لیست محصولات

پی وی سی (PVC) چیست و چه کاربردهای دارد؟ پی‌وی‌سی (PVC) یا پلی‌وینیل کلراید( Polyvinyl chloride) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است که در شرایط حاضر یکی از پر مصرف‌ترین و ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. این پلیمر سالیانه در حدود ۴۵ میلیون تن در جهان تولید می‌شود و پس از پلی‌اتیلن(PE) و پلی‌پروپیلن(PP) پرمصرف‌ ترین ماده پلیمری در جهان است. کاربرد PVC در جهان به طور میانگین سالانه به میزان ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. به طور عمومی تخمین زده می‌شود که بیش از ۶۰ درصد پی‌وی‌سی ساخته شده، در صنعت ساختمان سازی استفاده ‌شود. زیرا این ماده‌ی ارزان قیمت، ابزار مناسبی برای عایق گرما وسرما بوده و به راحتی سرهم بندی می‌شود. با توجه به این نکته، امروزه پی وی سی جایگزین موادی نظیر چوب، سیمان و سفال شده است.

پی وی سی و روش‌های تولید آن

PVCمعمولاً به ۵ روش پلیمریزه می‌شود. در هر روش نوع به خصوصی از پلیمر با خواص متفاوت تولید می‌شود. با تغییر شرایط واکنش و همچنین انتخاب نحوه خشک کردن ماده تولید شده می توان در محصول نهایی تغییراتی بوجود آورد.
PVC را می‌توان با انجام کلیه فرآیند های تولید ترموپلاست ها تهیه کرد؛ روشهای تولید پی وی سی عبارتند از:

  • پلیمریزاسیون به روش سوسپانسیون (Suspension Polymerization) که ۸۰ درصد تولید در دنیا به این روش صورت می‌پذیرد.
  • پلیمریزاسیون به روش امولوسیون (PolymerizationEmulsion) که ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید در دنیا به این روش صورت می‌پذیرد.
  • پلیمریزاسیون به روش توده ای (Polymerization Bulk) که تا ۱۰ درصد تولید در دنیا به این روش صورت می‌پذیرد.
  • پلیمریزاسیون به روش محلول (PolymerizationSolution) که ۱تا ۲ درصد تولید در دنیا به این روش صورت می‌پذیرد.
  • پلیمریزاسیون به روش رسوبی (Polymerization  Precipitated) که درصد بسیار ناچیزی از تولیدات به این روش صورت می‌پذیرد.

 PVCمعمولاً به ۵ روش پلیمریزه می‌شود. در هر روش نوع به خصوصی از پلیمر با خواص متفاوت تولید می‌شود. با تغییر شرایط واکنش و همچنین انتخاب نحوه خشک کردن ماده تولید شده می توان در محصول نهایی تغییراتی بوجود آورد.

۱- روش سوسپانسیون برای تولید S-PVC

در این روش مونومر وینیل کلراید به صورت دانه های بسیار ریز (حدود ۵۰ تا ۱۵۰ میكرون) در آمده و تحت فشار در آب به صورت معلق بیرون آمده و پخش می‌شود. این ذرات در آب نامحلولند، جهت سهولت در پخش این ذرات و همچنین جلوگیری از چسبیدن آنها به یكدیگر، از پایدار کننده هایی چون نشاسته و ژلاتین استفاده می‌شود. پس از پیشرفت واکنش و تبدیل ۸۰ تا ۹۰ درصد مونومر به پلیمر، مونومرهای عمل نكرده از اتوکلاو خارج و رزین PVC حاصل به وسیله فیلتر و یا سانتریفیوژ جدا می شود.
این نوع پی وی سی معمولاً به عنوان مواد اولیه پودری شکل برای تغذیه اکسترودر استفاده می‌شود. از آنجایی‌كه جذب آب در S -PVC بسیار کم است (تقریباً ۵ تا ۱۰ میلی گرم) از آن می‌توان در تولید محصولات شفاف استفاده کرد.
از اشکالات مهم این نوع پلیمر، حساسیت زیاد آن به حرارت، نور و اکسیژن در مقایسه با نوع E -PVC است. از محاسن این حالت سهولت در انتقال گرمای ناشی از واکنش پلیمریزاسیون است که براحتی توسط محیط آبی انجام می‌گیرد.

۲- روش امولسیون برای تولید E-PVC

در این روش مونومر وینیل کلراید تحت فشار و درجه حرارت بالا به مایع تبدیل شده و این مایع در آب به کمک مواد امولسیون کننده Emulsifier به شكل امولسیون تبدیل می شود و با استفاده از کاتالیزورهای محلول در آب عمل پلیمریزاسیون انجام می پذیرد.
در این حالت وزن مولكولی محصول به دست آمده وابسته به درجه حرارت واکنش خواهد بود. در واقع در درجه حرارت بالا، پلیمر با وزن مولكولی پایین تولید شده و بالعكس با کاهش درجه حرارت، وزن مولكولی پلیمر نیز افزایش می یابد. در هرحال با توجه به وجود ناخالصی های بیشتر باقیمانده در PVC نوع E، خواص مكانیكی و الكتریكی آن نسبت به نوع S پایین تر است از E-PVC  بیشتر جهت تولید چرم مصنوعی، کاغذ دیواری، دستكش استفاده می شود.

روش توده ای برای تولید M-PVC

در این روش مونومر وینیل کلراید با کاتالیزور بسیار کمی مخلوط شده و تحت فشار به پلیمر PVC تبدیل می‌شود. سپس PVC  به دست آمده که در مونومر نامحلول است در کف تانک رسوب کرده و خارج می‌شود. کنترل شرایط در این روش بسیار مشكل بوده و امكان برهم خوردن شرایط فرآیند بعید به نظر نمی رسد. این روش مشابهت زیادی با نوع PVC-S داشته و در برخی موارد خواص آن نسبت به نوع S برتری نیز دارد.

روش محلول تهیه رزین پی وی س

در این روش مونومر وینیل کلراید در یک حلال آلی حل شده که این حلال خود پلیمر تولید شده را نیز در خود حل می‌کند. انتخاب نوع حلال در کیفیت محصول به دست آمده و اندازه ذرات آن تاثیر بسزایی دارد.

روش رسوبی تهیه رزین پی وی سی

این روش مشابهت زیادی با روش محلول دارد با این تفاوت که پلیمر درحلال آلی حل نمی‌شود و در پایان واکنش، رزین PVC  در انتهای ظرف واکنش گر رسوب کرده و از رآکتور خارج می‌شود. در تمامی حالت ها پلیمر به دست آمده بی شكل بوده و کریستال خاصی در آن شكل نمی گیرد. در حال حاضر بکارگیری این روش به دلیل هزینه های بالای آن، اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

 

انواع پی وی سی(PVC)

پلی وینیل کلراید در سه فرم سخت (UPVC) انعطاف پذیر نرم (PVC) و پلی وینیل کلراید آرایش یافته(MPVC) تولید می شود .

۱- پی وی سی سخت(UPVC)

به پلی‌وینیل کلرایدی که در آن از پلاستیسایزرها (روان کننده) استفاده نشده،گفته می‌شود و این دسته از پی وی سی‌ها مقاوم و غیر قابل اتعطاف  بوده و بیشتر در موارد صنعتی مانند: لوله، اتصالات، پروفیل های درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

و این دسته از پی وی سی‌ها مقاوم و غیر قابل اتعطاف بوده و بیشتر در موارد صنعتی مانند: لوله، اتصالات، پروفیل های درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲– پی وی سی نرم (PVC)

این پی وی سی به علت اضافه کردن پلاستیسایزرهایی مانند فتالات (DOP)  خیلی نرم تر و قابل انعطاف تر از UPVC است. در بعضی موارد این نوع را با  PVC-P (پی‌وی‌سی پی) نیز نمایش می‌دهند.

این پی وی سی به علت اضافه کردن پلاستیسایزرهایی مانند فتالات (DOP) خیلی نرم تر و قابل انعطاف تر از UPVC است. در بعضی موارد این نوع را با PVC-P (پی‌وی‌سی پی) نیز نمایش می‌دهند.

۳– پی وی سی اصلاح شده (MPVC)

MPVC یا پی وی سی اصلاح شده به علت اصلاح مناسب زنجیره های پلیمری، خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار بالاتری در مقایسه با UPVC و PVC دارد بنابراین با این ساختار، امكان تولید محصولات سبک تر و با کیفیت بالاتر وجود دارد.
نکته حایز اهمیت در مکانیزم MPVC ها، افزایش خواص آن ها است. این لوله ها نسبت به خراش مقاوم ترند و خطری برای رشد سریع ترک در آنها وجود ندارد. این محصول از نظر وزنی ۳۵ درصد سبک تر نسبت به لوله های پی وی سی نرم است که این خود باعث تسهیل در حمل و نقل این لوله ها می‌شود.

MPVC یا پی وی سی اصلاح شده به علت اصلاح مناسب زنجیره های پلیمری، خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار بالاتری در مقایسه با UPVC و PVC دارد

ویژگی های PVC

  • استحکام کششی و ضربه ای بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی و خراش و سایش
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب
  • فرآیند پذیری مناسب
  • قیمت عالی
  • عایق حرارتی و صوتی فوق العاده
  • دمای ذوب حدود ۸۰ درجه سانتی گراد
  • مقاوم در برابر اشعه UV، مواد شیمیایی و روغن ها
  • سازگار با انواع افزودنی ها
  • غیر محلول در الکل ها، هیدروکربن ها، استون
  • خواص الکتریکی عالی
  • قابل استفاده مداوم در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد
  • عمر طولانی انواع PVC

کاربرد های پی وی سی

PVC و   UPVC به عنوان پرمصرف‌ترین پلیمر های جهان، کاربرد های فراوانی دارند و در تمامی جوانب زندگی امروزه ما، مانند غذا، پوشاک، تزیینات داخلی، بسته بندی ها و … استفاده می‌شوند.  PVCو UPVC  به دلیل خصوصیات منحصر به‌فرد و متنوعی که دارند از پرکاربردترین پلیمرها و انتخاب اول تولیدکنندگان هستند. امروزه از سخت ترین اجسام تا نرم ترین پوشش‌ها و نازکترین الیاف با کاربری‌های عمومی و تخصصی را پلیمر PVC و UPVC تشکیل داده است.

بر اساس طبقه بندی پی وی سی ها به دو نوع سخت و نرم، کاربرد آن ها نیز متفاوت خواهد شد. طبق گزارشات به دست آمده حدود ۵۵ درصد پلی وینیل کلریدها به صورت رزین های سخت و مابقی به شکل نرم مصرف می‌شود. در ادامه به انواع کاربردهای پی وی سی نرم و سخت خواهیم پرداخت.

پی وی سی نرم

بر اساس طبقه بندی پی وی سی ها به دو نوع سخت و نرم، کاربرد آن ها نیز متفاوت خواهد شد.

۱-شیلنگ و لوله های نرم

شیلنگ ها یکی از نمونه های پرکاربرد پی وی سی نرم هستند. شیلنگ ها پس از اکسترود شدن با الیاف پلی استر یا نایلون، بافته شده و تقویت می‌شوند. ودر آخر لایه ای از پی وی سی نرم برای پوشش دهی بر روی آن قرار می‌گیرد.

۲- ورق و فیلم نرم

ورق های نرم و انعطاف پذیر در پوشش دهی داخل مخازن آبی، نفوذ ناپذیر ساختن سدها و پشت بام ساختمان ها به کار می‌رود. انواع رویه ها، سفره و طلق های شفاف و رنگی با استفاده از ورق پی وی سی نرم تولید می‌شود.

۳-کلندرینگ

کلندرینگ به معنی تبدیل مواد پلاستیکی و فرم دهی کامپاند ترموپلاست به وسیله عبور دادن از بین غلطک های متعدد بصورت یک فیلم ممتد است که بخش عمده ای از فویل‌های پی وی سی نرم به روش کلندرینگ تولید می‌گردد. فرآیند کلندرینگ در واقع نوعی روش تبدیل مواد پلاستیکی به فیلم است.

۴- صنایع تولید کفش

در ساخت زیره کفش، استفاده از پی وی سی نرم و همچنین مخلوط آن با سایر پلیمر ها از روش‌های متداول است. زیره‌های کفش، صندل، چکمه و دیگر پاپوش ها، به روش قالب گیری تزریقی تولید می‌شوند. استفاده از PVC برای تولید کفش می‌تواند دوام قابل قبولی را برای آن به ارمغان آورده و از ترکیدگی و پوسیدگی زودهنگام آن جلوگیری کند

۵-قوطی ها و قطعات پلاستیکی

امروزه و علی الخصوص در سطح کلان شهر ها، تولید و استفاده از قطعات و قوطی های پلاستیکی امری اجتناب ناپذیر است. درصد بالایی از این وسایل از PVC نرم ساخته می‌شوند، همچنین به دلیل مقاومت بالای آن‌ها در برابر مواد شیمیایی،گرما، روغن و گریس در اکثر صنایع کاربرد دارند.

۶-روکش کابل و شبکه برق و مخابرات

یکی از زمینه­ها کاربردی در زمینه استفاده از PVC نرم، صنعت کابل و شبکه برق و مخابرات است. PVC نرم به خاطر عایق بودن، انعطاف و استقامت کششی، گزینه­بسیار خوبی برای تولید روکش کابل­ها است. به عنوان مثال در دکل های فشار قوی برق کابل های قطور آن کیلومتر ها بدون هیچ خرابی و یا پارگی جریان برق را از شهری به شهر دیگر منتقل می کنند. این اتفاق بزرگ، مدیون نقش PVC است که این جریان را در این شبکه­­ها، برقرار کرده است.

۷-مواد اولیه کف پوش ماشین و منزل

بهره گیری از این PVC در تولید کف پوش‌ها سبب افزایش استحکام کف پوش و عمر مفید این محصولات می شود.

۸- صنعت پوشاک

از PVC برای ساخت ماده ای شبیه چرم که رکسین نام دارد، فرموله می‌شود و با ایجاد تغییراتی در فرمول ماده اولیه، این چرم مصنوعی را تولید می‌کنند. از این چرم مصنوعی می‌توان برای ساخت کت، کفش، شلوار، پیراهن استفاده کرد.

کاربرد های پی وی سی سخت

از پی وی سی سخت در تولید لوله های آبیاری و تولید پروفیل ها پنجره و کارت های اعتباری و .... استفاده می‌شود

۱-لوله های آب و فاضلاب

یکی از زمینه­هایی که کاربرد  PVC در آن بسیار پرنقش است، تولید لوله های آب و فاضلاب است. لوله ­های PVC به خاطر وزن کم، پایداری و دوام بالا و همین­طور مقاومت بسیار زیاد آن در برابر رطوبت، نقش موثری در انتقال آب و فاضلاب شهری ایفا می­کنند. این لوله­ها به نسبت لوله ­های فلزی، بسیار ارزان­تر و سبک­تر هستند، لذا با توجه به دلایل ذکر شده، استفاده از آن‌ها در شبکه انتقال آب، امری کاملاً توجیه­پذیر است.

۲ مواد اولیه آسفالت و بتن

از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آسفالت و بتن، PVC هست که به استحکام این محصولات کمک می کند. در حال حاضر از انواع PVC سخت با کیفیت و مرغوب در ساخت آسفالت و بتن بهره گرفته می شود.

۳-تولید پنجره های PVC

تولید کننده PVC مطلع است که این ماده، قابلیت تبدیل شدن به اشکال هندسی متعددی را دارد. به همین خاطر می توان به راحتی محصولاتی با اشکال چهارگوش مثل قاب پنجره های ساختمانی را تولید کرد.

۴-کارت های اعتباری

در زمان ساخت PVC  آگاهی از این مسئله لازم است که، بدنه کارت‌های اعتباری نیز از جنس PVC ساخته شده است. PVC به خاطر داشتن پایداری بالا در برابر تخریب بافت، توانسته محصولاتی را به بازار عرضه نماید که برای سلامتی انسان بی خطر است.

۵-ساخت فیلم PVC جهت تولید تزیینات داخلی منزل

تولید فیلم PVC، یکی دیگر از زمینه­هایی است که کاربرد PVC در آن ملاحظه می­شود. از این فیلم، برای ساخت تزیینات منزل، همچون کابینت آشپزخانه، کمد لباس، دیوارپوش، سقف‌های کاذب، مبلمان و … استفاده می­شود. مقاومت بدنه پی‌وی‌سی سخت در برابر رطوبت، فشار و ضربه باعث شده تا از این ماده برای تولید ابزار تزییناتی مطلوب و باکیفیت استفاده شود.

از کاربردهای دیگر PVC می‌توان به ساخت انواع لوازم پزشکی، مثل لوله‌های پزشکی، کف‌پوش ساختمان، لوازم بسته بندی غذا، ظروف یکبار مصرف، مخروط­های ترافیکی، نرده­­های وینیل، کیسه های خون و… اشاره کرد.

منبع: شمس جاوید

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟