لیست محصولات

کاربردهای پلیمر در تجهیزات پزشکی امروزه ، کاربرد مواد پلیمری در پزشکی، در ساخت تجهیزات و همچنین در کاشتنی‌های پزشکی بسیار پر کاربرد است. به طوری که مواد مصرفی به‌کار رفته در بدن را می‌توان به گروه‌های مختلف مواد فلزی، مواد سرامیکی، مواد پلیمری و مواد مرکب دسته‌بندی کرد که از بین موادی که برای مصارف زیستی به‌کار می‌روند، مواد پلیمری جایگاه ویژه‌ای دارند. زیست مواد ترکیباتی که با منشا طبیعی یا مصنوعی هستند که کاربردهای متنوعی در صنعت پزشکی دارند.

کاربردهای پلیمر در تجهیزات پزشکی

پلیمرها هر آنچه در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند ولی یکی از تاثیرگذارترین دلایل پیشرفت در صنعت پزشکی نسبت به سایر مواد شیمیایی می باشند که آنها را به یکی از پر استفاده ترین ها در این صنعت تبدیل کرده است. 
 امروزه ، کاربرد مواد پلیمری در پزشکی، در ساخت تجهیزات و همچنین در کاشتنی‌های پزشکی بسیار پر کاربرد است. به طوری که مواد مصرفی به‌کار رفته در بدن را می‌توان به گروه‌های مختلف مواد فلزی، مواد سرامیکی، مواد پلیمری و مواد مرکب دسته‌بندی کرد که از بین موادی که برای مصارف زیستی به‌کار می‌روند، مواد پلیمری جایگاه ویژه‌ای دارند. زیست مواد ترکیباتی که با منشا طبیعی یا مصنوعی هستند که کاربردهای متنوعی در صنعت پزشکی دارند.
برای جایگزینی بافت از زیست مواد، بازگرداندن عملکرد بافت با روش‌های مختلف، بهبود عملکرد بافت با روش‌های مختلف، اصلاح و رفع اختلالات و… به گونه‌های مختلفی نظیر در نخ بخیه، صفحه های استخوانی، مفصل‌های جایگزین، دریچه‌های قلب، لنزهای داخل چشم و… به صورت کاشتنی استفاده می‌شود. به علاوه از آنجایی که بیشترین استفاده از زیست مواد در کاشتنی های ارتوپدی است، از آنها در مواردی همچون جایگزین کردن مفاصل، جایگزین کردن استخوان، پرکننده استخوان، اتصال مفصل، ترمیم شکستگی و … بسیار استفاده می شود.

 پلیمر های پر کاربرد در ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی

از آنجاییکه شرایط مباحث پزشکی، بسیار خاص است و تعدادی از پلیمرها قابلیت کاربرد در این زمینه را دارند در این مقاله به بررسی پلیمرهای قابل استفاده می پردازیم.

1-پلی یورتان ها

پلی یورتان ها خواص مکانیکی و خون سازگاری خوبی دارند و به همین دلیل از بهترین مواد برای ساخت وسایل پزشکی اند.
قابلیت استریلیزه کردن با اشعه و گاز اکسیداتیلن، مقاومت عالی در برابر چربی ها، وضوح و شفافیت مناسب باعث شده تا از پلی یورتان در ساخت پوشش های خون سازگار، ظروف دستگاه های خونی، لوله تزریق داخلی، پمپ های خون، بطن های مصنوعی قلب، کتتر ها و لوله ها، ظروف برای محلول های تزریق درون رگ، پروتز های جراحی، پوشش های بند آورنده جریان خون، پانسمان جراحی، پمپ قلب مصنوعی و وسایل یاری رساننده قلب، دریچه قلب، چسب بافتی و...
پلی یورتان ها داری خواص ضد انعقادی بالاتری از سایر پلیمر های زیست سازگار اند.
با فلورینه کردن پلی یورتان ها می توان به خواص عالی خون سازگاری دست یافت. ساختمان آب گریز زنجیره های فلوئورو کربن جدایی فازی را در پلی یورتان آسان تر و در نتیجه خون سازگاری را بهتر می کند.
پلی یورتان ها بسیار بادوام تر از دیگر الاستومر ها هستند و اولین انتخاب برای کاشت ها قلب و عروق اند.
ایجاد لخته های خونی مانع اصلی استفاده از پلی یورتان به عنوان پروتز قلبی-عروقی است. عفونت وسایل کاشته شده نیز مسئله جدی است. زیرا در هنگام عفونت مرکز اصلی کاشته شده به انتی بیوتیک پاسخ نمی دهد و می بایست بافت کاشته شده برداشته شود.

2-سیلیکون ها

این مواد در محدوده وسیعی از درجه حرارت پایدار هستند، مقاوم در برابر ازن و روغن های داغ بوده و خواص دی الکتریک خوب و طول عمر بسیار لنزها، لوله اندوسکوپی معده، مفاصل انگشت، قلب مصنوعی، چسب زخم معده و... از این مواد ساخته می شوند.
سیلیکون ها در بسیاری از مواد دارو رسانی به کار برده می شوند و از دسته جدیدی از کوپلیمر های سیلیکون یورتان تولید شده اند که در مقایسه با پلی یورتان زیست تخریب پذیر، پایداری زیستی، پایداری گرمایی و حرارتی بهتری دارند.

3-پلی کربنات ها

پلی کربنات مقاومت زیادی در برابر ضربه داشته و دارای وزن کمتر و انعطاف پذیری می باشد و به شیشه ترجیح داده می شود.
همچنین شفافیت و مقاومت در برابر دماهای بالا سبب شده پلی یورتان در صنایع بسته بندی دارویی کاربرد وسیع داشته باشد.
سختی و استحکام بالا سبب شده پلی کربنات به یک رقیب جدی برای فلزات در کاربرد ابزار جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

4-پلی استایرن

این مواد عموما شفاف، شکننده، دمای ذوب پایین و سخت هستند معمولا در بسته بندی حفاظتی ظروف، درپوش، بطری و ابزار پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله های آزمایش، ظروف نگهدای سرم، لوله نگهدارنده خون.

5-پلی اولفین ها

با توجه بع هزینه اندک، انعطاف پذیری مناسب، نفوذ پذیری پایین در برابر آب، مقاومت در برابر چربی ها و مواد شیمیایی، عایق الکنریکی بودن، استحکام فشاری و کششی خوب سبب شده این مواد در ساخت فیلم ها، لوله ها، ظروف بسته بندی، کیسه های خون، شیشه کوچک داروئی، مفاصل ران، بطری و... مورد استفاده قرار می گیرند.

6- پلی ونیل کلراید

این پلیمر شفافیت، انعطاف پذیری، زیست سازگاری، کم هزینه بودن، قابلیت شکل بالا برخوردار است. پی وی سی در ساخت، ظروف انعطاف پذیر، دریچه های کنترل، ظروف تزریق قطره ای، کیسه خون، قلب مصنوعی، ساخت اعضا مصنوعی و...کاربرد بسیاری  دارد. در بین همه پلیمر های مورد مصرف در بسته بندی پی وی سی سهمی کمتر از 10 درصد را دارد و کاربرد آن در سه بخش مصارف پزشکی، بسته بندی مواد غذایی، مصارف غیر خوراکی تقسیم می شود.

7- کو پلیمر اکریلونیتریل-بوتادی ان-استایرن

این پلیمر پایداری مناسب در برابر تابش، سخت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است
به عنوان مسدود کننده عروق، سرنگ، پنس جراحی و... استفاده می شود.

8- پلی سولفون ها

این مواد شفاف و روشن هستند، با مقاومت حرارتی بالا، مقاومت خوب در برابر تنش های محیطی، غیر قابل هیدرولیز شدن هستند. و البته یکی از معایب مهم آنها در مقایسه با سایر پلیمر های مهندسی قیمت آنها هستند.
از پلی سولفون ها برای ساخت غشاء دیالیز، غشاء صافی، وسایل جراحی و... استفاده می شوند.

9- پلی استال

پلیمری سخت و با استحکام است که در ساخت شیر و برخی اجزاء تشکیل دهنده پمپ های آسمی استفاده می شود.
 

10- آکریلیک ها

این مواد به علت قیمت ارزان، سطح سخت برای ساخت لوله های رابط، پلیمر های دندانی، پیوند های درون چشمی و... به کار برده می شود.


11- پلیمر های سلولزی

وضوح و روشنی، جلای سطح مناسب این مواد باعث شده در ساخت غشاهای دیالیز، صافی های هموپرفیوژن، مجاری درون رگی کاربرد داشته باشد.


12- پلی آمید ها

پلی آمید ها و کوپلیمر های آنها موادی بلوری با استحکام بالا، دارای درجه الاستیسیته بالا، جاذب قوی رطوبت، مقاوم در برابر پیچ و تاب، حساس در برابر فشار و مقاوم در برابر گشتاور هستند و در ساخت کتترها، بخیه ها و...استفاده می شوند.

13- پلی متیل متا کریلات

این مواد دارای شفافیت بالا، زیست سازگاری مناسب، سختی سطح عال، خواص مکانیکی مناسب، سبب شده در ساخت لنز های تماسی، خمیر ساخت مفاصل، قرنیه مصنوعی، دندان مصنوعی، و...استفاده شوند.

14- پلی تترافلورواتیلن

این پلیمر مقاومت عالی در برابر حرارت بالا و فرسایش داشته، همچنین ضریب اصطکاک پایینی دارد و از خواص الکتریکی و مقاومت سایش بالا برخوردار است و در ساخت پوشش های سطحی، پوشش پیچ و پلاک ها ارتوپدی، پیوند رگ و ...کاربرد دارد.

 

نتیجه گیری

نقش پلیمر ها در تولید تجهیزات پزشکی، به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی هرکدام بستگی دارد. بر همین اساس، در موارد بسیاری، به پلیمر هایی برمی خوریم که هم در تولید تجهیزات پزشکی و هم در ساخت اعضای مصنوعی بدن، به کار می روند.

 

 

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟