لیست محصولات

گرانول بازیافتی چیست و چه مزایایی دارد؟ گرانول نوع خاصی از پلیمر نیست، بلکه به شکل دانه‌دانه پلیمرها گرانول گفته می‌شود. گرانول بازیافتی نیز، همان‌طور که از اسم آن پیداست، اولا گرانول است، یعنی شکل دانه‌دانه دارد، و دوم اینکه از مواد بازیافتی تولید شده‌است. در حقیقت از پلیمر و ضایعات پلاستیک مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و سایر پلاستیک‌های قابل بازیافت ساخته می‌شود و برای استفاده از آن باید آن را ذوب کرد و سپس شکل داد تا بتوان قطعات جدیدی را ساخت.

تفاوت گرانول بازیافتی و نو؛ منظور از گرید آف چیست؟

دو شاخصه اصلی محصولات پتروشیمی شاخص جریان مذاب (MFI) و دانستیه (Density) هستند. اگر خواص یک محصول پلیمری از خواص ذکرشده در دیتاشیت محصول نو فاصله داشته باشد، به آن محصول، گرید آف می‌گویند. در صورتی که یک گرید پلیمری، در محدوده یکی از این شاخصه‌ها نباشد، به آن آف ۱ (off 1) گفته می‌شود و در صورتی که از هر دو محدوده MFI و Density خارج شود، به آن آف ۲ (off 2) گفته می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است مواد اولیه هر دو رِنج را دارا باشد اما دارای آلودگی یا رگه‌های سیاه باشد که به آن محصول هم، آف ۱، گفته می‌شود. گاهی نیز ممکن است مواد اولیه تولیدشده، در یکی از رِنج‌ها نباشد و دارای آلودگی هم باشد که به آن محصول هم آف ۲ گفته می‌شود.

گرید دیگری نیز تحت عنوان آف ۳ (off 3) وجود دارد که به آن در بازار «دَم جارو!» هم می‌گویند؛ این گرید می‌تواند دارای ناخالصی‌های دیگری مانند سنگ‌ریزه یا هر نوع زباله ریز و درشت باشد 

تولید گرانول بازیافتی

مکانیزم ماشین‌های تولید قطعات پلاستیکی به صورتی است که بهتر است مواد اولیه ورودی آن‌ها به شکل ساچمه‌های کوچک پلاستیکی باشد.‌ مواد پلاستیکی واردشده پس از آسیاب‌شدن، به اشکال ورقه‌ای یا گوشه‌دار تغییر شکل می‌دهند، لذا نمی‌توانند به راحتی در قیف‌های ورودی این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.
این در حالیست که عدم وجود یکنواختی در مواد آسیابی، خود باعث تأثیر منفی بر کیفیت محصولات تولیدی خواهد بود و البته در زمان مخلوط‌شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آن‌ها با مواد دیگر، همیشه این ترکیب غیر یکنواخت است. در نتیجه واحدهای تولیدی این مواد، ترجیح می‌دهند از گرانول به عنوان مواد اولیه استفاده کنند تا کمترین میزان ضرر اقتصادی را متحمل شوند.

در ادامه به انواع روش‌های تولید گرانول بازیافتی می‌پردازیم.

۱. تولید گرانول رشته ای (Stand Type)

اولین روش تولید گرانول بازیافتی، به‌ صورت رشته‌ ای صورت می‌پذیرد. از آنجایی که ساخت دستگاه تولید این روش نسبتا ساده است؛ در بازار داخلی با استقبال بیشتری روبه‌ رو شده است. در این روش ابتدا تکه‌‌های مذاب پلاستیک از داخل دستگاه اکسترودر عبور کرده و سپس از صافی‌‌هایی به‌صورت رشته‌‌ای خارج می‌‌شوند. در ادامه این مواد را از استخر آب برای فرایند سردشدن عبور می‌دهند و پس از آن به سمت آسیاب پلاستیک هدایت می‌کنند تا پس از پردازش خشک شوند.

البته از این روش برای تولید مواد تازه استفاده نمی‌شود، چون اکثرا دارای لبه‌‌های تیز هستند و این خشکی‌‌ها باعث پایین آمدن خروجی نهایی محصولات می‌‌شود. البته مشکل دیگری که این دستگاه‌ ها با آن مواجه هستند، نیاز مبرم به یک اپراتور تمام‌‌وقت برای کنترل آن‌‌هاست.
از آنجایی‌که خطوط انتقال پلاستیک اکثرا قطع می‌شوند، بهتر است یک نیروی کار به ‌صورت مداوم آن‌ ها را مورد بررسی و کنترل قرار دهد.

۲. تولید گرانول خشک (Hot Die Face Cutting)

در این روش پلاستیک‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی، از سوراخ های ریزی خارج می‌شوند و به همان شکل مذاب، بوسیله ی تیغه‌ای با سرعت زیاد برش می‌خورند و همزمان بوسیله ی ایجاد مکش و با عبور از مسیر های لوله ای، سرد و خشک می‌شوند. در مرحله بعدی وارد مخزن بزرگتری شده که در آن با ایجاد اختلاف فشار، گرانول های سنگین تر در پایین مخزن ته نشین شده و اجزا کاربردی آن در بالا دست، قابل دسترس خواهد بود.

ساختن این نوع ماشین آلات نیاز به دقت بیشتری داشته و قیمت این خط تولید به مراتب بالاتر از روش قبل است. اما گرانول‌های تولیدی در این روش بسیار شبیه به گرانول مواد دست اول می باشد و از نظر ویژگی های پلاستیک، ثبات بهتری در این نوع مواد وجود دارد.

۳. سیستم برش رینگ آّبی (Water Ring Cutting)

این روش همانند تولید گرانول خشک است با این تفاوت که مواد پس از طرد شدن از صافی و بریده شدن، با استفاده از نیروی گریز از مرکز به دور مخزنی می‌چسبند. در اطراف این مخزن آب سردی در جریان است که باعث کاهش دمای مواد می‌شود. در این روش مواد به شکل دانه های عدس در می‌آیند. این سیستم معمولاً برای کامپند های شکننده استفاده می‌گردد.

۴. سیستم برش زیر آب (Under Water Cutting)

در این روش مواد همچون روش رشته ای پس از ذوب و عبور از صافی به زیر آب هدایت شده و در همانجا با سرعت، برش می‌خورند. این روش معمولاً برای ظرفیت های بالا (مثلاً یک تن در ساعت) استفاده می شود و یکی از دلایل آن، بالا بودن هزینه نگهداری سیستم (Maintenance) است. این روش برای اکثر ترموپلاسیتک ها مناسب می باشد.

چرا از گرانول بازیافتی استفاده می‌کنیم؟

به طور کلی می‌توان انگیزه‌های بازیافت ضایعات و تولید مجدد گرانول از آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

۱. انگیزه‌های اقتصادی

در وهله اول، انگیزه‌های اقتصادی باعث جذب افراد به این صنعت شده است. در جهت پایین آوردن هزینه و استفاده بهینه از منابع، اصلی‌ترین انگیزه واحد‌های تولیدی برای استفاده از گرانول بازیافتی بحث اقتصادی آن است. همچنین خود فرآیند بازیافت نیز با ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی همراه است. به طور مثال پس از تبدیل مواد ضایعاتی به گرانول، قیمت آن در بازار مصرف بین سه تا شش برابر خواهد شد. با این وجود به هیچ عنوان نباید از اثرات مثبت بازیافت انواع مختلف‌ لاستیک، غافل شد.

استفاده از گرانول بازیافتی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی مزایای بسیاری دارد.

۲. انگیزه‌های زیست محیطی

از آن‌جایی که عمر مواد پلاستیکی بسیار زیاد است و تا سال‌های سال به صورت دست‌نخورده در طبیعت باقی می‌ماند، دفن و یا رهاسازی آن‌ها در محیط زیست اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. سوزاندن این مواد نیز علاوه بر آزادسازی گازهای سمی و آلودگی‌ها و مخاطرات ناشی از آن، منجر به افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای و در نهایت گرم‌تر شدن کره زمین خواهد شد.

برآورد می‌شود بین ۵ تا ۱۰ درصد تولیدات صنعت پلاستیک کشور بازیافت‌شده و مجددا به چرخه تولید و استفاده بازمی‌گردد. از میان روش‌های مختلف بازیافت، بازیافت مکانیکی PVC به نسبت ساده و معمول است. بازیافت و تولید گرانول بازیافتی PVC یکی از روش‌های مرسوم مدیریت زباله و همچنین بهره‌برداری بهینه از منابع سوخت‌های فسیلی، مانند نفت و گاز طبیعی است.

۳. انگیزه‌های صنعتی

با توجه به اینکه ماده اولیه تولید انواع پلاستیک محصولات پتروشیمی است، وابستگی روزافزون انسان به مواد پلاستیکی می‌تواند در نهایت منجر به بهره‌برداری بی‌رویه از این منابع شده و توسعه پایدار این دست صنایع را به مخاطره بیندازد. بخش اعظمی از منابع طبیعی که امروزه در اختیار ما قرار دارد سهم نسل‌های آینده است اما به نظر می‌رسد در صورت استمرار وضع موجود میراث فرزندان ما را کوه‌هایی مملو از زباله‌های پلاستیکی و کمبود شدید سوخت‌های فسیلی تشکیل خواهد داد.

کاربرد انواع گرانول بازیافتی

از آنجایی که سالانه ضایعات پلاستیک زیادی در سطح کشور تولید می‌شود، لازم و ضروری است که‌این ضایعات پلاستیک را بازیافت و با تبدیل آنها به انواع گرانول پلاستیک مانند گرانول پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن و پلی‌استایرن و… استفاده مجدد از آنها در صنایع تولیدی و بسته بندی  می‌توان در سرمایه و انرژی تولید کنندگان صرفه جویی کرد.

یکی از دلایلی که این امر اهمیت خیلی زیادی دارد استفاده از ضایعات پلاستیک‌های فرسوده و دپو‌شده که روز‌به‌روز به حجم آن‌ها اضافه می‌شود، است. با استفاده مجدد از این ضایعات پلاستیکی می‌توان کمک شایانی به محیط زیست کرد.

قیمت پایه گریدهای آف محصولات پلیمری چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت گریدهای آف ۱، ۹۰ درصد قیمت گرید on، قیمت گریدهای آف ۲، ۸۰ درصد قیمت پایه گرید on، آف ۳، ۶۰ درصد قیمت پایه، کلوخه ۴۰ درصد قیمت پایه است. قیمت پودر on grade، تا ۳ درصد کمتر از اصل قیمت پایه محاسبه و در بورس کالا برای فروش، عرضه می‌شود.

جمع بندی

گرانول بازیافتی می‌تواند حاوی رنگ باشد که در آن صورت از رنگدانه پلاستیک (مستربچ) استفاده می‌شود. نحوه چگونگی بازیافت مواد پلاستیکی در فرآیند بازیافت، متناسب با نوع آن ماده متغیر است. بدین ترتیب که هر نوع پلیمر جدا از انواع دیگر بازیافت می‌شود، در غیر این صورت فرآیند بازیافت با اشکال روبه رو خواهد شد.

منبع : شمس جاوید

آخرین اخبـــار و مقـــالات جدیدتـرین مقـــالات با ما همیشه به روز باشید
آرشیو مقالات
پودر آنتی بلاک چیست؟

پودر آنتی بلاک چیست؟ چسبندگی سطح دو لایه ی فیلم مجاور یکدیگر بلاکینگ(Blocking)است. بلاکینگ بیشتر در مورد فیلم های پلی اتیلن و پرو پیلن مطرح می باشد. این پدیده ناشی از نیروهای واندروالسی موجود در نواحی بی نظم (آمورف)پلیمر در دو لایه ی فیلم است فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی، به صورت رل های چند تا چند صد کیلوگرمی به کمک فرایندهای فیلم دمشی (Film Blowing) و ریخته گری (Casting) تولید می شوند و سپس در واحدهای کانورتینگ به انواع لفاف و بسته بندی های تک لایه، چندلایه و چاپ شده تبدیل می شوند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حین باز کردن رل ها یا بسته بندی های تولید شده از این فیلم ها پیش می آید، نیاز به اعمال نیروی زیاد برای باز کردن رل و بسته بندی، و همچنین چسبیدن لایه های مجاور به یکدیگر است. این اتفاق در اصطلاح بلاکینگ (Blocking) نام دارد و در حقیقت میزان نیروی لازم برای جدا کردن دو لایه فیلم که روی یکدیگر قرار دارند را نشان می دهد متداولترین روش برای اضافه کردن , افزودن آنتی بلاک خالص به مذاب پلیمری است با درصد مشخص زمانی که فیلم در حال تولید است. روش دوم افزودن آنتی بلاک غلیظ

آنتی اکسیدانت چیست؟

افزودنی های پلیمری پیشرفته ای که از تخریب مواد در مرحله پردازش حرارتی جلوگیری می کند آنتی اکسیدان ها مانع خوداکسیاشی که هنگام واکنش پلیمرها با اکسیژن اتمسفر اتفاق می افتد، می شوند. تخریب هوازی به تدریج در دمای اتاق اتفاق می افتد ، اما تقریباً تمام پلیمرها هنگام پردازش در دمای بالا در معرض خطر اکسیداسیون حرارتی قرار دارند. آنتی اکسیدانت ها دارای دو نوع هستند،نوع اول معمولا با انتقال یک هیدروژن از OH یا NH به رادیکال آزاد سبب خنثی سازی آن می شوند از جمله آنها می توان به فنل های بازدارنده وآمین های آروماتیک اشاره کرد. نوع دوم این مواد شامل تیواسترها و فسفیت ها می شود که از طریق تخریب رادیکال های پراکسیدی به محافظت از پلیمر می پردازند

کربن بلک چیست؟

کربن سیاه یک ماده شیمیایی سیاه رنگ به ‌صورت پودر یا دانه است. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملاً کنترل‌شده تولید می‌شود و حاوی بیش از 95٪ کربن خالص است که به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مختلف به عنوان رنگدانه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال چیست؟

پلی استال که به عنوان رزین استیلیک نیز شناخته می‌شود، یک ماده پلاستیکی است که کاربردهای متعددی دارد و علیرغم مزایای بی‌شماری که در زندگی روزمره به ما می‌دهد، کمتر شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کاربردها و مزایای این محصول پلیمری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پلی وینیل استات چیست؟

یکی از رزین هایی که به شکل محلول در آب استفاده ی فراوانی دارند و در انواع همو‌‌پلیمر و کو‌‌پلیمر موجود می‌باشد پلی وینیل استات(PVAC) است. در این مقاله به بررسی پلی وینیل استات و کاربردهای آن می پردازیم.

آشنایی با ABS و بررسی منحنی کارایی گریدهای مختلف آن

آکریلونیتریل بوتادین استایرن یا پلاستیک ABS یکی از سخت‌ترین و مفیدترین مواد پلاستیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌های ای بی اس مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و به دلیل هزینه کم، سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای در طولانی مدت محسوب می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید این نوع پلیمر در حال حاضر در حدود 11.6 میلیون تن در جهان است که این مقدار نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای خرید انواع گرید ABS می‌باشد.

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها، به صورت گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، حمل و نقل، برق و الکترونیک، نساجی، بسته‌بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از الیاف شیشه و اضافه کردن و افزایش استحکام در این مواد، از این مواد می توان به عنوان یک نقش جایگزین برای قطعات فلزی استفاده کرد. از نظر فنی، اصطلاح "پلی آمید" می تواند به انواع پارچه های ارگانیک مانند پشم و ابریشم نیز اشاره داشته باشد. در زبان شیمی، این اصطلاح به سادگی به مولکولی اشاره دارد که دارای پیوندهای آمیدی تکرار شونده است. با این حال، فقط شیمیدانان ابریشم و پشم را به عنوان پلی آمید می گویند و بقیه جهان این واژه را مترادف با نایلون می‌دانند.

اهمیت پوشش ضد حریق

حفاظت در برابر آتش یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان است. هزاران آتش سوزی هر ساله رخ می‌دهند که منجر به صدمات جدی، تلفات جانی و میلیاردها خسارت مالی می‌شوند. اما یکی از بهترین راهکارهای حفاظتی در برابر آتش پوشش ضد حریق است. هنگامی که یک پوشش ضدحریق روی اعضای ساختمان اعمال می‌شود، این پوشش به مانند یک سپر در برابر آتش عمل می‌کند.

نظـــر خـــود را ثـــبت کنیـــد اعتماد با یک خرید حرفه ای
پلی تیز
چه طور می تونم کمکتون کنم؟