لیست محصولات
معرفی انواع گریدهای پلی اتیلن سنگین HDPE

معرفی انواع گریدهای پلی اتیلن سنگین HDPE پلیمرها، به دلیل تنوع زیادی که دارند در بیشتر موارد با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. کسانی که سررشته‌ای از علم شیمی ندارند، همه مواد پلیمری را به اسم پلاستیک می‌شناسند. ولی افرادی که دید تخصصی‌تری نسبت به این حوزه دارند، ماجرا را متفاوت می‌بینند. با ما همراه باشید تا با انواع گرید پلی اتیلن HDPE آشنا شوید.

پلی اتیلن یکی از پلیمر‌های پرمصرف در صنعت پلاستیک است که از پلیمریزاسیون مونومر خطی تولید می‌شود. این پلیمر در سه گروه اصلی پلی اتیلن سنگین، سبک خطی و سبک تقسیم‌بندی می‌شود که ما در این مقاله قصد آشنایی با نوع اول، پلی اتیلن سنگین را داریم. این نوع پلی اتیلن انواع متنوعی دارد که هر یک از گریدهای مختلف آن، برای صنایع گوناگون کاربرد دارند. با ما همراه باشید تا به بررسی انواع مختلف پلی اتیلن سنگین بپردازیم.

پلی اتیلن سنگین

ساختار پلی اتیلن سنگین به صورت زنجیره‌ای با تعداد شاخه کم است و به دلیل کوچک بودن آن‌ها، مقاومت بالایی دارد و چگالی آن بین 0.94 تا 0.97 است. این پلی اتیلن وابسته به وزن مولکولی زنجیره پلیمر، به گرید‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها کاربرد به خصوص خود را دارند. معمولا گرید‌هایی با وزن سبک برای محصولات تزریقی چون ظروف آشپزخانه، اسباب بازی و... استفاده می‌شوند. گریدهای سنگین‌تر برای تولید فیلم‌ها و ظروف بسته بندی و... کاربرد دارند. یک دسته از گرید‌ها، سنگین‌تر از نمونه‌های قبلی هستند که معمولا از آن‌ها برای تولید لوله پلی اتیلنی انتقال آب در سطح شهر و صنعت کشاورزی و... استفاده می‌شود.

مزایا و معایب پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین با توجه به کاربرد گسترده‌ای که در صنعت پلاستیک دارد، دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

مزایا

  • این نوع پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و می‌توان از آن برای ساخت ظروف محکم استفاده کرد.
  • با توجه به مقاومت مناسب در برابر مواد خورنده، پلی اتیلن سنگین، برای تولید ظروف نگهداری مواد شیمیایی چون شوینده‌ها مناسب است.
  • این ماده ضد رطوبت است و از آن برای ساخت بسته بندی غذایی استفاده می‌شود.
  • علاوه بر تمام این مزایا، پلی اتیلن سنگین پردازش سریعی با روش‌های ترموپلاست دارد و قیمت آن پایین است.

معایب

  • پلی اتیلن سنگین قابل اشتعال است، بنابراین محصولاتی که با استفاده از این پلیمر ساخته شوند، قابلیت اشتعال دارند.
  • ظرفیت دمایی پایینی دارد و انبساط حرارتی آن بالا است.
  • با اینکه مقاومت آن در برابر ضربه و مقاومت بالا است، اما در برابر فرسایش ناشی از هوا مقاومت مناسبی ندارد.

کاربردهای پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین در انواع مختلفی تولید می‌شود که می‌توان از آن برای کاربردهای گوناگون استفاده کرد. ما در ادامه به بررسی کاربرد‌های عمده آن می‌پردازیم.

  • تولید لوله: برای تولید لوله از گرید‌هایی با وزن مولکولی بالاتر استفاده می‌شود. لوله‌ها به استحکام بالاتر و مقاومت مناسب در برابر اشعه فرابنفش نیاز دارند.
  • اسباب بازی: برای تولید اسباب بازی از قالب گیری تزریقی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌های قالب گیری پلی اتیلن سنگین است. HDPE  به دلیل مقاومت در برابر اشعه فرابنفش از تغییر رنگ اسباب بازی جلوگیری می‌کند.
  • لوازم منزل: از این پلی اتیلن می‌توان برای ساخت ظروف پرکاربرد، استندها و... استفاده کرد.
  • بطری: یکی از کاربردهای عمده پلی اتیلن سنگین، تولید بطری‌های نگهداری مواد شیمیایی، ضد عفونی کننده، مواد آرایشی و بهداشتی، نگهداری نوشیدنی و... است. بطری‌هایی که به وسیله این پلی اتیلن تولید می‌شوند، مقاومت بالایی دارند و در صورت رنگ شدن، مقاومت آن بالاتر هم می‌شود.

علاوه بر این موارد، خصوصیات مختلف پلی اتیلن سنگین باعث شده است که از گرید‌های مختلف آن برای تولید فیلم، ورق بسته بندی، جعبه حمل و نقل مواد و... هم استفاده شود.

گرید‌های پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین در انواع مختلف وزن مولکولی تولید می‌شود که تفاوت این وزن باعث به وجود آمدن گرید‌های مختلف با کاربرد‌های متنوع می‌شود. انواع گرید‌های HDPE عبارتند از:

  • پلی اتیلن 5813 و 5620: برای قالب گیری ظروف غذا نازک، اسباب بازی، لوازم خانگی و... استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن 6070: این گرید برای تولید جعبه، قوطی، صندلی و... کاربرد دارد.
  • پلی اتیلن 3840: گریدی مناسب برای قالب گیری دورانی مخازن و ظروف معمولی است.
  • پلی اتیلن 35 و 5200B: برای قالب گیری بادی انواع بطری از حجم 10 سی سی تا 4 لیتر مناسب است. از کاربرد آن می‌توان به بطری روغن، آب مقطر، شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.
  • پلی اتیلن BL2: از این پلی اتیلن برای تولید بطری مواد ضدعفونی کننده و بطری بنزین استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن BL3: از این گرید می‌توان برای تولید ظروف تا 10 لیتر و ورق‌های بسته بندی استفاده کرد. این گرید از مقاومت ضربه‌ای بالایی برخوردار است و گزینه مناسبی برای تولید قطعات بادی است.
  • پلی اتیلن 0035: پلی اتیلن HDPE گرید 0035، مقاومت سایشی بالایی دارد و معمولا برای تولید قطعات، در فرآیند بادی استفاده می‌شود. از کاربردهای این گرید، می‌توان به تولید قوطی دستمال، ظروف پلاستیکی بادی و... اشاره کرد.
  • پلی اتیلن 5218: این گرید با دارا بودن تاییدیه مواد غذایی، گزینه مناسبی برای تولید ظروف غذا است و می‌توان از آن برای قالب گیری تزریقی استفاده کرد.
  • پلی اتیلن EX1: یکی از گرید‌های مناسب جهت تولید فیلم‌های استرچ است.
  • پلی اتیلن EX3: از این گرید برای تولید لوله‌های تحت فشار استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن EX4: این پلی اتیلن برای تولید اکستروژن فیلم کاربرد دارد.
  • پلی اتیلن EX5: یکی از گرید‌های مناسب برای تولید بسته بندی‌های خاص و فیلم است.
  • پلی اتیلن 12: از این گرید برای قالب گیری تزریقی لوازم منزل با استحکام بالا استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن 13: گریدی مناسب جهت تولید جعبه حمل و نقل بار بطری است.
  • پلی اتیلن 14: قالب گیری لوازم با جداره ضخیم با استفاده از این نوع گرید انجام می‌شود.

علاوه بر این گرید‌ها که به کاربرد آن‌ها اشاره شد. گرید‌هایی چون 7700M و 6300M، برای تولید لوله، 52518 و 60505، برای قالب گیری تزریقی، 7000F، برای تولید فیلم نازک و 2200J، برای تولید جعبه حمل قطعات فنی و صنعتی وجود دارد.

جمع بندی

پلی اتیلن سنگین یکی از پلیمرهای پرکاربرد در صنعت تولید محصولات پلاستیکی است که تغییر وزن مولکولی آن باعث ایجاد گرید‌های مختلف HDPE می‌شود. در ایران، معمولا این گریدها به صورت کامپاند مورد استفاده قرار می‌گیرند و اکثر تولیدی ها از کامپاند پلی اتیلن برای تولید محصولات پلاستیکی تمام‌شده استفاده می‌کنند. با آگاهی از خصوصیات این گرید‌ها و کاربرد هریک، می‌توانید گرید مورد نیاز حوزه خود را شناسایی و خریداری کنید. تعدادی از گریدها کاربردهای یکسانی دارند که شما باید با در نظر گرفتن شرایط، کیفیت، بودجه و... نمونه مناسب برای محصولات خود را شناسایی کنید. شما می‌توانید برای خرید این محصول، می‌توانید به صفحه خرید کامپاند پلی اتیلن مراجعه کنید.

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟