابه این‌چنینی است.

انواع رزین بر اساس نحوه تولید

به طور کلی رزین‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی یا صنعتی تقسيم می‌شوند. همان طور که از اسم آن‌ها مشخص است رزین طبیعی در طبیعت وجود دارد و از شیره تنه و ساقه درختان آسیب دیده گرفته می‌شود. اما رزین شیمیایی یا صنعتی در آزمایشگاه‌های تخصصی، با استفاده از مواد اولیه تحت شرایط ایده‌آل ساخته می‌شود. در زیر به اختصار در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم.

رزین طبیعی

انواع رزین طبیعی از درجه سختی، شفافیت و کدری متفاوتی برخوردار هستند. به طور کلی رزین طبیعی اصولاً شفاف است و از آن به ‌عنوان رزین شفاف یاد می‌شود، این رزین همچنین قابلیت اشتعال زایی زیادی دارد. رزین طبیعی در حلال‌های آلی قابل حل شدن است ولی در آب، نامحلول است. طیف رنگ‌بندی این رزین‌ها از رنگ‌های شفاف تا قهوه‌ای تیره است.

کهربا نیز در اثر سخت شدن به رزین طبیعی تبدیل می‌شود و به رنگ طلایی در می‌آید. امروزه رزین طبیعی دیگر مصارف صنعتی ندارد و از آن جهت باستان شناسی و به عنوان دکوری استفاده می‌شود.

دسته بندی رزین طبیعی

رزین طبیعی خود به دو دسته گیاهی و جانوری تقسیم‌بندی می‌شود. رزین گیاهی از شیره درختانی مثل کاج، توسکا، سکویا، گردو، بادام و دیگر درختان میوه‌های شیرین و چسبنده به دست می‌آید. رزین جانوری از جاندارانی که در خشکی زیست می‌کنند گرفته می‌شود. به طور مثال از چربی بخش‌هایی از بدن پستانداران، بزاق دهان حشرات، پوره برخی حشرات و همچنین موم زنبور عسل، رزین جانوری تولید می‌شود.

رزین صنعتی

رزین مصنوعی با توجه به این‌که بیشتر مصارف صنعتی دارد، به عنوان رزین صنعتی شناخته می‌شود. رزین‌هایی که تحت تأثیر گرما و حرارت به شکل خمیر در می‌آیند، ترموپلاستیک نام دارند. در مقابل، رزین‌هایی که با گرما هیچ تغییری نمی‌کنند و نامحلول هستند را ترموستینگ می‌نامند. رزین‌های صنعتی به خاطر نوع کاتالیزور و مواد اولیه به کار رفته در ترکیبات آن‌ها، به انواع مختلفی تقسيم می‌شوند. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره‌ای مختصر می‌کنیم.

رزین پلی استر

رزین پلی استر جزء پرمصرف‌ترین‌ها در انواع رزین است که در اثر واکنش اسیدهای دو عاملی و الکل‌های چند عاملی تشکیل می‌شود. کاربرد رزین پلی استر در ساخت کامپوزیت‌ها و تجهیزات بسته‌بندی، بیشتر است.

رزین صمغ استری

فرمول شیمیایی رزین صمغ استری به صورت 3(C3H5(OH است. این نوع رزین در اثر واکنش رزین با گلیسرول تشکیل می‌شود و جزء اولین رزین‌های سنتزی است. صمغ استری به صورت آهسته توسط آهک خشک می‌گردد اما ثبات رنگ و مشخصات مقاومتی آن از آهک قوی‌تر است. این رزین صنعتی همچنین جلا و چسبندگی بالایی دارد، بر این اساس کاربرد رزین صمغ استری، اصولاً در تولید لاک‌های براق است.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یکی دیگر از انواع رزین صنعتی است که در ساختار مولکولی خود بیش از یک‌ گروه اپوکسی دارد. این نوع رزین‌ها، از لحاظ ساختاری، شامل سه نوع روغن اصلاح شده و کاتالیز اصلاح شده و پخته شده در حرارت بالا است. اصولاً شکل اصلاح شده آن به اپوکسی معروف است.

خواص رزین اپوکسی یک حد میانه بین لعاب‌های مرسوم با کیفیت و پوشش‌های حفاظتی مقاوم در برابر مواد شیمیایی قرار می‌گیرد. رزین اپوکسی همچنین از قابلیت پرکنندگی، عمر مفید و سرعت تعمیر بالا برخوردار است.

رزین کف‌پوش

رزین‌های کف‌پوش‌ از استحکامات لازم در برابر انواع ضربه و فشار برخوردار هستند. از این رزین‌ها به‌عنوان کفپوش در سالن‌های ورزشی، صنایع تولیدی و همچنین در بعضی قسمت‌های منازل استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این کف‌پوش‌ها، امکان ایجاد طرح و نقش‌های سه بعدی بر روی آن‌ها است. رزین کفپوش همچنین به خاطر دارا بودن ویسکوزیته بالا، برای قالب‌گیری در ساخت قطعات بزرگ و سنگ‌های مصنوعی مناسب است.

رزین اکریلیک

رزین اکریلیک نوعی پلیمر است که از مونومرهای اکریلیک تشکیل شده است. این مونومر از استرهایی از نوع متاکریلک و مشتقات آن تشکیل شده است. این رزین‌ها مقاومت شیمیایی و فتوشیمیایی خوبی دارند. کاربرد رزین اکریلیک در پوشش‌هایی بر مبنای آب و حلال، بسیار زیاد است.

رزین اکریلیک با توجه به میانگین وزنی مولکول‌ها، ویسکوزیته و پراکندگی آن‌ها، به اکریلیک خاص و انواع پیچیده‌تر آن دسته بندی می‌شوند. این نوع رزین بیشتر در پوشش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین بتن

رزین بتن‌ها دارای قدرت چسبندگی بسیار بالایی هستند. کاربرد رزین بتن در ساخت استخرها در جهت ایزوله کردن کل سازه هیدرولیکی است. این رزین باعث پیوند عمیق بین مولکول‌های سیمان و سایر افزودنی‌ها می‌شود و عایق بندی استخر را به طور يکپارچه تنظیم می‌کند.

رزین‌ چوب

رزین چوب به صورت دو جزئی است که شامل هارنر و پایه‌ی رزینی است. این دو جزء بنا به فرمول مشخص و نوع کاربردی که دارند، با هم ترکیب می‌شوند و سپس بر روی سطح مورد نظر ریخته می‌شوند. رزین چوب بعد از گذشت یک روز خشک می‌شود اما برای رسیدن به درجه سختی مناسب، نیاز به 3 تا 7 روز زمان دارد. زمانی که رزین هنوز به صورت کامل خشک نشده است؛ شما با یک رزین نرم و منعطف‌پذیر روبه رو هستید. بنابراین از اینجا می‌توان پی برد که رزین هنوز به درجه پایداری و خشکی کامل نرسیده است.

انواع رزین بر اساس خشک کردن

رزین‌ها بر اساس نحوه خشک کردن به دو دسته قابل تبدیل و غیر قابل تبدیل تقسيم می‌شوند. از مهم‌ترین رزین‌های تبدیل شونده، می‌توان به رزین‌های آلکیدی، اپوکسی، پلی اورتان، آمینو، فنلی و سیلیکونی اشاره کرد‌.

این مواد در مرحله اول به صورت نیمه بسپار هستند سپس با توجه به کاربردی که دارند بر روی سطح مورد نظر، به صورت یک فیلم، سطح را می‌پوشانند.

رزین‌های غیر قابل تبدیل، برای این‌که قابلیت کاربرد داشته باشند، ابتدا باید توسط یک حلال، به صورت محلول درآیند. در مرحله بعد رزین‌های حل شده تبخیر می‌شوند و یک فیلم چسبناک بر روی سطح کاربردی ایجاد می‌شود.

رزین را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه انواع رزین مورد استفاده در کسب و کار خود، باید به مراکز نمایندگی فروش فعال در حوزه رنگ و رزین مراجعه کرد. این مراکز، هم به صورت حضوری و هم آنلاین به مشتریان خریدار رنگ و رزین، خدمات ارائه می‌دهند. با مراجعه به این مراکز فروش می‌توانید از قیمت رزین مورد نظر خود اطلاع لازم را کسب کنید و خرید رزین بهینه و مقرون به صرفه‌ای داشته باشید.

جمع‌بندي

رزین‌ها نوعی پلیمر هستند که در دمای معمولی به شکل مایع هستند و قابلیت خمش و انعطاف‌پذیری زیادی دارند. رزین‌ها بنا بر منابع تولیدی، به دو دسته رزین طبیعی و رزین صنعتی دسته‌بندی می‌شوند. از طرفی با توجه به نوع ترکیب، کاتالیزور و نوع واکنشی که از خود در برابر انواع حلال‌ها نشان می‌دهند، دارای انواع مختلفی هستند.

هر کدام از انواع رزین نیز، بر اساس ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که دارند، دارای کاربردهای گوناگونی در صنعت و تجارت هستند. به طور کلی کاربرد رزین در صنعت رنگ‌سازی رایج و بیشتر است. ما در این مقاله به معرفی انواع رزین و ویژگی‌های آن پرداختیم. امیدواریم مطالب فوق، به سمع نظرتان رسیده باشد و بهره لازم را از آن برده باشید.

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟