لیست محصولات

کاربرد وکس چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ وکس (یا واکس)، یکی از مواد پرمصرف در صنعت است که به عنوان کمک‌فرآیند در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، انواع مختلفی دارد و با توجه به خصوصیات آن، در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. از مهمترین انواع وکس، می‌توان به نوع پلی اتیلنی، پارافینی و میکروکریستالین آن اشاره کرد. وکس، کاربردهای فراوانی دارد که بهبود و اصلاح خواص محصول نهایی یکی از مهمترین کاربردهای آن است. در این مقاله، به بررسی وکس، انواع وکس، خصوصیات و کاربردهای آن پرداخته‌ایم. تا پایان این مقاله با شمس جاوید همراه باشید.

وکس چیست؟

وکس ‌ها، دسته متنوعی از مواد آلی با زنجیره های نسبتاً بلند هستند که در دمای محیط جامد بوده و در دمای بالاتر به مایع تبدیل می‌شوند. این ماده از نفت خام بدست می‌آید، اما به این معنی نیست که تمامی پالایشگاه‌های نفتی آن را تولید می‌کنند. ترکیب شیمیایی وکس ها متعدد و بسیار پیچیده بوده به طوری‌که این مواد از یک یا چند نوع مولکول مشابه با وزن‌های مولکولی متفاوت تشکیل شده که توزیع وزن مولکولی در آن‌ها گسترده است و بجای نقطه ذوب یک محدوده دمایی ذوب دارند.

ویژگی‌ها

وكس هاي هيدروكربني، به صورت شيميايي قابليت اصلاح دارند تا منطبق با نيازهاي بازار شوند. يكي از روش‌هايي كه به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد، در گام اول، اكسيداسيون آن‌ها در حضور يا در غياب كاتاليست است، که در این مرحله معمولاً عدد اسيدي محصول كمتر از ۳۰ و عدد صابوني آن بيشتر از ۲۵ خواهد شد. گام ديگر، واكنش با يك پلي‌كربوكسيليك اسيد، مثل مالئيك اسيد، در دماي بالا است؛ در حقیقت وكس اكسيدشده با گروه‌هاي كربوكسيليك در واكنش‌هايي چون صابوني‌شدن و استري‌شدن، مي‌تواند بيشتر اصلاح شود. وكس اكسيدشده در آب با استفاده از مواد فعال سطحي يا صابون‌هاي ساده به راحتي تعليق مي‌شود، بنابراين می‌توان به طور گسترده در بسياري از كاربردهاي پوشش‌دهي و پوليش از آن سود برد.

سیال‌بودن وکس تحت تاثیر تغییرات دمایی آن است؛ به گونه‌ای که بعد از نقطه ذوب به‌شدت جریان می‌یابد. محدوده نقطه ذوب محصول بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده که با افزایش دما منبسط و با کاهش دما منقبض می‌شود.

خواص مكانيكي این مواد مانند مدول الاستيك و استحكام فشاري در مقايسه با ساير افزودنی‌ها كم بوده و تمامی اين خواص به طور محسوس بستگي به دما دارد به عنوان مثال با افزايش دما، انعطاف پذيري این ماده افزايش مي‌يابد. انعطاف پذيري وکس‌های با محدوده ذوب گسترده تر، بیشتر از حالت محدوده ذوب متمرکزتر است. و در آخر اگر این ماده خيلي خالص و پالايش شده تولید شود، كاملاً شكننده خواهد بود.

انواع وکس

از انواع وکس ها می‌توان به سه گروه وکس پلی اتلین، وکس پارافین و وکس میکروکریستالین اشاره کرد. این نوع وکس ها به گونه ای هستند که می‌توان از آن‌ها در بازه‌های گسترده‌ای از مشخصه‌های فیزیکی دلخواه بهره برد.

۱وکس های پلی اتیلنی

وکس پلی اتیلنی، یکی از انواع وکس هاست که به عنوان یک محصول جانبی در تولید پلی اتیلن به دست می‌آید.

پلي‌اتيلن‌هاي با وزن مولكولي خيلي پايين (متوسط وزن مولكولي عددي Mn كمتر از ۱۰۰۰۰) خواص وكس مانند دارند. این ماده، ماده ای نیمه بلوریست كه خواص مكانيكي آن همانند پليمرهاي گرمانرم و به‌وسيله نوع و درصد كريستال كنترل مي‌شود و به عنوان یک محصول جانبی از تولید پلی ‌اتیلن در مجتمع‌های پتروشیمی بدست می‌آید. از این محصول به شکل گسترده‌اي در صنايع مختلف براي كاهش گرانروي به كار برده مي‌شود

۲وکس های پارافینی

پارافین وکس، نوعی از وکس است که کاربرد زیادی در صنعت دارد.

مشخصه‌ی این دسته مواد، کریستال‌های فرم‌گرفته و درشت است که در آن تمامی اتم‌های کربن موجود، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل‌اند. این ماده طی عملیات پیچیده‌‌ای که شامل نفت‌زدایی، کریستاله‌شدن، افزودن حلال‌ها و بسیاری مراحل دیگر است، به شکل ماده‌ای سفید رنگ و بی‌بو و بدون طعم به نام پارافین در می‌آید. پارافین وکس به عنوان یک محصول جانبی در پالایشگاه‌های تولید روغن به دست می‌آید و بسته به نوع برش نفتی روغن پالایش‌شده، دارای گریدهای مختلفی است.

۳وکس های میکرو کریستالینوکس میکروکریستالین، یکی از انواع مهم وکس

میکروکریستالین‌ها، وکس‌هایی با نقطه ذوب بالاتر و کریستال‌های نامنظم و کوچک هستند. ساختار این ماده از هیدروکربن‌های اشباع‌شده و همچنین آلکان‌های نرمال است.

از نگاه تولیدکنندگان، وکس‌ها بر اساس درصد خلوص آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول، وکس پارافینی تمام‌تصفیه که درصد روغن آن کمتر از ۵ درصد است و گروه دوم وکس میکروکریستالین تمام‌تصفیه که درصد روغن آن کمتر از ۳ درصد است.

کاربرد وکس

وكس ها را از نظر كاربرد مي‌توان در حالت‌های زیر طبقه‌بندي كرد:

  1. استفاده به عنوان مواد پايه يا افزودني براي مشاركت، بهبود و اصلاح در خواص محصول نهايي
  2. استفاده به عنوان پراكنده‌كننده‌ی رنگ‌دانه‌ها و افزودني براي جوهر و پوشش‌ها، پلاستيك‌ها، مواد آرايشي، تونرها و چسب‌ها
  3. استفاده به عنوان روان‌کننده خارجی در پلاستیک‌ها به طور مثال در فرآیند اکستروژن و کلندرینگ PVC
  4. استفاده در شمع‌های تزیینی و درمانی که یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مصارف وکس هاست.
  5. استفاده به عنوان روکش محصولات خوراکی، آرایشی، صنایع بسته‌بندی و مبلمان و … زیرا وکس‌ها مانع از عبور آب شده و تنها اکسیژن را از محصول عبور می‌دهند.

از دیگر مصارف آن‌ها می‌توان به کاربرد در صنایع تایر و لاستیک، پولیش، جوهر مرکب، قالب‌گیری، آدامس، مواد آرایشی و بهداشتی و … اشاره کرد.

منبع : شمس جاوید

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟