لیست محصولات

کاربردهای پلیمر در صنعت نساجی الیاف پلیمری در چند دهه گذشته باعث انقلاب بزرگی در صنعت نساجی شده است و کاربردهای بسیار زیادی را در این صنعت پیدا کرده است و اهمیت حضور پلیمرها در جنبه های مختلف زندگی امروزی غیرقابل انکار است. پس از كشاورزی، نساجی به دلیل نیاز آشكار انسان، به عنوان دومین صنعت بزرگ شناخته می شود. امروزه منسوجات فقط به معنای لباس و پوشش نیستند بلکه در هر زمینه ای نفوذ کرده اند و جایگاه ویژه ای یافته اند، از آن جمله می توان به کاربرد آن ها در راه سازی و ساختمان سازی، وسایل تزیینی، منسوجات پزشکی، منسوجات فنی و غیره اشاره کرد.

کاربردهای پلیمر در صنعت نساجی

الیاف پلیمری در چند دهه گذشته باعث انقلاب بزرگی در صنعت نساجی شده است و کاربردهای بسیار زیادی را در این صنعت پیدا کرده است و اهمیت حضور پلیمرها در جنبه های مختلف زندگی امروزی غیرقابل انکار است. پس از كشاورزی، نساجی به دلیل نیاز آشكار انسان، به عنوان دومین صنعت بزرگ شناخته می شود. امروزه منسوجات فقط به معنای لباس و پوشش نیستند بلکه در هر زمینه ای نفوذ کرده اند و جایگاه ویژه ای یافته اند، از آن جمله می توان به کاربرد آن ها در راه سازی و ساختمان سازی، وسایل تزیینی، منسوجات پزشکی، منسوجات فنی و غیره اشاره کرد. این صنعت یکی از قدیمی ترین صنایع است که به تولید الیاف مختلف به مانند الیاف به نخ، نخ به پارچه و همچنین بسیاری از موارد دیگر می پردازد. در این صنعت تولید الیاف با ویژگیهای مختلف مثل مقاومت حرارتی بالا، استحکام بالا و ... بسیار میسر شده است. با توجه به ویژگی‌های مختلف الیاف مصنوعی به‌ویژه تاثیری که در کاهش قیمت تمام‌شده محصول به نسبت الیاف طبیعی دارد، توجه صنعتگران را بیش از پیش به خود جلب کرده اند. از پلیمرهای مصنوعي پرکاربرد در صنایع نساجي می‌توان به الیاف و گرانول پلی پروپیلن، الیاف پلي استر، نایلون، و الیاف اکریلیك اشاره کرد.

الیاف پلیمری

الیاف که اجسامی رشته مانند هستند را می توان بدون هیچ گونه محدودیت در ترکیب شیمیایی آنها به صورت فلزی، معدنی و آلی داشت. تمامی الیاف غیرفلزی، ماهیت پلیمری دارند (الیاف پلیمری طبیعی یا سنتزی). از جمله الیاف پلیمری طبیعی می توان به پنبه، پشم و ابریشم اشاره کرد. الیاف سنتزی آلی عموما ترموپلاستیک هستند(البته ترموست نیز امکانپذیر است). از مهمترین پلیمرهای سنتزی مورد استفاده در نساجی می توان به پلی استر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی تترافلورواتیلن، پلی وینیلیدین کلراید، پلی آمید، پلی اکریلونیتریل اشاره کرد. کاربرد الیاف سنتزی به دلیل مشکلات موجود در رشد الیاف طبیعی و یا عدم وجود تمامی خواص مطلوب در آنها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی الیاف پلیمری به دو دسته الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی تقسیم می‌شوند. 

1- انواع الیاف طبیعي

 الیاف طبیعی به الیافی گفته می‌‌شود که در طبیعت وجود دارند و انسان آنها را جمع آوري نموده و به کار مي برد. این دسته از الیاف به سه گروه اصلی الیاف گیاهی، الیاف حیوانی و الیاف معدنی تقسیم می‌شوند. 

1-1 الیاف گیاهی

- الیاف پنبه

استفاده از پنبه به عنوان الیاف در نساجی به صدها سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. الیاف پنبه بر روی دانه های کوچکی که تخم پنبه نام دارد رشد می‌کند و طی فرایندهایی به مرحله بهره برداری می‌رسد. الیاف پنبه به صورت خالص یا مخلوط مورد استفاده قرار می‌گیرد. از محصولاتی که با پنبه درست می‌شوند می‌توان به انواع پوشاک، انواع حوله ها، انواع ملحفه و روکش لحاف و تشک، پوشک، زیلو و… اشاره کرد.

- الیاف کتان 
الیاف کتان از ساقه گیاه گرفته می‌شود و پس از طی فرایندهایی الیاف کتان ایجاد می‌شود. استحکام الیاف کتان تقریبا دو برابر الیاف پنبه است. الیاف کتان کاربردهای متنوعی دارد که می توان به پارچه‌های برزنتی، طناب‌های ماهیگیری و… اشاره کرد.

۱-۲ الیاف حیواني

این الیاف منشأ حیوانی دارند. دو تا از پرکاربردترین نوع الیاف حیوانی که در صنعت نساجی بکارگرفته می‌شود الیاف پشم و الیاف ابریشم هستند.

1-الیاف پشم
یکی از قدیمی ترین و مهمترین الیاف نساجی، پشم است. این الیاف از حیوانات مختلفی بدست می‌آید ولی مهمترین آنها پشم گوسفند است. از جمله کاربردهای الیاف پشم، استفاده در پارچه‌های گران قیمت، بافت فرش، نمد و… است.
2-الیاف ابریشم
ابریشم نیز از گروه الیاف حیوانی است که ساختار پروتئینی دارد. الیاف ابریشم توسط کرم ابریشم تولید می‌شود. از کاربردهای الیاف ابریشم به بافت پارچه‌های ابریشمی گران قیمت و زیبا می‌توان اشاره کرد.

2- الیاف معدنی

پنبه نسوز تنها الیاف طبیعي معدنی است و از سیلیکات‌های آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است نام دیگر آن آسبست است. براي تولید آسبست این الیاف نسبتا دارای مصارف صنعتی زیادی هستند برای نمونه در صنعت نساجی در پارچه های ضدآتش نیز به کار می‌روند.


2- الیاف مصنوعی

صنعت نساجی در دهه‌های گذشته با توجه به تولید پلیمرهای مصنوعی توسعه بسیار چشم‌گیری را تجربه کرد. پلی استرها جایگزین پنبه شدند، انواع پلی‌آمیدها جایگزین ابریشم شدند، الیاف اکریلیک جایگزین پشم شد و علاوه بر آن انواع دیگری از الیاف جدید با استفاده از دیگر پلیمرها مانند پلی‌پروپیلن تولید شدند. الیاف‌های مصنوعي پرکاربرد در صنایع نساجي الیاف نایلون، الیاف پلي استر و الیاف اکریلیك و پلی پروپیلن هستند.

- الیاف پلی استر

الیاف پلی استر، که عمدتاً پلی اتیلن ترفتالات (PET) را شامل می شود، حجم بسیار بزرگی از تولیدات صنعت الیاف مصنوعی جهان را تشکیل می‌دهند و به نوعی بر این صنعت تسلط دارند. این الیاف ارزان هستند و به راحتی از منابع پتروشیمی تهیه می‌شوند و دامنه مطلوبی از خواص فیزیکی را دارند. آنها مستحکم، سبک، به راحتی قابل رنگ شدن و مقاوم در برابر چین و چروک بوده و قابلیت شستشوی بسیار خوبی دارند. این الیاف به هر دو صورت پیوسته و گسسته، در پارچه‌های نساجی و مبلمان، فرش، نخ تایر، کمربند ایمنی خودرو، فیلتر، چادر، بادبان و … استفاده می‌شوند. پلی استر در بعضی از کاربردها ممکن است تنها جزء سازنده محصولات پوشاک باشد، اما مخلوط کردن پلی استر با پنبه و دیگر الیاف طبیعی بسیار متداول است.
اگر چه پلیمر غالب در این الیاف، PET است، پلی استرهای دیگر نیز جایگاه خود را دارند. پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) و اخیراً پلی تری متیل ترفتالات (PTT)، به دلیل جهندگی برتر لیف آنها، در الیاف فرش استفاده می‌شوند.
پلی استر در کل بر روی محیط زیست تأثیر منفی دارد. این پارچه از زمان تولید تا استفاده و سپس دور انداختن، در هر مرحله ای از چرخه استفاده بر محیط زیست تأثیر بدی ایجاد می کند. از همین رو پژوهش های جدید استفاده از زیست تخریب پذیر هاست.

- الیاف نایلون

الیاف نایلون ویژگی‌هایی دارند که آن ها را یکی از محبوب ترین الیاف مصنوعی کرده است. این الیاف به سبب ویژگی هایشان، در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع به ویژه صنعت نساجی کاربرد گسترده دارند. این ویژگی‌ها عبارتند از مقاومت بالا، مقاومت در برابر سایش، براقیت، قابلیت شستشو با آب، قابلیت رنگ پذیری در طیف گسترده ای از رنگ ها و…به دلیل این خواص از الیاف نایلون به طور گسترده در پوشاک مانند لباس‌های کش باف (جوراب و …)، بلوز، لباس زیر و… استفاده می‌شوند. ترکیبی از مقاومت عالی در برابر سایش، ظاهر و عوامل اقتصادی، الیاف پلی آمید را در موقعیت عالی در بازار الیاف فرش قرار می‌دهد و می توان انتظار داشت که این نایلون‌ها هم چنان بیش ترین الیاف مورد استفاده برای فرش‌ها خواهند بود.

-الیاف اکریلیک

بیش ترین رشد در استفاده از الیاف آکریلیک به خاطر جایگزینی آن با پشم است. آکریلیک ها بسیاری از خواص مطلوب پشم را دارا بوده و در عین حال در بسیاری از حوزه ها که پشم در آن ها کمبود دارد، برتر هستند. الیاف آکریلیک مانند پشم، به دلیل گرمی، نرمی، توده زیاد، کیفیت کرک و توانایی بازیابی کشش ارزشمند هستند. ضمناً آکریلیک ها کم هزینه تر، مقاوم تر در برابر سایش و حمله شیمیایی و نسبت به تخریب ناشی از نور و گرما پایدارتر هستند. به علاوه آکریلیک ها، به وسیله بید و عوامل زیستی مورد حمله قرار نمی‌گیرند.
آکریلیک‌ها، در رقابت سختی با نایلون، پلی استر هستند و فقط در بازارهایی نفوذ کرده اند که در آن جا یک مزیت واضح در خواص بحرانی دارند. برای مثال آکریلیک‌ها از نظر مقاومت در برابر نور خورشید برتری دارند که باعث می‌شود در کاربردهای فضای باز مانند سقف خودروهای با سقف برزنتی(همانطور که در شکل زیر می‌بینید)، چادرها و سایه بان ها و… با ارزش باشند. همچنین از الیاف آکریلیک در پارچه‌های لباس، در لباس‌ها به عنوان خز مصنوعی، پارچه با ظاهر خز مانند و… استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

صنعت نساجی هم یکی دیگر از صنایعی است که تحت تاثیر بسزایی در اثر بکارگیری مواد پلیمری گرفته است. بکار گیری الیاف طبیعی و مصنوعی در این صنعت، به تولید انواع کالاها منجر شده است. در این بین با توجه به برخی مزیت‌هایی که پلیمرهای مصنوعی دارند بیشتر از گذشته در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله ابتدا یک طبقه بندی از انواع پلیمرهای طبیعی و مصنوعی ارائه کردیم و در ادامه به کاربردهای هر یک از آنها در صنعت نساجی پرداختیم. 

منبع : شمس جاوید

 

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟