لیست محصولات

روش فرآیند قالب‌گیری چرخشی (Rotational Molding) فرآیند قالب گیری چرخشی (دورانی) یا Rotational Molding یک فرآیند سریع و پرکاربرد برای شکل‌دهی پلاستیک‌های تو خالی با هر شکل و ظاهری است. این فرآیند در دمای بالاو فشار پایین و با کمترین هزینه، اشکال پیچیده و گوناگون را با کمترین میزان ضایعات تولید می‌کند. در بین سه فرآیند کاربردی قالب گیری ( بادی، تزریقی، چرخشی)، فرآیند قالب‌گیری چرخشی به علت دارا بودن میزان کم پسماند و قالب‌های نسبتاً ارزان، می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های قالب گیری بادی و تزریقی و همچنین فرآیند شکل‌دهی گرمادهی (Thermoforming) باشد.

سازوکار فرآیند قالب گیری چرخشی

بیشتر ترموپلاستیک ها و نیز بعضی از انواع مواد ترموستی، می‌توانند با استفاده از این فرآیند به قطعات تو خالی تبدیل شوند. ازعوامل تأثیرگذار در این فرآیند می‌توان به دما، زمان قالبگیری، روش و سرعت سرد کردن، سرعت چرخش قالب و نسبت سرعت محور‌های چرخش اشاره کرد. همچنین برای انتقال حرارت مناسب در داخل قالب دستگاه ، معمولاً از ماده اولیه پلیمری پودری شکل استفاده می‌شود. به طورکلی فرآیند قالب گیری چرخشی بر اساس چهار مرحله زیر انجام می‌گیرد:

۱-پرکردن قالب (charging)

در قالب‌گیری چرخشی، یک مقدار معین از پودر پلیمری (مخصوصاً پودر پلی اتیلن) را در یک قالب فلزی با حرارت بالا تغذیه می‌کنند. (عمدتا گرید پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰)

۲- حرارت‌دهی (Heating)

در این مرحله قالب بسته شده سپس همزمان با گرم شدن، قالب حول دو محور عمود به یکدیگر می‌چرخد. در این بخش بر اثر عمل چرخش و اِعمال حرارت بالا، ماده پلیمری ذوب شده و این عمل ذوب شدن تا هنگامی‌که تمام ماده ذوب شود، ادامه خواهد داشت.

۳-سردکردن (Cooling)

عملیات چرخش و نیروی گریز از مرکز باعث ته نشینی و چسبیدن پودر پلیمری روی دیواره‌های قالب می‌شود. در این مرحله با حذف عامل گرمایشی، دیواره ها را به وسیله اسپری کردن ترکیب هوا و آب، خنک کرده و سپس عملیات چرخش متوقف و اجزای قالب برداشته می‌شود.
معمولاً قالب را با دمیدن هوای خنک کمی سرد کرده و سپس با اسپری کردن آب آن‌ را کاملاً سرد می‌کنند.

۴- تخلیه محصول (Demolding)

پس از سردشدن ماده بر روی دیواره‌های قالب، دستگاه متوقف شده و با بازکردن نیمه قالب، محصول مورد نیاز با ضخامت دیواره مورد نظر بدست می‌آید. ضخامت دیواره با مقدار پودر موجود در قالب تنظیم می‌شود.
ضخامت دیواره این محصولات بین بازه ۰.۴ میلی متر تا ۴ متر متغیر است و همان‌گونه که گفته شد دو عامل دما و زمان نقش بسزایی در عملکرد این فرآیند خواهند داشت.

به طورکلی فرآیند قالب گیری چرخشی بر اساس چهار مرحله پرکردن قالب، حرارت دهی، سردکردن و تخلیه محصول است

مواد اولیه فرآیند قالب‌گیری چرخشی

ماده اولیه این فرآیند، پلی‌اتیلن پودری شکل است، به طوری‌که امروزه بیش از ۸۰ درصد محصولات این روش از ماده اولیه پلی‌اتیلن تشکیل می‌شوند. علاوه بر پلی اتیلن، اخیراً از مواد دیگری مانند پی‌ وی ‌سی، نایلون، پلی‌کربنات، آکریلونیترایل و پلی‌استایرن برای قالب‌گیری استفاده می‌شود. محصولات پلیمری ساخته شده از پلی‌اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و سختی، استحکام و انعطاف‌پذیری مطلوب، طول عمر بیشتری داشته در نتیجه سهم بیشتری در این فرآیند را از آن خود کرده‌اند.

تفاوت فرآیند قالب‌گیری چرخشی با سایر روش ها

تفاوت‌های اصلی بین قالب گیری چرخشی و سایر روش‌های شکل‌دهی پلاستیک‌ها مثل قالب گیری دمشی و تزریقی عبارتند از:

  • استفاده از پودر رزین به جای قرص (Pellet)
  • ذوب رزین در قالب به جای اعمال فشار در قالب
  • چرخش دوطرفه قالب
  • ارزان بودن قالب های Rotomolding به دلیل سادگی در طراحی آن‌ها
  • ساخت قالب‌ها به مراتب ارزان تر از مواد اولیه است؛ به دلیل کم بودن فشار اعمالی

 

کاربردهای فرآیند قالب گیری چرخشی

روش قالب‌گیری چرخشی برای ساخت قطعات بزرگ، ضخیم، توخالی و دهانه دار بسیار مناسب است، لذا هیچ‌کدام از سایر روش‌های قالب‌گیری برای ساخت چنین قطعاتی توان رقابت با آن را ندارند. محصولات متعددی از این فرآیند بدست می‌آید که مواردی مانند مخازن نگه‌داری آب و فرآورده‌های شیمیایی، ساخت و ساز جاده‌ها، مواد بسته بندی، خودروسازی، داروسازی، تجهیزات ورزشی، جعبه ابزار، محفظه‌های زباله از اصلی‌ترین محصولات این روش هستند.

مزایا فرآیند  قالب گیری چرخشی

مهم‌ترین مزیت این روش، کم هزینه بودن و مقرون به صرفه بودن آن است ودر ادامه به سایر مزایای این فرآیند می‌پردازیم:

  • روش عالی برای تولید قطعات پلاستیک تو خالی
  • کم بودن هزینه‌های مربوط به تجهیزات و راه اندازی آن نسبت به قالب گیری بادی
  • امکان خارج نمودن آسان قطعه از قالب
  • کنترل آسان ضخامت دیواره
  • یکنواختی ضخامت دیواره و خطای بسیار کم در این یکنواختی
  • توانایی تولید قطعات سه لایه و قطعات دوجداره با ثبات
  • زمان نسبتاً کوتاه در ساخت قالب دستگاه
  • ناچیز بودن میزان ضایعات پلاستیک (بسته به نوع رزین)
  • مقاومت بالای فیزیکی و شیمیایی
  • امکان تعویض سریع قالب در کوتاه ترین زمان
  • تحت فشار نبودن این ماده در این روش
  • استفاده مجدد از قطعات تولید شده پس از مصرف
  • امکان قالب گیری چند ماده‌ی یکسان یا مشابه

معایب

  • زمان طولانی تولید محصول
  • مناسب نبودن برای تولید قطعات کوچک در تیراژ بالا
  • محدودیت در انتخاب مواد اولیه
  • هزینه نسبتاً زیاد مواد اولیه
  • حالت فیزیکی مواد اولیه باید مایع و به صورت پودرهای ریز باشد.

منبع: شمس جاوید

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟